Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Fint stål, samma som i laminerade Frostmoror. Retar mig som vanligt på den onödiga ricasson och den lilla "hälsporren" som trots allt finns där, dvs samma irritationsmoment som jag känner i samband med min Casström nr 10.

Har ingen egen erfarenhet av dessa knivar.

~Paul~

Va inne å kika på casatröms nr10 nu, 699kr! Vilket pris i jämförelse med staaf kniven.
Hur upplever du den kniven förutom de du reta du retade dig på ?

//Johan
 
Hej, ja satt å kika på lite knivar å hitta den här http://www.staafknives.se/10.htm
Den är ju snarlik ray mears bushcraft knivar men till ett mer rimligt pris.
Jag har ingen erfarenhet av varken staaf knivar eller Uddeholm 2140 kolstål.

Va säger ni?

//Johan

Ser ju fint ut!

Bushcraft är inne och inget fel med det!
Det är en ganska sund trend jämfört med många andra fritidsnöjen.

Som Paul har inte heller jag någon erfarenhet av dessa knivar men stilen är ren och fin.
Det ser ut som andra av hans modeller har kort ricasso men gillar du kniven så kan det nog vara ide att kontakta honom.


Mikael
 
Ser ju fint ut!

Bushcraft är inne och inget fel med det!
Det är en ganska sund trend jämfört med många andra fritidsnöjen.

Som Paul har inte heller jag någon erfarenhet av dessa knivar men stilen är ren och fin.
Det ser ut som andra av hans modeller har kort ricasso men gillar du kniven så kan det nog vara ide att kontakta honom.


Mikael

Hoppas de inte blir för "inne" bara ;) de känns lite som utelivet blivit mer utav en materiell tävling för prylmuppar än för "skitiga" skogsmullar som de mer va när ja var yngre, då man gick i blåbyxor å flanellskjorta. Många har ju mindre slitna kläder i skogen än va ja har på stan !
Fasst nu har även jag dragits med i de nya med Supermatterial flashiga märken å knivar så att även jag överlever WWIII.
Men prylar e mysigt och jag finner mig bra i att ha mer än vad jag behöver! :)

Jo ja kanske ska satsa på denna kniv :) personligen gillar ja häller inte ricasson men kniven+slidan är väldigt iögonfallande.
Men Paul visa mig en liknade kniv dock med annat stål fasst 1400kr billigare så min fråga blir nu: är Uddeholms stålet så mycket bättre eller är det för kniven är handgjord å slidan är snäppet vassare?
Jag är ingen höjdare på stålsorter och dess egenskaper, med förstår att handgjort är dyrare :) tack

//johan
 
Men Paul visa mig en liknade kniv dock med annat stål fasst 1400kr billigare så min fråga blir nu: är Uddeholms stålet så mycket bättre eller är det för kniven är handgjord å slidan är snäppet vassare?
Jag är ingen höjdare på stålsorter och dess egenskaper, med förstår att handgjort är dyrare :) tack
Det är förstås en bedömningsfråga. Alltid kul med en handbyggd kniv. Men poängen med handbygge är ju att man faktiskt till en viss del kan styra knivens slutgiltiga utseende och material åt det hållet man själv önskar och inte enbart behöver stå ut med vad knivmakaren vill.

I det aktuella fallet hade jag därför ställt knivmakaren inför ett ultimatum; "Fixa en mindre ricasso, eller preferabelt ingen alls, samt ta bort hälsporren". Vill han inte göra det så är det bara att gå vidare. I det läget anser jag i så fall att Casströmkniven är ett bättre köp.

Uddeholmstålet är visserligen aningen bättre än Böhlerstålet men inte så mycket att det ursäktar en prisökning på 1 400:- kronor.

Mitt personliga val hade därför varit glasklart: Casström nr 10

~Paul~

PS Slidan till Casströmkniven är bra
 
Hoppas de inte blir för "inne" bara ;) de känns lite som utelivet blivit mer utav en materiell tävling för prylmuppar än för "skitiga" skogsmullar som de mer va när ja var yngre, då man gick i blåbyxor å flanellskjorta. Många har ju mindre slitna kläder i skogen än va ja har på stan !
Fasst nu har även jag dragits med i de nya med Supermatterial flashiga märken å knivar så att även jag överlever WWIII.
Men prylar e mysigt och jag finner mig bra i att ha mer än vad jag behöver! :)

Jo ja kanske ska satsa på denna kniv :) personligen gillar ja häller inte ricasson men kniven+slidan är väldigt iögonfallande.
Men Paul visa mig en liknade kniv dock med annat stål fasst 1400kr billigare så min fråga blir nu: är Uddeholms stålet så mycket bättre eller är det för kniven är handgjord å slidan är snäppet vassare?
Jag är ingen höjdare på stålsorter och dess egenskaper, med förstår att handgjort är dyrare :) tack

//johan

Huruvida Uddeholms stålet är "bättre" kan jag inte svara på men det O2 stål som finns i Casström SFK är mycket bra. I alla fall för det användningsområde som kniven är avsedd för. Det där med stål kan ju vara lite lurigt för ett stål som är toppen för ett användningsområde kan vara rätt uselt till ett annat...

Jag har den kniven och är (vilket jag sagt många gånger nu...) otroligt nöjd med den. När jag först såg bilder på den så störde jag mig lite på den där "hälsporren" men när jag använder kniven så kan jag ärligt säga att jag tycker att det är bra att den finns där.

