Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Det är nära inpå omöjligt att avgöra en stens ursprung baserat endast på utseendet. Till och med i samma område, exempelvis Arkansas så finner du att stenarna kan skifta i färg, allt från nästan vitt till svart.

~Paul~

Ok. Tänkte att det kanske var inhemsk produktion eftersom dom verkar vara så vanliga.

Kjell
 
re

Tjena gubbar. Har sökt efter info om denna kniv men jag veti faan riktigt , svårt att hitta något. Skaftet är av något vitt o undrar om det kanske kan vara det som länge sedan användes till skaft något mjölkprotein blandat med annat ? Finns det någon vänlig själ som kan hitta lite info om den? Hur gammal ca osv.. Är den värd något?
Tack på förhand mvh Kimmo

ons7.jpg

k2sd.jpg

p1h3.jpg
 
re

Tackar för tipset. Skrev i deras forum men har inte fått något svar. Verkar inte vara någon direkt aktivitet där. Så mina frågor står helt obesvarade än så länge :-(
 
Tjena gubbar. Har sökt efter info om denna kniv men jag veti faan riktigt , svårt att hitta något. Skaftet är av något vitt o undrar om det kanske kan vara det som länge sedan användes till skaft något mjölkprotein blandat med annat ? Finns det någon vänlig själ som kan hitta lite info om den? Hur gammal ca osv.. Är den värd något?
Tack på förhand mvh Kimmo

ons7.jpg

k2sd.jpg

p1h3.jpg

Påminner mycket om denna Isakki Järvenpää
http://www.cultur.nu/knivar/puukko/puukkomapp_2011/hast_17cm_885SEK.jpg
http://www.cultur.nu/knivar/puukko/puukkomapp_2011/puukkomapp2011.htm

Med vänlig hälsning, jiha
 
Grattis! Till vem det nu var som "ropade" hem en fin Tapio Wirkkala kniv på Tradera nyss!
Hade mer än gärna vunnit budgivningen, helt klart en av mina designfavoriter.


Jiha
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    32.9 KB · Visningar: 594
dePaul: 1395 sek, lite styvt. Även om jag sett finare modeller gå för både mer och mindre. Detta var den mindre modellen, det ligger en till på Trattis (stora) som blir intressant å se var dn slutar på.



Jiha
 
dePaul: 1395 sek, lite styvt. Även om jag sett finare modeller gå för både mer och mindre. Detta var den mindre modellen, det ligger en till på Trattis (stora) som blir intressant å se var dn slutar på.



Jiha
Jo, jag har sett den andra också. Ingen av dessa två fångade mitt intresse. 1395 + frakt är alldeles för mycket med tanke på att man aldrig får se den högra sidan av kniven och att slidan är tämligen sliten. Ett bättre pris hade varit runt 600-800 kronor.

Dessa knivar börjar bli mer och mer eftertraktade men folk inser inte att det är en dålig idé att köpa in knivar av sämre kvalitet, bara för att det är en känd och omskriven modell. Det blir rena förlustaffärer.

~Paul~
 
Jo, jag har sett den andra också. Ingen av dessa två fångade mitt intresse. 1395 + frakt är alldeles för mycket med tanke på att man aldrig får se den högra sidan av kniven och att slidan är tämligen sliten. Ett bättre pris hade varit runt 600-800 kronor.

Dessa knivar börjar bli mer och mer eftertraktade men folk inser inte att det är en dålig idé att köpa in knivar av sämre kvalitet, bara för att det är en känd och omskriven modell. Det blir rena förlustaffärer.

~Paul~

Hallå Paul

Jag tror inte att du samlar knivar för att tjäna pengar, men för skoj skull: vilken kniv har varit din bästa resp sämsta affär?

//Rickard//
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.