Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Gillar man inte Swingblade eller E8 så finns alltid knivar med fasta buköppnare i bladet. Ett sådant exempel är EKSTA från Eskilstuna. Kniven har ett anodiserat blad i 12C27 och träimitation i handtaget.

Parerskyddet är i det hör fallet på sin plats. Kniven används ofta i omvänt grepp med hala och slemmiga händer.
 

Bilagor

  • Min Eksta jaktkniv, 3.jpg
    Min Eksta jaktkniv, 3.jpg
    18.4 KB · Visningar: 1,359
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 936
Den var fin dePaul jag gillar flytet i designen :). Eskilstuna-gänget kan/kunde verkligen göra knivar.
Ja, verkligen. Ur rent estetisk synpunkt är det en väldigt vacker kniv, ungefär som en Buck 110. När det gäller det praktiska så är det däremot en annan sak ;).
 

Bilagor

  • Min Buck 110 med korgvävmönstrat Macassar Ebony grepp.jpg
    Min Buck 110 med korgvävmönstrat Macassar Ebony grepp.jpg
    21.9 KB · Visningar: 990
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 870
Fint handtag på den där 110:an du! Hur lyder beskrivningen?
Jag har sagt det förrut, jag måste köpa en 110 någon gång...
 
Fint handtag på den där 110:an du! Hur lyder beskrivningen?
Jag har sagt det förrut, jag måste köpa en 110 någon gång...
Håller med om att de är fina att titta på. När det dock gäller praktiskt arbete så föredrar jag andra knivar. Jag är som bekant inte direkt förtjust i ricasson eller skålslipningar. Denna modell lider av båda dessa svagheter ;).

Skollorna är i något som på engelska heter Basketwaved Macassar Ebony. Fritt översatt betyder det ungefär "korgflätat Macassar ebenholts".

http://www.wood-database.com/lumber-identification/hardwoods/macassar-ebony/

Greppet är utmärkt tack vare själva mönstret. Avsevärt bättre än i samband med de vanliga Buckarna (regular).

~Paul~
 
Jag tänkte be om herrarnas expertis på området. Jag har ett längre tag varit sugen på en ny kniv, och nu är det slutligen dags att börja titta lite på det mer på allvar (för min del innebär det att det dröjer ytterligare en tid innan själva inköpet).

Först och främst, användningsområde. Jag är ute efter en friluftskniv. Jag är ingen jägare, och fiskar inte tillräckligt ofta för att köpa en specifik fiskekniv (och fiskar jag får jag sällan något), utan är mer ute efter en god allround-kniv för att tälja, skära korv, kapa linor, öppna påsar och sist men inte minst att njuta av att ha med sig.

Jag har kikat runt lite och hittat en som jag verkligen har fastnat för, en Helle Jegermester. Jag tycker att den är väldigt estetiskt tilltalande och den verkar få rätt goda omdömen runt om på nätet. Priset ligger i det högre området för vad jag är villig och lägga, €105 inkl frakt, på lamnia.fi.

Vad säger ni om den? Är den värd de pengarna eller bör jag titta åt något annat håll? Tack på förhand :)
 
Omnes jag tror du blir jättenöjd med den kniven. Det är ju ingen optimal täljkniv enligt mig men vid täljning är det i princip aldrig kniven som är begränsningen.

Själv hade jag nog valt en laminerad morakniv som denna http://www.knivhuset.com/morakniv-classic/338-morakniv-classic-original-2.html det är nog min absoluta favoritkniv ändå när allt kommer omkring, lite pinsamt att erkänna det i knivkretsar men men :D. Går du runt på loppisar kan du hitta en något använd sådan kniv för 5 kr...
 
Omnes jag tror du blir jättenöjd med den kniven. Det är ju ingen optimal täljkniv enligt mig men vid täljning är det i princip aldrig kniven som är begränsningen.

Själv hade jag nog valt en laminerad morakniv som denna http://www.knivhuset.com/morakniv-classic/338-morakniv-classic-original-2.html det är nog min absoluta favoritkniv ändå när allt kommer omkring, lite pinsamt att erkänna det i knivkretsar men men :D. Går du runt på loppisar kan du hitta en något använd sådan kniv för 5 kr...

