Stort knivintresse - välj din favoritkniv

re

Här lite info jag hämtade från antracit smides forum om just 2090 stål





:) Är det någon som vet härdningstemperaturen
på 2090 stål och hur jag skall göra+anlöpningstemp
skall göra knivar


Härdtemp+anlöpning 2090



Hej

Här kommer lite information om smide,härdning & anlöpning
Smidestem bör ligga ca 1100-800 helst inte över 1100.
Fjäderstål kan vara lite känsligt att smida.
Härdning kan du göra i både vatten eller olja,
för härdning i vatten skall du ha en temp på 820-850,
och i olja 540-870.

Anlöpningen är ju lite beroende på vilken hårdhet du vill ha
men låt oss säga att den skall bli ca 60 Rockwell C
då skall du slänga in den i frugans ugn direkt efter ett
bullbak, alltså ca250 grader C, i minst en timma efter
full genomvärmning,då får du den hårdheten.
60 Rockwell C är ungefär,600 Brinell( slarvigt översatt)
Vill du ha den mjukare, är det bara att öka tempen.
2090 kan anlöpas ända upp till 600 Grader C.
Då blir det ca 350 Brinell/hb
 
2090 är bra till lite större knivar men funkar även till blad. Inga problem att få hrc till 58-60:)
Har flera knivmakarvänner som gjort fina blad av detta stål o hrc.
Rätt högt anlöpningstemp är det till stålet men med rätt härdtemp ca 850 grader o släckning i olja blir kanon hårdhet beroende på vilken temp du anlöpningstempererar.
Det är helt korrekt att man kan härda hårdare, till och med riktigt hårt. Men. Gör man så då har man förlorat det här stålets bästa egenskap/attribut, nämligen den fina elasticiteten/slagsegheten. Det är ju därför man väljer ett sådant här stål till stora huggare ;). Om man är ute efter en slitstarkt egg så kan man ju med fördel välja ett annat stål ;).

I ditt fall så förhåller det sig dock på ett annat sätt. Du har ju fått stålet till skänks och då spelar det ingen roll om du offrar dess slagseghet. Du har ju så mycket kvar i reserv ändå :).

Det skall bli kul att se vad du slutligen kommer att få fram!

~Paul~

PS Bra info från Antracit!
 
@OmeT
klar förbättring!! Hade den svart blad från början? Coating är i min värld ett otyg, ett sätt att dölja nåt som inte vill ska synas. Dessutom slits det inte snyggt.

Jag gillar gerjer som ser använda ut, dock ser använda, coatde blad inte bra ut.

//Per

Håller med, gillar också när saker är slitna ! Det utstrålar kvalitet ! Men den coatingen gjorde inte de alls.
 
Det blev ju riktigt bra! Kul att du lyckades. Och så sparade du 200:- ;).

~Paul~

Jo de fungerade utmärkt ! Trodde den skulle sitta hårdare, men ja kunde ju nästan skrapa bort den med nageln :) !
Ja så nu får ja väl lägga de på en annan kniv :)
Föresatsen, har du något tipps på någon flatslipad, full tånge ca 5-9cm kålståls kniv, som en värdig följeslagare till min a1 ?
 
Jo de fungerade utmärkt ! Trodde den skulle sitta hårdare, men ja kunde ju nästan skrapa bort den med nageln :) !
Ja så nu får ja väl lägga de på en annan kniv :)
Föresatsen, har du något tipps på någon flatslipad, full tånge ca 5-9cm kålståls kniv, som en värdig följeslagare till min a1 ?
Ja, det har jag men då blir du tvungen att återigen ta bort beläggningen på bladet. Mitt tips är nämligen Peltonens M07-modell.

~Paul~
 
Håller med dig det är en fin kniv, men teflonen sitter väl ganska ok på kolstål? hade dock tänkt mig en kniv på ca 7cm.
Tack ändå !
OK, Alltså dina kriterier är:

  • kolstål
  • ca 7 cm långt blad
  • fulltånge
  • flatslipning

Vad du inte har skrivit är vad kniven får lov att kosta. Det är kanske läge för en handbyggd kniv?

~Paul~
 
Jo de fungerade utmärkt ! Trodde den skulle sitta hårdare, men ja kunde ju nästan skrapa bort den med nageln :) !
Ja så nu får ja väl lägga de på en annan kniv :)
Föresatsen, har du något tipps på någon flatslipad, full tånge ca 5-9cm kålståls kniv, som en värdig följeslagare till min a1 ?

Nu det inte en kolstålskniv men jag vill ändå tipsa om Enzo Elver 85. Jag tycker att den är en väldigt bra kompis till A1.
 

Bilagor

  • DSC_1113.jpg
    DSC_1113.jpg
    14.4 KB · Visningar: 1,133
Nu det inte en kolstålskniv men jag vill ändå tipsa om Enzo Elver 85. Jag tycker att den är en väldigt bra kompis till A1.

Det var också en fin kniv, till ett rimligt pris! Ser ut att passa väldigt bra ihop med a1 :)
Dock vill ja nog att eggen ska sluta inne vid skaftet om du förstår va ja menar.

Hur fungerar kniven i allmänhet tycker du annars ? Täljning småsysslor mm?

Tack för tippset /Johan
 
Det var också en fin kniv, till ett rimligt pris! Ser ut att passa väldigt bra ihop med a1 :)
Dock vill ja nog att eggen ska sluta inne vid skaftet om du förstår va ja menar.

Hur fungerar kniven i allmänhet tycker du annars ? Täljning småsysslor mm?

Tack för tippset /Johan

Som jag tidigare skrivit här tycker jag inte man ska stirra sig blind på om eggen slutar ända inne vid skaftet eller inte, dvs om om det finns en ricasso eller inte, utan det som är relevant att tänka på i praktiken är avståndet mellan eggens början och pekfingrets placering. Att inte ha en ricasso är inget självändamål enligt min åsikt utan kan snarare vara en nackdel i vissa fall.
Tittar man på Enzo Elver så gör handtagets utformning att handen kommer nära eggens början. Jämför man med en hypotetisk A1:a utan ricasso så gör handtaget på A1:an att handen hamnar längre ifrån eller i alla fall lika långt ifrån eggens början som på Enzo, trots att Enzon har en ricasso. Detsamma gäller t.ex. de flesta Mora-modeller utom Classic-modellerna med träskaft.
Jag tycker inte att man ska avfärda en kniv bara för att den har en ricasso utan ta tanken ett steg längre och se till vilken betydelse i praktiken den har.

/ Morgan
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.