Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Smux. Har din kniv backspring av flera tunna stålskivor eller är det en fullbred backspring?
Jag hade en lika fast med svart plast och EKA-tryck på den tiden de var tillgängliga i affärer.

Måste leta fram och fotografera mina gamla produktpapper från EKA så ni får se lite kul och ovanliga modeller.

Själv spände jag bågen på tradera i helgen och dyrköpte en sån där skruvad träskaftad EKA som ser ut som en 38 nästan men i storlek som en 311. Köpte för övrigt ytterligare en 311 i nära nyskick för 23 pix. Hemskt mycket kniv för pengarna. Jag gillar 311an och 38 högt och rent och har byggt små högar av båda modellerna.

Vad gäller kinfolkes lär det väl helt enkelt vara en Case kongress med andra stämplar och en shield för att förgylla det hela. Kanske en sån där begränsad factory order. Hade det varit en case med special sköld såsom exvis de gör John Deere borde bladen varit stämplade case fortfarande.

Vad gäller bladuppsättningen är det läckert med en congress med fyra helt olika blad, Många kongress har ju 2 typer av blad som återkommer. Antar att din kniv är runt 4 tum och således en rätt bastant fickkniv. SS betyder Surgical Steel och kallas också true sharp. Paul rättar mig om jag har fel men det är nog 420 stål med hårdhet runt 55-56 hrc. Jag tycker det i teorin är ett mindre eggande stål men att det i praktiken funkar bra!
Är det genuint horn i skaftet eller 6.5 bonestag? Båda är bra men naturligtvis blir det mer dräggel om det är äkta horn.

Bosse
 
Smux. Har din kniv backspring av flera tunna stålskivor eller är det en fullbred backspring?
Jag hade en lika fast med svart plast och EKA-tryck på den tiden de var tillgängliga i affärer.

Måste leta fram och fotografera mina gamla produktpapper från EKA så ni får se lite kul och ovanliga modeller.


Bosse

Hej Bosse,

avfotografering produktpapper: ta tack!

Har varken Mod 22 eller Mod 311 ännu, men av alla konstiga saker man kan vara intresserad av skulle jag vilja ha en tillförlitlig kronologi för variation i modell Swede 38.

Det finns två konstruktioner vad gäller hur fjäderstål är fästa: antingen ovanför bakre bussning/skruv eller med genom bakre bussning/skruv.
Antal fjäderstål: 1, 2 eller 3.
Rundade eller platta mässingsskruvar.
De förekommer i många kombinationer av ovanstående men kanske inte varje möjlig kombination.

8711620952_e744b694ff_b.jpg


Som jag tidigare nämnt så är varianten Swede 45 samma kniv fast bubinga-skollor med något annan geometri, men tydligen har det funnits trävariant som hade samma skärning som 38.
Se den med Nokia (inte min bild)
post-874-0-20518500-1377838134.jpg



Vilka konstruktions- och/eller designförändringar skulle göra Swede 38/45 till en (ännu) bättre kniv?
 
Hej soundoptics.

Jag tror att Volvo och nokia kan vara vänstersidan av varianten som har korkskruv och mejsel/flasköppnare. Skruvens plasering i bakkant sitter på rätt flats för pivotskruven till kombiverktyget. Korksruven har endast uttag i högra sidoskalan, storleken är rätt. Det är mitt tips.

Själv gillar jag 45an allra bäst. Varianten med två lagers backspring är min favorit och jag gillar platta skruvskallar men måste erkänna at det är för att jag tror de är äldst.

Du borde skaffa en 311 att titta på, biliga, härlig fickstorlek och en lite annorlunda plastkänsla som jag gillar i alla fall.

Skälv lyckades jag häromdagen ropa in en sån där 60-tals liten 45 lookalike som jag emotser att få hem snart. misstänker att den har storleken som en 311 med lite formen av en 45, dvs den ultimata EDC Ekan för mig. Har tagit mig nåt drygt år att hitta ett exemplar jagg gillar kvaliteten på och dessutom lyckats bli högste budgivare på.

foto kommer, utlåvat förut men denna gången skall jag leverera med heder.

