Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Jopp, kanske uttryckte mig dåligt men jag är ute efter ett mer specifikt svar. Tex om detta jämfört med många andra fisk-filéknivar väldigt smala och raka blad är för någon särskild fisktyp eller särskilt filé ändamål? BAHCO och dess efterföljare BERGO har historiskt ofta levererat yrkesknivar, är detta också en kniv för tex fiskindustri eller -handel?

Det var lite så mina tankar gick. 😀
Aha 😊 Slidan hintar om att det inte är en industriprodukt, väl? Snarare privathandel. Gissar att den inte är superunikt designad för en specifik fiskart, utan mer en viss generell kategori av filékniv. Men kan, som vanligt, ha helt fel
 
Med tanke på det stora knivintresset på det här forumet så vill jag samla ihop lite intryck.

Om ni har lust så skulle jag vilja ha svar på:
1. Vilken kniv använder du till vardags?

2. Vilken kniv använder du där ute?

3. Vilken kniv använder du utomlands?

4. Vilken kniv använder du mest i ditt kök?

5. Vilken kniv är din drömkniv och varför?

~Paul~
1. Till vardags måste betyda på jobbet, så då är det en vanlig mora som gäller.
2. Därute växlar jag mellan en buck-kniv och en Schade sch51
3. Tar inte med knivar utomlands
4. Knivarna i knivblocket. Random no-name.
5. Hade en kniv som ung, där man tryckte ner en knapp och med en knyck med handleden flippade ut bladet. Den försvann och jag önskar att jag hittade en sån igen.
 
En otroligt lång och intressant tråd.
Jag skulle gärna vilja veta vilka erfarenheter ni har kring täljknivar och även skedknivar. Antagligen har det nog dryftats här tidigare men det är en så lång tråd så det blir svårt att hitta.

Jag har någon från Mora och några från Svante djärv. Bra allihop men tycker inte om moras dubbelleggade, vill absolut ha en slö soda att trycka mot och tenderar att karva i mig själv när jag glömmer bort att just den kniven är vass på båda sidorna...
 
Något som jag önskar att jag hade, men verkligen saknar är en tunnkniv. Vilken fantastiskt trevlig knivlösning, som tycks vara helt hopplöst att köpa nu för tiden. Antika knivar går, men inga nytillverkade såvitt jag kan hitta.

Finns det någon här i etern som vet vem som kan vara intresserad av den typen av knivuppdrag?
 
Något som jag önskar att jag hade, men verkligen saknar är en tunnkniv. Vilken fantastiskt trevlig knivlösning, som tycks vara helt hopplöst att köpa nu för tiden. Antika knivar går, men inga nytillverkade såvitt jag kan hitta.

Finns det någon här i etern som vet vem som kan vara intresserad av den typen av knivuppdrag?
Oj, kanske skulle svarat dig, se mitt svar ovan om Kenneth Bengtsson.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.