Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hmm, attans. Nu när jag mer eller mindre hade bestämt mig för H8 så hittar jag W11. Den verkar ju grymt kompetent den med. Den verkar vara lite mer bra-att-ha-i-skogen-kniven medan H8 är mer jakt- och matprepp, eller snurrar jag till det då? Hos casstrom.se kostar båda 699:-/st, så nu måste jag komma fram till vilken som verkligen passar mig bäst. Angenäma problem :)
W11 är mer åt bushcrafthållet. Den har en utpräglad skandinavisk slipfas som visserligen funkar i samband med matprepp och allmäna campingsysslor men är inte lika bra på det som H8-an. Till täljning är den dock bättre.

~Paul~
 
Citat:
Ursprungligen postat av Raskesven
Tack för tipset dePaul. En sådan får det bli. Var förbi Naturkompaniet där jag har presentkort sedan födelsedagen. De hade inga inne. Erbjöd sig att beställa in en, men då ska Leatherman ha en hundring extra bara för att skicka en utanför de vanliga ordertillfällena. Svagt. Det kan de glömma. Kollade Alewalds också, men tji. Lär väl hitta den någon annanstans.

Raskesven

Kul! Du kommer inte att bli besviken. Tråkigt dock att du inte fått känna på verktyget IRL.

~Paul~
Fick Squirt idag. Fin, men huu vad liten den var. Kommer dock att duga till vad jag kan behöva under vandringar med tält, så den får sin plats. Men den räcker inte för reparationsjobb jag kan råka ut för med kåtan. Har en gång fått såga till en knäckt förvriden mittstång med filen på min gamla PST II. Kan inte utesluta att det kommer att behövas igen. Så jag har också beställt det för ändamålet godtagbart minsta multiverktyg med tång, fil och sax som jag kunnat finna, nämligen Leatherman Juice Xe6. En lila ;)

Raskesven
 
W11 är mer åt bushcrafthållet. Den har en utpräglad skandinavisk slipfas som visserligen funkar i samband med matprepp och allmäna campingsysslor men är inte lika bra på det som H8-an. Till täljning är den dock bättre.

~Paul~

Det blev en W11 :) Jag tänkte efter lite och kom fram till att jag nog, trots allt, inte använder kniven till så mycket matprepp som jag skulle vilja göra. Så nu följer ett par dagar av olidlig väntan innan jag har den i min hand...
Tack för all hjälp och alla tips! Både till dig, Paul, men även alla andra som hade synpunkter och förslag!
 
Du kommer säkert att vara nöjde med kniven. Skriv gärna en kort recension efter ditt första fälttest ;).

~Paul~

PS Ingen orsak att tacka, bara kul.
 
En inte speciellt ofta förekommande kniv i utesammanhang är KJ-s gamla modell 701. Den har ett blad i Sandvik 12C27M (Modified) och ett handtag i nylon. Slidan är tillverkat i fint tjockt läder.

Den lanserades som fiske-, jaktkniv men för min del så uppfattar jag den som en allroundkniv med bra förmåga att tälja. Greppet är mycket skönt och halkfritt. Kanske något för litet för mina stora händer dock ;).
 

Bilagor

  • Min KJ Eriksson 701, jakt-, fiskekniv.jpg
    Min KJ Eriksson 701, jakt-, fiskekniv.jpg
    17.3 KB · Visningar: 536
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 583
Du kommer säkert att vara nöjde med kniven. Skriv gärna en kort recension efter ditt första fälttest ;).

Jag är tämligen övertygad om att jag kommer att vara nöjd med den!
Det ska jag göra. Jag hoppas att den kommer innan helgen så att jag kan ge den en omgång på lördag. Nästa inköp får bli ett slipverktyg.
 
Låter bra. Har du funderat på vilket slipsystem du tänker satsa på?

~Paul~

Hm, inte riktigt, men just nu lutar det åt Spyderco Triangle Sharpmaker. Även om det svider lite i plånboken. Men jag får trösta mig med att mina köksknivar kommer att få en rejäl egg oxå. Men som sagt, det får vänta till nästa lön och då hinner jag kika lite på andra alternativ under tiden.
 
Du kommer inte ångra dig ang Sharpmakern, det lovar jag. Bara man är noggrann och behärskad så ger den grymma resultat.
W11 låter ju också toppen. Den finns inte i masur ännu va?

/M
 
Du kommer inte ångra dig ang Sharpmakern, det lovar jag. Bara man är noggrann och behärskad så ger den grymma resultat.
W11 låter ju också toppen. Den finns inte i masur ännu va?

/M
Tror inte det. EKA A10 finns i masur, liksom JoF7. Till de mer ovanliga hör också min onumrerade EKA W11 i ljus ek. Hm, hade ingen bild på den...

~Paul~
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.