Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag har inte mycket kunskap om dessa tekniska bitar, så jag är tacksam för infon du bidrar med.

Jag vet dock hur jag vill att kniven ska kännas i handen. Jag har en "överlevnadskniv" från Hobbex som är helt värdelös. Balansen ligger precis där bladet fäster i handtaget och stålet är på tok för mjukt. Men den kniven var billig också, runt 500kr. Den kunde definitivt inte ersätta min gamla huggare.

Jag tror att jag har kvar det bladet, men vet inte vart det är efter ett gäng flyttar. Eventuellt ligger det i stugan.
 
Jag har inte mycket kunskap om dessa tekniska bitar, så jag är tacksam för infon du bidrar med.

Jag vet dock hur jag vill att kniven ska kännas i handen. Jag har en "överlevnadskniv" från Hobbex som är helt värdelös. Balansen ligger precis där bladet fäster i handtaget och stålet är på tok för mjukt. Men den kniven var billig också, runt 500kr. Den kunde definitivt inte ersätta min gamla huggare.

Jag tror att jag har kvar det bladet, men vet inte vart det är efter ett gäng flyttar. Eventuellt ligger det i stugan.
Hobbex brukar sälja skräpknivar men under en period på 70-talet så sålde de en Bowiekniv av märke Western som faktiskt inte var så tokig. Denna kniv betingar ganska höga priser på begagnadmarknaden.

http://www.usmilitariaforum.com/uploads//monthly_04_2010/post-4347-1270304181.jpg

http://4.bp.blogspot.com/_EgiKjx5zcm4/TOwfwa-ytMI/AAAAAAAAAFY/PQn7yDm3pkA/s1600/WesternBowie.jpg

~Paul~
 
Hmm... Så det finns ingen anledning att lägga ut så mycket pengar som A2 kostar?

Ontario Gen II verkar väldigt bra och prisvärd. Har du någon webshop att rekommendera?
 
Hmm... Så det finns ingen anledning att lägga ut så mycket pengar som A2 kostar?

Ontario Gen II verkar väldigt bra och prisvärd. Har du någon webshop att rekommendera?
Till de arbetsuppgifter som du har nämnt så finns det ingen anledning att slösa pengar på en A2.

Knifecenter brukar vara en mycket pålitlig firma. Vet dock inte om de har just den här modellen.

~Paul~
 
Vid vilka situationer "behöver" man en A2? Vad är de huvudsakliga skillnaderna, eller vad man ska säga, i arbetsuppgifter där den ena kniven är bättre än den andra. Om man jämför Gen II och A2.
 
re

Här är en bowie från hobbex länge sedan .-) har inte använt den så jag vet inte kvaliteten. På andra sidan står det solingen på bladet.
002-1.jpg


Vad tror du det här är en för kniv Paul o tror du det finns något värde i den ?
ind.jpg


Slutligen en fråga till. Får hem snart en kniv av 3g stål. Vad är detta för stål ? Tacksam för lite info om mina frågor.
mvh Kimmo Lilja
 
Vid vilka situationer "behöver" man en A2? Vad är de huvudsakliga skillnaderna, eller vad man ska säga, i arbetsuppgifter där den ena kniven är bättre än den andra. Om man jämför Gen II och A2.
Som jag skrev så är A2 mer av en "skärkniv" än en "huggkniv" jämfört med Gen II. Det betyder dock inte att den är exceptionell på detta område, därtill finns det avsevärt lämpligare knivar.

A2 kan hjälpligt användas i samband med campingsysslor och kanske också till jakt/fiske. Gen II är en utpräglad huggare, klyvare. En del skulle kalla den för överlevnadskniv.

~Paul~
 
Har du någon annan kniv, som du skulle säga är bättre än Gen II om man är beredd att lägga runt 1500kr?

På knifecenter.com verkar Gen II gå för under 500kr plus frakt. Jag känner att jag vill ha en kniv av riktigt bra kvalitet om jag ska köpa, annars får det vara.

Dessutom känns det smartare att köpa en, som du skriver, utpräglad huggare/överlevnadskniv som är stor och komplettera med en mindre till andra sysslor. Istället för att lägga alla pengar på en halvbra stor kniv.
 
1. Har du någon annan kniv, som du skulle säga är bättre än Gen II om man är beredd att lägga runt 1500kr?

2. På knifecenter.com verkar Gen II gå för under 500kr plus frakt. Jag känner att jag vill ha en kniv av riktigt bra kvalitet om jag ska köpa, annars får det vara.

3. Dessutom känns det smartare att köpa en, som du skriver, utpräglad huggare/överlevnadskniv som är stor och komplettera med en mindre till andra sysslor. Istället för att lägga alla pengar på en halvbra stor kniv.
1. Till de uppgifter du har nämnt så är Gen II en mycket kompetent kniv. Det är dock ingen direkt kompromisskniv. Det är en huggare som sagt var. Vill du ha en kompromisskniv så skulle jag vilja föreslå Peltonens Ranger Sissipuukko M95.

2. Det var ett mycket bra pris.

3. Absolut.

~Paul~
 
1. Här är en bowie från hobbex

2. Vad tror du det här är en för kniv Paul o tror du det finns något värde i den ?

3. Slutligen en fråga till. Får hem snart en kniv av 3g stål. Vad är detta för stål ?
1. Det är en kniv tillverkad av solingenfirman Ern, om jag minns korrekt. Stålet är (återigen om jag minns rätt) Kruppp/Thyssen, Werkstoff Nr 1.4116.

Din kniv verkar vara i Mint Condition??

2. Ser ut som en spansk kniv inspirerad av marockanska, dvs arabiska förlagor. Är inte helt säker på värdet. Förmodligen bara några hundringar.

3. Det är Fällknivens rostfria Takefu laminatstål i VG-1 - SGPS (Super Gold Powder Steel) - VG-1. Tre G-n förekommer, därav namnet. RC-graden varierar runt 62. Det är ett mycket potent stål med hög slitstyrka och fint korn. Bra rosttröghet. Ensamt SGPS kan vara skört, därav laminatet.

Är det en fällkniv som är rabatterad som du investerar i?

~Paul~
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.