Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Slipningen är inte långt ifrån full flat.

2. Riktigt vass och känns inte som någon yxa :).

3. Tog ett par bilder på den men ursäktar bild kvaliten. Vad tror ni.??
1. Slipningen är tyvärr inte i närheten av full flat. Full flat betyder att det rör sig om en obruten linje från egg till rygg i en rak slipfas, dvs som en jätteavlång triangel.

Det finns skilda uppfattningar huruvida full flatslipning endast skall användas i samband med blad som har noll-egg eller om termen även skall omfatta blad med en liten primäregg. Den senare varianten kör man på i USA.

Personligen anser jag att om något skall heta "fullt" flatslipat så bör linjen inte vara bruten som på bladen med en primäregg. Jag är dock ganska ensam i min åsikt ...

2. Jag har känt på den här kniven och har dessvärre en annan uppfattning :). Men det är ju inte jag som skall bruka den ;).

3. Fina bilder! Kniven i sig ser läcker ut om man gillar det utseendet. Men som sagt. För min del finns det mer attraktiva pjäser därute.

~Paul~
 
Låt oss fortsätta på Spyderco-temat.

Här är en förhållandevis ovanlig Spyderco "R" från 1998. Denna tillverkades i Japan i ATS-34 stål och Almite (anodiserat aluminium) handtag. Bladet är laserskuret. Kniven är storebror till modellen "Q" som gavs ut året innan men som många klagade över eftersom den verkade billig (trots sitt 440C stål).

MinSpydercoRATS-34.jpg


MinSpydercoRATS-34bild3.jpg


MinSpydercoRATS-34bild4.jpg


MinSpydercoRATS-34bild2.jpg


~Paul~
 
@dePaul

Faktiskt så gillar jag inte hur kniven är balanserad. En Endura har två "grepp", ett främre och ett bakre. Se bilder nedan. Där pekfingret hamnar i det bakre greppet balanserar kniven. Det är visserligen praktiskt vid matlagning men vid generellt användande vill jag att balansen ligger närmare eggen. Jag är alltså inte helt nöjd med knivens handhavande. Det är synd för bladet fungerar och skär alldeles fantastiskt. Jag gillar allt med kniven utom just balansen som då inte är min kopp te.

Och då blir den lite dyr att ha liggandes i en låda då jag 90% av tiden ändå har min Skeletool CX i fickan. Vill använda pengarna till en F1 eller kanske en Wave. Jag har inga problem med att äga många knivar, tvärtom gillar jag att samla på dem, men de jag har vill jag vara helt nöjd med när de kostar så mycket.

p.s. jag kan inte lägga upp bilder i annonsen för jag är inte betalande medlem. Har dessutom ingen riktig digitalkamera men jag kan nog låna en ikväll och posta en bra bild här i tråden, eller e-posta om någon är intresserad.
 

Bilagor

  • Photo on 2010-10-21 at 11.01.jpg
    Photo on 2010-10-21 at 11.01.jpg
    56.4 KB · Visningar: 588
  • Photo on 2010-10-21 at 11.02.jpg
    Photo on 2010-10-21 at 11.02.jpg
    54.9 KB · Visningar: 537
Fräsigt. Annorlunda minsann, men inte min grej. Fast det är en modell som borde funka fint om man ex vill skiva potatis. Man slipper den däringa vakuumeffekten som gör att saker suger fast i bladet.
Det är ingen användarkniv. Men jag håller med, inte direkt praktisk då det samlas mycket material i perforeringen. Jag är inte så säker att den hade funkat väl i samband med potatisskivning. Visserligen slipper man vakuumeffekten men samtidigt så blir det en hel del friktion i stället.

~Paul~
 
Hejja igen.

Jag vet vad full flat är:) Det vet du depaul att jag vet. Utryckte mig kanske lite bildligt.
Visst finns det massor av varianter o säkert bättre men jag ska ge den här en chans så återkommer jag med mer synpunkter. Alla har vi lite olika synsätt på knivar men BM knivarna ligger mig lite om hjärtat. Gillar inte så mycket de med serraterad blad därför föll jag för den här och för dess storlek. Vi får se, jag kanske har en annan uppfattning om kniven om en månad, vi får se.
mvh Kimmo Lilja
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.