Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ja. Vad ska man göra? Be om en custom? Varför gör ingen en nätt, tunn fastbladare med flatslipning med en läng på ca 14cm? 2mm tjock. G-10 skollor med lite friktion i. Drop eller spear point. Kydex.

/M
 
Ja. Vad ska man göra? Be om en custom? Varför gör ingen en nätt, tunn fastbladare med flatslipning med en läng på ca 14cm? 2mm tjock. G-10 skollor med lite friktion i. Drop eller spear point. Kydex.

/M
Ja, det kan man fråga sig. Kanske för att marknaden för dessa knivar är störst i USA och där är det ingen som efterfrågan en kniv med dessa specs.

~Paul~
 
Ja, det ligger nog mycket i det. Men man kan ju fråga sig varför det är så. De envisas med sina knubbiga tjockisknivar i den längden...Rimligen så borde en nättare kniv vara mer användbar i väst också? Mysko kulturgrej.

/M
 
Ja, det ligger nog mycket i det. Men man kan ju fråga sig varför det är så. De envisas med sina knubbiga tjockisknivar i den längden...Rimligen så borde en nättare kniv vara mer användbar i väst också? Mysko kulturgrej.

/M
Jag tolkar alla dessa överbyggda och opraktiska designer som ett exempel på amerikanernas nationaldrag. Allt skall vara häftigt, överbyggt och störst oavsett om det är på sin plats/ändamålsenligt eller ej.

~Paul~
 
Ja samma sak gäller för SUVar, pikettröjor, chinos och knivar...
Stort är bra. Däremot får man tacka dem för att de med sin kultur sanktionerar stora huggare, onekligen underskattade av många i vår friluftskultur.

/M
 
Hm den kan vara skålslipad, men det brukar se lite annorlunda ut då. Men som sagt bilden är lite mörk just där.
Ja som ni säger ett 2 mm blad vore trevligt med en sådan kniv. Jag gör en kniv som har lite samma tänk, fast sheepfoot.
MAW om du vill kan vi diskutera fram nåt, som blir bra med vanligt bladform. Som jag eventuellt kan börja göra.

Seved
 
Ja, det hade varit skoj. Satt precis och skissade lite. Kan skicka dig ett mail, så kan vi se vart det leder.

/M
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.