Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Då är det nog en sådan gammal goding jag har liggandes hemma. Med trasig slida :( Jag ska ta och mäta den oxå för att vara säker på att jag har rätt mått på den.

En slipfråga... Eka H8, som jag nu mer eller mindre har bestämt mig för, hur ska den slipas? Jag har ett par fina brynen hemma, ett för rakkniven och ett annat, men det känns som att de kanske är lite för fina från början. Jag skulle tro att de ligger på upp mot 10-12 000 grit. Är det kanske läge att införskaffa ett Norton 4000/8000 för att få den där riktigt fina skärpan? Eller finns det bättre sätt att göra det? Tips tas tacksamt emot :)
Nortons stenar har jag ej provat däremot har jag provat Kings. Något jag har märkt är att de billigare vattenstenarna från King osv. fungerar riktigt bra när de är i 6000 grit och högre, de grövre stenarna är kassa. Där slipar man nästan bara bort stenen med kniven, går ganska lätt att se på sörjan. Jag har en 1000 Kings som är röd och det blir massor med röd sörja vid slipningen men ytterst lite svart sörja. Svart sörja kommer alltid från kniven, det andra från stenen.

Jag skaffade för några veckor sedan ett par dyrare konstgjorda vattenstenar av märket Naniwa Chosera i grovlekarna 400 och 1000. Oj vilket skillnad, jag kommer _aldrig_ mer att använda min 1000 King sten. På de stenarna blir sörjan svart direkt, de är snabba som bara tusan! Choserastenar finns i grovlekar ända ner till 10000 grit men de är då svindyra, kostnaden ökar nästan exponentiellt mot att kornstorleken minskar.

Du har ju stenarna för att få slutskärpan inför striglingen vad du verkar behöva är något som grovavverkar stål vid större eggdefekter och då kan jag inte rekommendera Kings stenar. Som sagt deras 6000 sten är ok men under det känns de för mjuka.

En film med de http://www.youtube.com/watch?v=BIn5vXgGqrY
 
Hm. I så fall kan en investering i Sharpmakern vara en god idé. Man kan tycka att det är mycket pengar men skall du investera i separata stenar så hamnar du oändligt mycket högre än så! Stenar av bättre kvalité kan kosta allt från 500 till 40K kronor ;).

~Paul~

Jag skulle vilja slå ett rejält hårt slag för ett annat slipsystem (också).
 
Hm. I så fall kan en investering i Sharpmakern vara en god idé. Man kan tycka att det är mycket pengar men skall du investera i separata stenar så hamnar du oändligt mycket högre än så! Stenar av bättre kvalité kan kosta allt från 500 till 40K kronor ;).

~Paul~

Sant... Jag har kollat på Nortons 4k/8k-sten tidigare till rakkniven, men har inte blivit av, just pga priset. Då kanske det finns tillräckligt fina stenar till Spyderco för att kunna köra även rakkniven i den. Då "tjänar" jag ju lite pengar på det hela ;)
 
Sant... Jag har kollat på Nortons 4k/8k-sten tidigare till rakkniven, men har inte blivit av, just pga priset. Då kanske det finns tillräckligt fina stenar till Spyderco för att kunna köra även rakkniven i den. Då "tjänar" jag ju lite pengar på det hela ;)
Det finns 4 olika strävheter till S-makern. 600, 1200, 2400 och diamant på 400 (mesh), om jag minns rätt.

Det finaste kan trots allt vara för grovt för en rakkniv.

~Paul~
 
Det finns 4 olika strävheter till S-makern. 600, 1200, 2400 och diamant på 400 (mesh), om jag minns rätt.

Det finaste kan trots allt vara för grovt för en rakkniv.

~Paul~

Ja, är det bara på 2400 är det för grovt... Får jobba vidare med mitt "barber hone".

I wish :)

Du kan säkert räkna ut vilket det är.

Paul kanske kan, men jag kan inte. Så jag hör gärna vad du har att säga... :)
 
Morakniv 2 1/2

Det har funnits en morakniv classic/klassisk nummer 2 1/2 med en bladlängd på 125 mm.

Den är dock utgången och de har slutat att tillverka den.

//Per
 
Hmm, attans. Nu när jag mer eller mindre hade bestämt mig för H8 så hittar jag W11. Den verkar ju grymt kompetent den med. Den verkar vara lite mer bra-att-ha-i-skogen-kniven medan H8 är mer jakt- och matprepp, eller snurrar jag till det då? Hos casstrom.se kostar båda 699:-/st, så nu måste jag komma fram till vilken som verkligen passar mig bäst. Angenäma problem :)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.