Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Vad tror ni om fint desert ironwood till hamon bladet? Tänkte först också ett metall bolster men sen tänkte jag att det kanske är snyggare med mer stilrent till den här modellen. Vad tror ni? :)
 
Kimmo:fina knivar där. Finast av dem är den du gjort själv, hade valt den före de andra vilken dag i veckan som helst.
 
Här är graalen i allt ihop. tenite 14 wietnam era.

247297_189484894436233_4873649_n_zps7cdc23f8.jpg


Drömmen för en annan o säkert många fler skulle vara att få äga en scagel någon gång men såna pengar får man nog aldrig tyvärr. Inte jag iallafall
Gillar skarpt scagel stilen på knivar som Mikael är duktig på här i forumet :)

Se det var en härlig fredags blandning,Kimmo!

Svårt att inte gilla allihop!

En Vietnam Randall är ju en helig graal för många samlare på andra sidan pölen.
Mike Stewart berättade en gång om sin,som han bar i kriget.
Det var en # 3-7.
En mkt otäck tid tyckte han och det instämde jag till fullo i.

Scagel är en trevlig stil att jobba med och den binder ihop dåtid med nutid.
Den blir aldrig gammal!
Ett original kostar skjortan flera gånger om så det går ju inte.
Dessutom när man kan använda Mora blad ,så behöver det inte bli så dyrt heller.
Scagel tog de material han hade runt omkring sig som trä, horn, läder,vulcanfiber och metaller.
Knivarna kan se lite lustiga ut,men de lär vara helt funktionella i alla detaljer.

Jag försöker att hålla mina i samma stil som Peter's NL serie och Mike's moderna Scagel variant.
På så sätt matchar de varandra oavsett vilken kniv jag för tillfället vill använda.


Mikael
 
förutom stick kniven & min spyderco som används till min jakt så är nog dessa som används mest...
 

Bilagor

  • bild.jpg
    bild.jpg
    35.4 KB · Visningar: 609
Vad tror ni om fint desert ironwood till hamon bladet? Tänkte först också ett metall bolster men sen tänkte jag att det kanske är snyggare med mer stilrent till den här modellen. Vad tror ni? :)

Desert ironwood blir säkert ursnyggt med en silverbolster. Ett träslag jag själv är riktigt svag för är Redwood Burl. Har ett par skollor liggandes i det som är helt perfekta i mönstret. Ska hitta ett lämpligt blad bara...och tid :)
 
jag gillar hela den serien dom gjorde, håller skärpan bra & relativt enkelt att få vass.

har ett gäng med "köks" knivar men det är dom som används mest, både i jobb & privat.

Tydligen svåra att sälja, köpte tre olika strlk på en gång innan dom lade ner tillverkningen av dom

J.
 
re

Jag ska fundera lite får vi se:)

Randall stuket har jag själv klurat med lite o gjort några i det stuket. den här gjorde jag en gång av lignum vitae jag blev lite nöjd med. Bladet av o1 stål.
Faktum är att bo randall började ju sin knivtillverkning efter han fick tag på en scagel kniv. :)

tv-2364.jpg
 
Jag ska fundera lite får vi se:)

Randall stuket har jag själv klurat med lite o gjort några i det stuket. den här gjorde jag en gång av lignum vitae jag blev lite nöjd med. Bladet av o1 stål.
Faktum är att bo randall började ju sin knivtillverkning efter han fick tag på en scagel kniv. :)


Ja, Scagel har inspirerat många och just den som Randall såg är en av mina favoriter bland Scagel's.
Om jag skulle göra en sådan skulle jag nog designa om den litegrann men intressant är den.
Den lilla "Democrat" kniven är mkt vacker !

Din "Randall" har en snyggare ricasso än dagens original tycker jag!


Mikael
 

Bilagor

  • 17_DSC_2805_(Medium).jpg
    17_DSC_2805_(Medium).jpg
    28.1 KB · Visningar: 499
  • Scagel democrat.jpg
    Scagel democrat.jpg
    7.4 KB · Visningar: 575
Senast ändrad:
jag gillar hela den serien dom gjorde, håller skärpan bra & relativt enkelt att få vass.

har ett gäng med "köks" knivar men det är dom som används mest, både i jobb & privat.

Tydligen svåra att sälja, köpte tre olika strlk på en gång innan dom lade ner tillverkningen av dom

J.

Jo det var svårsålt!
Jag köpte ingen trots rea,vilket jag nog borde ha gjort.
Du gjorde helt rätt!


Mikael
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.