Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jag har läst på lite och det som verkar lämpligast är ett flatslipat blad. Jag hade tänkt beställa från knifecenter igår, men Gen II är restad till slutet av juli pga någon gigantisk militär order från företaget.

RTAK verkar intressant också. Jag får se hur jag gör. Ska sätta mig och leta efter någon webshop som har Gen II SP50 i lager först.

Är något av 1095 och 5160 stål bättre, eller är stålen bra på olika saker?
 
Senast ändrad:
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Jag har läst på lite och det som verkar lämpligast är ett flatslipat blad. Jag hade tänkt beställa från knifecenter igår, men Gen II är restad till slutet av juli pga någon gigantisk militär order från företaget.

RTAK verkar intressant också. Jag får se hur jag gör. Ska sätta mig och leta efter någon webshop som har Gen II SP50 i lager först.

Är något av 1095 och 5160 stål bättre, eller är stålen bra på olika saker?
Du kommer inte att märka någon skillnad på dessa stål.

~Paul~
 
Det blev ett inköp av en Gen II SP50 som jag hittade på Ebay. 944kr landade det på med frakt, känns som en ok deal.

Nu ska jag bara hitta mig en liten alround-kniv också. Något i stil med Mora 2000, eventuellt blir det en sådan då jag alltid gillat modellen, men den känns lite tråkig.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Nu har jag fått hem cheterna. Marbeln är jäkligt behändig. Men skärpan på den ena iaf ganska dålig. Men på dessa kan man ju lätt fixa skärpan men en fin fil och fin smärgelduk om man vill. Så är skaften mer eller mindre grovt slipade vilket man kan fixa till rätt enkelt. Men dom är inte dyra, så jag kan inte klaga. Slidorna tycker jag var förvånansvärt bra för det priset.

Ontariorna var riktigt fina med bra slidor till och kom rätt skarpa. Bra slidor till dom. Ganska tjocka skaft på dom.

Codoren var dyrast men oxå mest välgjorda bra skärpa (för att vara machete) bra finish men tjocka skaft. Bra för dom med grova händer.

Den översta är en Ontario Economy.
Blad lägnd 320 mm
Bredd 39 mm

Mitten en Condor
Bladlägnd 310 mm
Bredd 41 mm

Sista en Marble
Bladlägnd 250 mm
Bredd 41 mm

Alla priser är utan frakt.

Chetes.gif


Condor

Condor-i-handen1.gif


Ontario

Ontario-i-handen1.gif


Marble Lessen för den usla bilden. Kan ta en bättre sen.

Marble-i-handen.gif


Seved
 
re

Jäkligt häftiga Seved. Många gånger man jobbat på tomten o runt skogs kanten man känt att det skulle varit behändigt med en chete :)

Du som samlar på benchmade. Är du intresserad av en Benchmade 755 MPR ??
 
Jäkligt häftiga Seved. Många gånger man jobbat på tomten o runt skogs kanten man känt att det skulle varit behändigt med en chete :)

Du som samlar på benchmade. Är du intresserad av en Benchmade 755 MPR ??

Javisst då är en chete jävligt behändigt :)

Ha ha det är en knubbig liten rackare. :) Vadå har du en på G.

Seved
 
Trevliga machetes, Seved! Gillar Ontarion bäst. synd att slipfasen börjar så högt upp. Men det går säkert att göra något åt det ;). Grattis!

~Paul~
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.