Tack! Jag har en liknande sån, en med rött skaft och 13 cm blad (verkar inte finnas att få tag på längre). Jag har ärvt den av min morfar och tyvärr har sliran gått sönder. Så jag har planer på att göra en ny slira till den, men jag är inte så snabb på att gå från tanke till handling :)
 
Jag tänkte be om herrarnas expertis på området. Jag har ett längre tag varit sugen på en ny kniv, och nu är det slutligen dags att börja titta lite på det mer på allvar (för min del innebär det att det dröjer ytterligare en tid innan själva inköpet).

Först och främst, användningsområde. Jag är ute efter en friluftskniv. Jag är ingen jägare, och fiskar inte tillräckligt ofta för att köpa en specifik fiskekniv (och fiskar jag får jag sällan något), utan är mer ute efter en god allround-kniv för att tälja, skära korv, kapa linor, öppna påsar och sist men inte minst att njuta av att ha med sig.

Jag har kikat runt lite och hittat en som jag verkligen har fastnat för, en Helle Jegermester. Jag tycker att den är väldigt estetiskt tilltalande och den verkar få rätt goda omdömen runt om på nätet. Priset ligger i det högre området för vad jag är villig och lägga, €105 inkl frakt, på lamnia.fi.

Vad säger ni om den? Är den värd de pengarna eller bör jag titta åt något annat håll? Tack på förhand :)
Låt oss resonera fram till den bästa lösningen. Din kniv skall först och främst användas till:

1. Täljning
2. En viss matlagning/matprepp
3. Skär i linor, rep, tyger och liknande
4. Öppna diverse förpackningar

Den skall dessutom vara snygg.

Till täljning så brukar man använda en kortbladig kniv, gärna med laminerat stål eller kolstål, samt skandinavisk slipfas. Den av Skogstoker föreslagna moran är ett typexempel på en sådan kniv. En utpräglad täljkniv har dock ännu kortare blad.

Matlagning och mathantering kräver å andra sidan en kniv med ett flatslipat blad, gärna lite längre samt rostfritt. I och för sig kan ett laminerat blad funka också till dessa uppgifter men den skandinaviska slipfasen är inte optimal.

Linor, rep och tyger klarar i stort sett vilken kniv som helst. Förpackningar likaså.

Huvudfråga är således vilken tyngd du lägger vid täljning respektive matprepp. Vilket är viktigast för dig?

Hellekniven är fin men jag stör mig på den lilla ricasso som kniven trots allt uppvisar. Dessutom är den rätt dyr med tanke på materialvalet. Vilken mora som helst klarar samma uppgifter som Hellekniven till en bråkdels av dess pris.

Ju mer jag tänker på problemet desto mer är jag övertygad om att du skulle bli rätt nöjd med Peltonens M07 modell. Den är visserligen tillverkad i kolstål (1095) men eftersom bladet är belagt så klarar det även väta (dock bör du torka själva eggen efter varje användning). Kniven är flatslipad, vilket är bra till allt förutom kanske seriös täljning, samt har ett mycket bra grepp även i samband med våta/feta/fiskslemmiga händer. Ett plus till är den fina slidan!

http://www.messenwinkel.nl/images/sturm11/fin-m07.jpg

~Paul~
 
Tack för svaret, Paul. Mitt huvudsakliga mål med kniven är att ha den med vid vistelser ute i skog och mark. Så huvuduppgiften för kniven är nog (förutom att vara vacker) matprepp. Själva täljandet är mest att få till en grillpinne, klädnypa eller vad som kan tänkas behövas för tillfället. Det handlar alltså inte om att snida gubbar i snickarboden, utan snarare nyttosaker som att rensa sly under hängmattan eller ordna en temporär tältpinne.

Så om jag tolkar dig rätt så ska jag då alltså leta efter en med rak slipfas och rostfritt stål? Vad är skandinavisk slipfas?

Utseendemässigt gillar jag den mer klassiska stilen på kniven. Träskaft och läderslida är någonting som får mig att gå igång :)
 
Ett tillägg är att jag inte heller har mycket över för ricasson... Men om resten av utseendet är bra så kan jag leva med det ;)
 
OK. Det blev genast mycket enklare. Svaret är EKA Nordic H8.

http://www.proffslampor.se/nya-bilder/kniv-7824-big.jpg

Skandinavisk slipfas är den slipfas som du finner på de flesta moror. Den brukar gå till strax under bladets mittenlinje och är helt rak, dvs den varken buktar inåt eller utåt. Man skulle kunna säga att det är en mindre variant på sabelslipning. Sabelslipning finner du i svärd och ehm... sablar och liknande ;).

http://backyardbushman.com/wp-content/uploads/2008/04/grinds2.jpg

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.