Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ska bara förtydliga att jag inte äger Daghettan, utan det priset är vad knifeworks tar för tillfället. Den butiken har helt fenomenal service och priserna är ofta rätt mycket bättre än knifecenter.
Självklart tillkommer frakt. Men man kan ju passa på att beställa lite mer per gång, så frakten per kniv tunnas ut lite.

/M
OK. Tack för infon. Hm, det är frestande att slå till ...

~Paul~
 
Min PXL använder jag mest som spegel, dyraste spegeln jag äger sett till spegelytans storlek. Men skön känsla i den. Polerade upp den lite då den var en aning matt från fabriken.

24cff55.jpg
 
Jag skulle vilja se mindre böjda blad och handtag, och mindre avstånd mellan egg och handtag på hans knivar.
Kunde inte låta bli att småle lite åt bilden där han hängt på en ficklampa med 2aa batteri, ett fodral till en Vic i storleksordningen Swisstool Plus samt ett Army eldstål på sin Outdoormessers fodral...vi snackar knappt halvkilot extra vikt dessa tillbehör utgör. Det skulle jag jättegärna vilja ha hängandes i bältet utöver en rätt stor fulltångekniv :) Jättebra framförallt när man har jacka på sig och/eller bär ryggsäck...NOT :)
 
Fyllde år häromdagen och fick en kniv av min kära sambo. En Mora Robust. Trevlig får jag säga. Lite mer utfyllt grepp än på de ordinarie släktingana, framförallt på höjden. Passar mina händer. Detta tillsammans med att bladet är 3 istället för 2.5mm ger den titeln Robust. Bladet är i kolstål och skiljer sig även från t ex Companion genom att det har 30 graders total eggvinkel jämfört med 22 (enligt min mätning).
Nu ska jag sy ihop en slida i svart läder och antagligen gör ett litet förstärkande innanmäte i kydex.
 

Bilagor

  • m1 (2).jpg
    m1 (2).jpg
    40.3 KB · Visningar: 775
  • m2.jpg
    m2.jpg
    40.2 KB · Visningar: 689
Hur gick du tillväga när du polerade bladet?

~Paul~
Har för mig att jag började på 1000 grit sen finare och finare och finare.... studerade reflektioner i bladet i olika vinklar från ljuskällan. Var en arbetsintensiv metod då jag gjorde det utan maskin. Kan förstå att de ej skickar kniven spegelpolerad från fabriken då det skulle öka kostnaden ganska mycket, speciellt då eggen har en hårdhet på 62 hc.
 
1. Jag skulle vilja se mindre böjda blad och handtag, och mindre avstånd mellan egg och handtag på hans knivar.

2. Kunde inte låta bli att småle lite åt bilden där han hängt på en ficklampa med 2aa batteri, ett fodral till en Vic i storleksordningen Swisstool Plus samt ett Army eldstål på sin Outdoormessers fodral...vi snackar knappt halvkilot extra vikt dessa tillbehör utgör. Det skulle jag jättegärna vilja ha hängandes i bältet utöver en rätt stor fulltångekniv Jättebra framförallt när man har jacka på sig och/eller bär ryggsäck...NOT
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3. Fyllde år häromdagen och fick en kniv av min kära sambo. En Mora Robust.

4. Trevlig får jag säga. Lite mer utfyllt grepp än på de ordinarie släktingana, framförallt på höjden. Passar mina händer. Detta tillsammans med att bladet är 3 istället för 2.5mm ger den titeln Robust. Bladet är i kolstål och skiljer sig även från t ex Companion genom att det har 30 graders total eggvinkel jämfört med 22 (enligt min mätning).

5. Nu ska jag sy ihop en slida i svart läder och antagligen gör ett litet förstärkande innanmäte i kydex.
1. Precis vad jag också tänkte! Den enda kniv som är någorlunda välkonstruerad ur den här synpunkten är den jag länkade till.

2. Haha, så sant så.

3. Grattis så här i efterhand!

4. OK. Har haft funderingar på att införskaffa den här modellen men backat pga den stora eggvinkeln.

5. Vi hoppas som vanligt på att få se några bilder!

~Paul~
 
Har för mig att jag började på 1000 grit sen finare och finare och finare.... studerade reflektioner i bladet i olika vinklar från ljuskällan. Var en arbetsintensiv metod då jag gjorde det utan maskin. Kan förstå att de ej skickar kniven spegelpolerad från fabriken då det skulle öka kostnaden ganska mycket, speciellt då eggen har en hårdhet på 62 hc.

Ja, det skulle helt säkert fördyra kniven. Bra jobbat hur som helst! Körde du på våtslippapper?

~Paul~
 
Paul: varför gillar du inte 30 grader? Fortfarande knasvass men kommer ju hålla bättre än 22...
30 grader har jag i princip inte på någon av mina knivar. Det vill säga de knivar som har ett någorlunda bra bladstål.

12C27 tål eggar ner till 15-16 grader sammanlagt i samband med moderat arbete. När mororna levereras från fabriken så ligger de på mellan 18-22 grader i samband med deras zero-egg. Det är således en fingervisning på vad detta stål klarar av.

En tunn egg är som bekant avsevärt mer skäreffektiv än en trubbigare dito. Den är helt enkelt mycket enklare att skära med, har bättre bett och tar sig igenom materialet lättare.

~Paul~
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.