Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Funderar på att göra min första fulltånge-kniv nu, dock vet jag inte vilken ståltyp jag skall använda, och vart jag skall köpa.

Tittat lite på RWL-34 i olika tjocklekar, 3.5 eller 4mm som verkar vara ett bra stål. Paul och ni andra som är mästare på stål, jag vet att ni oftast vill veta användningsområde osv, men denna kniven blir den andra kniven i bältet från min andra kniv.

Vad finns det för andra stålsorter och vart kan jag köpa dessa?

AEB-L rostfritt, UHB15LM Kolstål, dom har Nordellknives. Sleipner,2140, Vanadis, mm har Uddeholms återförsäljare.

1095,O1,diverse CPM,154CM, 440C, 5160 har jag.

Seved
 
re

Håller med mycket som Morgan skriver då jag tänker mycket likadant angående riccassos. :)
Tittar man på Enzo Elver som Paul referrerar till så skulle det greppet och kniv bete sig helt annorlunda i handen om man dragit bak eggena en liten bit till. Kunde för all del vara en liten riccasso kvar men mer en minimal.
 
Alltså det enklaste är ju att använda ett tämligen simpelt kolstål som t ex 1080 eller 1070. Om du funderar på att värmebehandla själv så är dessa två avsevärt enklare att få till än t ex 1095.

När det gäller rostfritt så bör du undvika de hårdaste och mest legerade stålsorterna. RWL-34 kan i det sammanhanget kanske vara lite väl jobbigt. Tänk på att hårda och hårt legerade ståltyper frestar på din utrustning och tar längre tid att behandla.

~Paul~

Håller med, ska du härda själv så är 10 serien bra eller UHB15LM, O1(21410) bra. Du måste upp i ca 850 grader till dom.

Seved
 
Visste inte att de kallades ricasso.. det är som du säger morgan ang avståndet mellan pekfinget och eggen, och på mindre knivar är de enligt min mening bara fördelar med att komma så nära eggen som möjligt.
som på tillexempel den kniv Paul visade http://www.knivesshipfree.com/product_info.php?cPath=465_497&products_id=17433
den har ju också en ricasso men de kvittar ju för man kommer ju ända fram till eggen.

Men hur menar du att de kan vara till en nackdel att inte ha en ricasso?

Det är främst vid slipning jag tycker det är en fördel med en liten ricasso. När jag slipar mina knivar vill jag såklart slipa hela eggen. Ska man återställa slipfasen med t.ex. bandslip eller slipsten typ Tormek, är det väldigt svårt att komma åt att slipa hela eggen utan att komma åt och repa eller skada handtaget om eggen går ända in till handtaget. Har man däremot en ricasso på några millimeter finns ett stop som hindrar slipstenen/bandet från att komma i kontakt med handtaget om man inte är oförsiktig. Att ricasson slipas ner någon tiondels millimeter varje gång man slipar gör inte så mycket. Så ofta behöver man inte återställa slipfasen om man inte misshandlar kniven.

Även när man använder kniven till lättare vedklyvning genom att slå på knivryggen med ett annat föremål ser jag en fördel med en liten ricasso. Jag har upplevt att en liten ricasso kan fungera som ett stopp som hindrar veden från att komma i direkt kontakt med handtaget och skada det. Har man ett bolster i metall gör ju inte det så mycket, men ett handtag i trä riskerar att skadas av det.

/ Morgan.
 
re

Precis :)
Allt handlar om hur man gör ricasson. :)
Ligger man ute i fält o gör som jag med bryne så har man ingen lust, tid att börja tejpa skaft osv... för att skydda det mot brynet när man skärper upp kniven och är det sedan en metallbolster blir det jäkligt fula märken där med när man kommer imot med ett bryne... Visst repor osv förstör ju inte funktionen men tråkigt är det
 
Precis :)
Allt handlar om hur man gör ricasson. :)
Ligger man ute i fält o gör som jag med bryne så har man ingen lust, tid att börja tejpa skaft osv... för att skydda det mot brynet när man skärper upp kniven och är det sedan en metallbolster blir det jäkligt fula märken där med när man kommer imot med ett bryne... Visst repor osv förstör ju inte funktionen men tråkigt är det
Visst, precis som du skriver så skiljer jag på användarknivar och vitrinskåpsknivar.

När det gäller den första kategorin så är funktionen den enskilt viktigaste faktorn. Därför struntar jag fullkomligt i om det blir några märken på parerskyddets insida eller ej (vilket det sällan blir‼).

~Paul~
 
re

Det är ett sätt att se på saken Paul :) Jag förstår hur du menar men jag är lite av en sådan att jag gillar mina användare också och vill att de ska se bra ut så länge som möjligt:)
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.