Stort knivintresse - välj din favoritkniv

1. Skryt då!

2. En trevlig kniv med sköna former. Jag har aldrig riktigt fastnat för Spydercos knivar, men just den här modellen tilltalar mig.

3. Undrar mer om det finns något att berätta om den som inte står att läsa i produktkatalogen.

4. Såg förresten i Spydercos web-katalog att det är en utgången modell. Är den svår att få tag i? Vad ligger den på i pris?
1. Haha, gärna :).

2. Förstår, den är lite annorlunda.

3. Jag har som du kan se inte använt kniven. Rättare sagt det här specifika exemplaret. Hade en tidigare som jag kört lite som EDC. Den funkade OK. Kniven är dock lite tung med sina 155 g varför jag sålde den och köpte en annan.

4. Den har varit utgången i många, många år. Vet inte exakt hur många utan att kolla men det kan röra sig om 8-9 år? Om jag minns så var priset strax över 1K på den tiden.

~Paul~
 

Cannonball

Gäst
Alltså själva kniven har kanske förekommit på Tradera oftare än de 3 ggr som du nämner under de senaste åren. De flesta har dock tyvärr varit rejält slitna.

Jag har bara sett 2-3 stycken, precis som du säger, som har hållit adekvat kvalité. Vet inte vilken i ordningen jag ropade in men dina prisuppgifter är korrekta. Snarare hamnar man idag runt 3K för en kniv av bättre kvalité.

Den kniv som finns på Ebay är inte av samma kvalité som min egen. Slidan är avsevärt mer sliten och när man tittar på närbilden på bladet så ser man spår av slitage som min kniv inte uppvisar.

För Ebay-kniven skulle jag inte ge mer än kanske 800:- kronor. Max.

~Paul~

Jo, jag menar ju i det fina skicket förstås. Det är ganska troligt att jag missat den några gånger! :(
 
Oj oj Pardue han är ett design snille. Nästan alltid iaf :)

Seved
Jo, men i det här fallet så hänger jag inte med på själva idén. Bladet har en alldeles för brant slipfas. Nästan som en yxa. I samband med en så pass kortbladig kniv så fattar jag inte poängen.

Med andra ord. En liten miniatyryxa ;).

~Paul~
 
Jo, men i det här fallet så hänger jag inte med på själva idén. Bladet har en alldeles för brant slipfas. Nästan som en yxa. I samband med en så pass kortbladig kniv så fattar jag inte poängen.

Med andra ord. En liten miniatyryxa ;).

~Paul~

Den var riktigt snygg.:) Men den kanske skulle vart fullflat. Har alldrig använt nån, så jag vet inte. Men jag är BM lover. :)

Seved
 
Den var riktigt snygg.:) Men den kanske skulle vart fullflat. Har alldrig använt nån, så jag vet inte. Men jag är BM lover. :)

Seved
Bladet är närmare 3 mm tjockt och har en utpräglad sabelslipfas som är något konvex. Den har en primäregg på ca 1 mm som är på ungefär 40 grader sammanlagt.

Som vanligt så överdriver amerikanerna. Deras syn på knivar är helt olik vår skandinaviska dito. Vi premiärar tunna blad och skärförmåga, medans amrisarna vill ha slipade stämjärn som man kan använda till att bända upp bildörrar med ;).

~Paul~
 
Bladet är närmare 3 mm tjockt och har en utpräglad sabelslipfas som är något konvex. Den har en primäregg på ca 1 mm som är på ungefär 40 grader sammanlagt.

Som vanligt så överdriver amerikanerna. Deras syn på knivar är helt olik vår skandinaviska dito. Vi premiärar tunna blad och skärförmåga, medans amrisarna vill ha slipade stämjärn som man kan använda till att bända upp bildörrar med ;).

~Paul~

Hm ja det låt inte roligt :(

Seved
 
Re

Tjena.
Fel av mig. Jag öppnade paketet precis och det är en mini griptilian 600 Limited edition mel pardue. Kännde på kniven och måste säga att den känns riktigt smidig med bra grepp. Slipningen är inte långt ifrån full flat. Riktigt vass och känns inte som någon yxa :). Tog ett par bilder på den men ursäktar bild kvaliten. Vad tror ni.??
mvh Kimmo Lilja
b-7.jpg


bb.jpg

bbb.jpg
 
Senast ändrad:
Tjena.
Fel av mig. Jag öppnade paketet precis och det är en mini griptilian 600 Limited edition mel pardue. Kännde på kniven och måste säga att den känns riktigt smidig med bra grepp. Slipningen är inte långt ifrån full flat. Riktigt vass och känns inte som någon yxa :). Tog ett par bilder på den men ursäktar bild kvaliten. Vad tror ni.??
mvh Kimmo Lilja
b-7.jpg


bb.jpg

bbb.jpg

Kan du inte ta med den när vi träffas så får jag klämma lite på den.

Seved
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.