Om du vill ha en mycket bra kniv till ett förhållandevis bra pris så tror jag inte att du blir missnöjd med Casström SFK. Jag tror säkert att STAAF kniven (kommer själv att kolla upp den tillverkaren mer!) också är mer än värd sitt pris men den gör inte grillkorvspinnarna bättre för det. ;)
 
Hoppas de inte blir för "inne" bara ;) de känns lite som utelivet blivit mer utav en materiell tävling för prylmuppar än för "skitiga" skogsmullar som de mer va när ja var yngre, då man gick i blåbyxor å flanellskjorta. Många har ju mindre slitna kläder i skogen än va ja har på stan !
Fasst nu har även jag dragits med i de nya med Supermatterial flashiga märken å knivar så att även jag överlever WWIII.
Men prylar e mysigt och jag finner mig bra i att ha mer än vad jag behöver! :)

Jo ja kanske ska satsa på denna kniv :) personligen gillar ja häller inte ricasson men kniven+slidan är väldigt iögonfallande.
Men Paul visa mig en liknade kniv dock med annat stål fasst 1400kr billigare så min fråga blir nu: är Uddeholms stålet så mycket bättre eller är det för kniven är handgjord å slidan är snäppet vassare?
Jag är ingen höjdare på stålsorter och dess egenskaper, med förstår att handgjort är dyrare :) tack

//johan

Mja,fina knivar köper man för att det är kul,en hobby att testa olika modeller.

En Mora Classic Original no.2 för 300 kr har samma fina Uddeholmstål och i 61-62 hrc hårdhet.
Kan man det elementära om knivhantering, så räcker det för många års användning.

I samma prisklass som Staaf kniven dvs 2000-2500 finns det massor att välja på.
Ett bra stål är CPM 3V , ett annat är Fällknivens 3G stål.
Det viktigaste är inte vilket stål kniven har utan hur det är härdat och anlöpt samt vilken geometri bladet har.
Visst har stålsorten betydelse men det andra kommer före.

Den personliga slipkunskapen har också stor inverkan på knivens förmåga.
Ju mer man kan om att hålla kniven vass, desto mer får man ut av stålets kvaliteter.

Elementärt kanske men värt att nämna många gånger.

Gillar du Staaf modellen så fråga hur den är härdad och om han kan minska ricassot några mm.

Mikael
 
När man praktiskt bygger koja eller täljer tändtupp är det brukaren som betyder vida mer än bladet. Enda sättet att komma dit är att öva, öva och öva. Man har råd att slita ut många, många Moror.
Glömmer man däremot en 3000 kr kniv i skogen skall ni vara säkra på att någon annan hittar den före er.
go tur
 
Mja,fina knivar köper man för att det är kul,en hobby att testa olika modeller.

En Mora Classic Original no.2 för 300 kr har samma fina Uddeholmstål och i 61-62 hrc hårdhet.
Kan man det elementära om knivhantering, så räcker det för många års användning.

I samma prisklass som Staaf kniven dvs 2000-2500 finns det massor att välja på.
Ett bra stål är CPM 3V , ett annat är Fällknivens 3G stål.
Det viktigaste är inte vilket stål kniven har utan hur det är härdat och anlöpt samt vilken geometri bladet har.
Visst har stålsorten betydelse men det andra kommer före.

Den personliga slipkunskapen har också stor inverkan på knivens förmåga.
Ju mer man kan om att hålla kniven vass, desto mer får man ut av stålets kvaliteter.

Elementärt kanske men värt att nämna många gånger.

Gillar du Staaf modellen så fråga hur den är härdad och om han kan minska ricassot några mm.

Mikael
Helt klart är den viktigaste faktorn när man väljer kniv att veta vad man faktiskt kommer att använda kniven till. Det vill säga; vad kommer jag att skära i allra oftast? En "bushie" är ju i främsta hand tänkt att användas till diverse träarbeten. Av denna anledning är eggstabiliteten en viktig faktor.

Kolstål är eggstabilare än rostfritt i samband med blad där bladgeometrin är lika och hårdheten likaså. Personligen hade jag trots allt inte valt Fällknivens 3G stål utan antingen ett enklare kolstål eller ett laminatstål. CPM 3V är ju ett fantastiskt stål men kanske lite i dyraste laget. En handbyggd kniv i 3V hade förstås smakat mumma ;).

~Paul~
 
:)

Tack för alla svar grabbar ! Nu fick ja en del att tänka på :) såg att seved hade ett Bushblad som såg väldigt trevligt ut :) på med ett par skalor, sen hittar ni grillpinnar från mig i hela skogen ;)
 
Helt klart är den viktigaste faktorn när man väljer kniv att veta vad man faktiskt kommer att använda kniven till. Det vill säga; vad kommer jag att skära i allra oftast? En "bushie" är ju i främsta hand tänkt att användas till diverse träarbeten. Av denna anledning är eggstabiliteten en viktig faktor.

Kolstål är eggstabilare än rostfritt i samband med blad där bladgeometrin är lika och hårdheten likaså. Personligen hade jag trots allt inte valt Fällknivens 3G stål utan antingen ett enklare kolstål eller ett laminatstål. CPM 3V är ju ett fantastiskt stål men kanske lite i dyraste laget. En handbyggd kniv i 3V hade förstås smakat mumma ;).

~Paul~

Hmm, fick faktisk hem Kosters bushcraft i 3V idag. Inte testat den, men första intrycket är mycket gott! Till skillnad mot många renläriga entusiaster gillar jag någon form av parerskydd. Egentligen beställde jag en med naturfärgad micarta, fick röd G10. Samtidigt ger det lite Morakänsla så jag kommer att behålla den.
 

Bilagor

  • bild-5.jpg
    bild-5.jpg
    24.4 KB · Visningar: 1,001

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.