Bosse
 
Rättelse: Efter att ha hittat bilder dör både höger och vänster har plats för korkskruven har jag inte tro på min egen ide. Dock tror jag ändå ett det suttit ett verktug i en så lågt placerad skruv.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
EDIT
Bättre bilder och jag är troende igen

Bosse
 
Smux. Har din kniv backspring av flera tunna stålskivor eller är det en fullbred backspring?
Bosse

Den har fullbred svarteloxerad backspring.


Jag tror att Volvo och nokia kan vara vänstersidan av varianten som har korkskruv och mejsel/flasköppnare. Skruvens plasering i bakkant sitter på rätt flats för pivotskruven till kombiverktyget. Korksruven har endast uttag i högra sidoskalan, storleken är rätt. Det är mitt tips.

Är det en sådan här ni tänkte på?
 

Bilagor

  • PA150347.jpg
    PA150347.jpg
    15.3 KB · Visningar: 1,005
EKA Swede 22

Så här ser mitt exemplar ut, mycket smidig kniv med det där sköna bettet i eggen som 45:an också har. Smal och tunn med flasköppnare och ett seriöst blad sett till storleken på kniven.
 

Bilagor

  • DSC_8087.jpg
    DSC_8087.jpg
    45.2 KB · Visningar: 1,035
  • DSC_8088.jpg
    DSC_8088.jpg
    48.8 KB · Visningar: 1,103
  • DSC_8089.jpg
    DSC_8089.jpg
    49.4 KB · Visningar: 1,072
  • DSC_8090.jpg
    DSC_8090.jpg
    45.7 KB · Visningar: 1,072
Hej soundoptics.

Jag tror att Volvo och nokia kan vara vänstersidan av varianten som har korkskruv och mejsel/flasköppnare. Skruvens plasering i bakkant sitter på rätt flats för pivotskruven till kombiverktyget. Korksruven har endast uttag i högra sidoskalan, storleken är rätt. D
Bosse

Du har rätt. Jag har ju två såna knivar själv.
 

Lite nya pusselbitar.

I Knivar från Eskilstuna finns en sida med produktionsdata för EKA från olika år. I en kolumn står det "Liten Swede". Min egen har stämpel som gits41 (jag snor några av hans bilder för att visa) indikerar "inte nyare än 1967". Din däremot med modernare stämpel + produktblad är nog från ca 1975.
Produktionsblad nedan utan liten Swede men med EKA Garden, Swede 82 mfl måste vara från en bit in på åttiotal. (snodd från Tradera-objekt)
 

Bilagor

  • Swede38rfr_and_product_sheet.jpg
    Swede38rfr_and_product_sheet.jpg
    28.9 KB · Visningar: 1,073
  • 38 (2).JPG
    38 (2).JPG
    129.3 KB · Visningar: 1,063
  • 31 (2).JPG
    31 (2).JPG
    66.1 KB · Visningar: 1,176
  • 31 (5).JPG
    31 (5).JPG
    97.3 KB · Visningar: 1,190
  • knivarbook.jpg
    knivarbook.jpg
    15.8 KB · Visningar: 965
Fina bilder.
Förstår ursprunget för 311an i 31an.

Konstigt dock att denna till storleken mindre 38 liknande kniv skall ha samma produktnummer, Speciellt som de samexisterat i tid?

Hoppas inte min kniv representerar något stort samlarvärde för den kommer att ligga i fickan på min älgjaktsbyxa redan på lördag morgon och om Det blir kött utsätts den för allehanda patinaframkallande påfrestningar.

Bosse
 
Fina bilder.
Konstigt dock att denna till storleken mindre 38 liknande kniv skall ha samma produktnummer, Speciellt som de samexisterat i tid?
Bosse

Nej efter din postning av produktblad tror jag förstår kronologi och modell-beteckningar bättre. Gissar att den hette "Liten Swede" som det står i boken, att den fanns före 38 och fortsatte att finnas parallellt några år. Dvs att "Swede 38, Typ 1" bara en påhittad beteckning.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.