Stort knivintresse - välj din favoritkniv

@MAW, ska bli kul att se Suretouch, borde bli ett bra skaftmaterial. Gillar G-10 och Micarta men greppet blir ibland lite halt beroende på finishen.
Min kolfiberpuukko har blästrat handtag av den anledningen.

//P
 
Ja precis. Jag gillar micartan bäst vanligtvis. Ibland slipar jag den bara till 240 korn, för att få optimalt grepp. T ex på denna lilla edc kniven. Iom det är ett ljust material så "stör" den grova finishen inte så mycket.
IMG_20210605_151611_540.jpg


Men oftast blir det 1000-1500 korn och polering, för att få färger att poppa. T ex orange g10.
Återkommer med bilder när Suretouch skaftet är klart.
 
Tycker faktiskt att det sällan stör med lite grövre struktur när det kommer till icke naturliga material.
Men särkilt de ljusa, de blir dessutom mer påverkade av användning, Micarta drar ju åt sig och får fin patina.
/P
 
  • Gilla
Reactions: MAW
Kul att se lite nytt! Riktigt fint, som vanligt 💪🏻 Kul att du experimenterar med olika slipmetoder. Jag har ett sjok projekt på gång i vanlig ordning, här är en udda fågel, till en kompis som ville ha något som ”kan ligga framme i köket”. Kul litet projektVisa bilaga 36374

Detsamma! Den där ser behändig ut! Har också tänkt göra en miiten köksutility i helstål. Står på listan :D
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.