Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hans slidor är mycket fina men jag har en viss reservation. Vad gör man när den inre kydexslidan har blivit uttänjd? Detta är ju ett problem som kydex har.

I vanliga fall värmer man upp kydexen och formar om. Är det möjligt att separera kydexen från det yttre lädret? Eller är man körd?

~Paul~

Det går alldeles utmärkt att separera Kydexen från lädret, iallafall på min slida. Jag kan även med ett enkelt handgrepp plocka bort brynstensfickan eller hållaren för tändstålet
Det som är bra med Martin Swinkel är att man kan designa sina slidor själv, så att man får dem precis så som man vill ha dem.
 
Det går alldeles utmärkt att separera Kydexen från lädret, iallafall på min slida. Jag kan även med ett enkelt handgrepp plocka bort brynstensfickan eller hållaren för tändstålet
Det som är bra med Martin Swinkel är att man kan designa sina slidor själv, så att man får dem precis så som man vill ha dem.
Ahh, utmärkta nyheter. Det blir kanske att beställa en slida av honom då!

Vet du ungefär i vilken prisklass slidorna befinner sig om man utgår från en enklare variant utan bryne och tändstålsfäste?

~Paul~
 
Ahh, utmärkta nyheter. Det blir kanske att beställa en slida av honom då!

Vet du ungefär i vilken prisklass slidorna befinner sig om man utgår från en enklare variant utan bryne och tändstålsfäste?

~Paul~

Slidorna med läder och kydex kostar mellan €90 och €150, Mycket pengar, men mina slidor som jag har från honom har jag satt på väldigt hårt prov, och det känns som om dom kommer hålla en livstid.
 
Vems teststandard följer du?

Råd och röns.....

För mig så handlar det om att saker och ting ska hålla när det gäller, sen struntar jag blankt i vems teststandard jag följer. En av knivslidorna har varit med mig på tre missionen i kosovo, en djungelresa i Peru, 60-80 jaktdagar/år, en 2 veckors hiking i Patagonien....
 
Råd och röns.....

För mig så handlar det om att saker och ting ska hålla när det gäller, sen struntar jag blankt i vems teststandard jag följer. En av knivslidorna har varit med mig på tre missionen i kosovo, en djungelresa i Peru, 60-80 jaktdagar/år, en 2 veckors hiking i Patagonien....

Livstidstest? ;) Men slidan ser bar ut efter den "pärsen".
 
re

Erfarenhet är den bästa testen. Några andra normer är bara bokstäver p¨å ett papper :)
Håller med också om att man glömmer ibland slidan. Den du har verkar ju vara prktiskt o bra på många sätt.
 
Jag således medveten om att slidan som jag fick till kniven hade klarat samma "test"

men jag får väl ställa sig rakryggad, lägga handen på hjärtat och med stolthet säga-Hej jag heter David och jag är en kniv- och prylnörd
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.