Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Glömmer man däremot en 3000 kr kniv i skogen skall ni vara säkra på att någon annan hittar den före er.
go tur
Garanterat :).

Jag vet bara några få snubbar som har en extrem tur i dylika fall. En av dessa är en bekant till mig. Han har en helt osannolik tur. Antingen hittar han prylen bortsett från att det vandrat hundratals människor i området eller så hittas den av en ärlig själ som returnerar prylen direkt till honom, alternativt lämnar den till polisen.

Han har tappat Visakort, knivar, glasögon, kikare, mobiler och plånböcker. Dessutom har han vid flertal tillfällen supit bort sina jackor och till och med skor. Alltid - och då menar jag alltid har sakerna kommit till rätta‼

Jag har tappat bort en plånbok, en exklusiv penna (som gled ur fickan eftersom clippet inte stramade åt ordentligt) och ett par glasögon under hela min livstid. Självklart har dessa prylar inte kommit till rätta.

~Paul~
 
Hmm, fick faktisk hem Kosters bushcraft i 3V idag. Inte testat den, men första intrycket är mycket gott! Till skillnad mot många renläriga entusiaster gillar jag någon form av parerskydd. Egentligen beställde jag en med naturfärgad micarta, fick röd G10. Samtidigt ger det lite Morakänsla så jag kommer att behålla den.
Mycket fin! Eftesom ricasson är så pass liten så spelar hälsporren mindre roll i det här fallet. Slidan ser fin ut! Grattis!

Koster bygger fina knivar.

~Paul~
 
Hmm, fick faktisk hem Kosters bushcraft i 3V idag. Inte testat den, men första intrycket är mycket gott! Till skillnad mot många renläriga entusiaster gillar jag någon form av parerskydd. Egentligen beställde jag en med naturfärgad micarta, fick röd G10. Samtidigt ger det lite Morakänsla så jag kommer att behålla den.

Hur fin som helst och JRE slidor är mkt välsydda!
Vore intressant att höra vad du tycker om den efter en tids användning.


Mikael
 
Tack :) Ska testa den rejält. Kan redan nu säga att slipfasen är super! Ber om att få bli täljd med ... I handen känns den som en aningens tung tung mora. Välbalanserad dock.
 
För övrigt tror jag att det är precis nu den som funderat på en Koster ska slå till. Tidigare kunde han, enligt vad jag hört, ha problem med leveranser, hamna i stress och ibland få iväg något måndagsex i senaste laget och vara svår att nå. Nu har han övergått till heltids knivmakeri, verkar ha fått till ett bra system för kundhantering och är mycket kommunikativ. Trevlig kille!
 
Personligen hade jag trots allt inte valt Fällknivens 3G stål utan antingen ett enklare kolstål eller ett laminatstål
~Paul~

TK 2 är mäkta fin i handen och geometrin är lite tunnare än andra slidknivar från Fällkniven.
Den funkar mkt bra på trä och skillnaden mot laminat Mora är i mitt tycke till TK2:ans fördel.

Morans låga pris och funktionalitet går dock inte att negligera, så jag använder bägge.
Appropå det, vad tycker du om just TK2:ans skäregenskaper?


Mikael
 
TK 2 är mäkta fin i handen och geometrin är lite tunnare än andra slidknivar från Fällkniven.
Den funkar mkt bra på trä och skillnaden mot laminat Mora är i mitt tycke till TK2:ans fördel.

Morans låga pris och funktionalitet går dock inte att negligera, så jag använder bägge.
Appropå det, vad tycker du om just TK2:ans skäregenskaper?


Mikael
Hm, har inte täljt med en TK2, bara hållit den i handen. Kan därför inte jämföra med en mora.

Moror har dock en fördel. Om man följer den naturliga linjen som grundslipfasen ger så har men en mycket potent nollegg. Jag har svårt att tänka mig att TK2 kan slå den i samband med täljning när man tar i beräkning dess mått och vinklar.

Helt klart kan dock även detta blad tweakas på ett sådant sätt att det funkar väl till alla typer av träarbeten.

~Paul~
 
Hm, har inte täljt med en TK2, bara hållit den i handen. Kan därför inte jämföra med en mora.

Moror har dock en fördel. Om man följer den naturliga linjen som grundslipfasen ger så har men en mycket potent nollegg. Jag har svårt att tänka mig att TK2 kan slå den i samband med täljning när man tar i beräkning dess mått och vinklar.

Helt klart kan dock även detta blad tweakas på ett sådant sätt att det funkar väl till alla typer av träarbeten.

~Paul~
Jo, och jag tweakar både mina Moraknivar och TK1 +TK2.
TK1 har jag kommit längre med och den täljer numera bäst av alla 4" blad i min låda.
Denna ombyggda TK1:a väger dessutom bara 135 gram, vilket ger en mkt lätt känsla i handen.

Att Moror är mkt potenta i träarbete är vi överens om och med lite anpassning till det material som bearbetas blir de ännu bättre.

Vill man inte betala för pulverstål blir valet enkelt,men det är kul att testa var tekniken står idag.

Jag gillar verkligen pulverstålen,men visst har traditionella kolstål fortfarande ett stort berättigande.


Mikael
 
re

Det är fredag så jag sätter ut en bild i kvällen ära. :) Randall 2-8 Jade o modell 1-8 golden maple.:)

270183_194386767279379_7109156_n_zpsc6d46147.jpg


Och en feting jag gjort av 2090 stål 6mm tjockt , flammbjörk. blad längden är ca 10 cm o 34 mm brett.
Taperat mot bladspetsen och fräst ut material från tången för balansen skull.

b-11_zps5c1de6c1.jpg


Och ett blad jag jobbar med o gjort en hamon härdning på det. Mycket kvar med handpapprade 2400 korn och etsing några gånger så blir det nog ett rätt så coolt mönster.
ham_zpsc47c063d.jpg
 
re

Här är graalen i allt ihop. tenite 14 wietnam era.

247297_189484894436233_4873649_n_zps7cdc23f8.jpg


Drömmen för en annan o säkert många fler skulle vara att få äga en scagel någon gång men såna pengar får man nog aldrig tyvärr. Inte jag iallafall
Gillar skarpt scagel stilen på knivar som Mikael är duktig på här i forumet :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.