Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Nästan alla knivar som jag slipar blir kanonbra, kan t.o.m. raka hår på armen med dom.
Bara min Fällkniven U2 som jag inte lyckas med hur mycket jag än försöker. Undrar vad jag gör för fel? Har diamant, medium, fin och extrafin.

Hmm. Har du kollat av med tuschpenna, så att du säkert når ända fram och bygger upp ett nytt apex? De gånger jag inte "lyckas" är det alltid det som hänt, eller om jag haft bråttom och frihandslipat och rundat av apex.
 
Hmm. Har du kollat av med tuschpenna, så att du säkert når ända fram och bygger upp ett nytt apex? De gånger jag inte "lyckas" är det alltid det som hänt, eller om jag haft bråttom och frihandslipat och rundat av apex.
Förmodligen är det som du säger, jag har för bråttom. Ska testa med tusch och ta det lugnt och vara mer stabil på handen.
 
Senast ändrad:
Märkligt. Sharpmakern är ju svår att göra fel med. Har du andra knivar som är lika hårda som du får vassa? Jag har precis lagt egg med sharpmakern på ett egentillverkat blad som blev rejält hårt. Jag utgick från runt 0,1 mm till hypervass, men det tog över 45 minuter medelst hårt arbete... Jag har dock bara originalstavarna, medium och fin, behöver verkligen skaffa diamant...
U2'an måste vara den hårdaste jag har. Ja, diamant avverkar ordentligt så den borde du skaffa. Men något fel gör jag, så jag måste nog öva mer. De andra knivarna som jag fått riktigt vassa har ändå varit rätt så okej innan. Jag har en gammal mora som var riktigt slö och den fick jag farligt vass :)
 
Senast ändrad:
U2'an måste vara den hårdaste jag har. Ja, diamant avverkar ordentligt så den borde du skaffa. Men något fel gör jag, så jag måste nog öva mer. De andra knivarna som jag fått riktigt vassa har ändå varit rätt så okej innan. Jag har en gammal mora som var riktigt slö och den fick jag farligt vass :)

Jag gissar att MAW (som med fackmannamässig terminologi förklarade samma sak jag själv avsåg :)
Om du kör på lite ytterligare med diamant/medium ska du se att du når fram. U2 ligger på 62 hrc, det är hårt!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
U2'an måste vara den hårdaste jag har. Ja, diamant avverkar ordentligt så den borde du skaffa. Men något fel gör jag, så jag måste nog öva mer. De andra knivarna som jag fått riktigt vassa har ändå varit rätt så okej innan. Jag har en gammal mora som var riktigt slö och den fick jag farligt vass :)

Moraknivar är underbart tacksamma att vässa, några drag så har man ett gött bett direkt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Ja kör på med tuschpenna och stryk på ny mellan samtliga grovlekar/stenar. Och känn med nageln att där är ett skägg när du är klar i varje steg.
Man ska ju som vi alla vet hålla kniven lodrätt i sharpmakern, men om man ändå ska vobbla så gör det åt sidorna och inte mot centrum :) Då kommer du nämligen åtminstone aldrig skapa en slipvinkel som är högre (slöare) än den som sharpmakern är inställd på. Detta gäller all frihandsslipning: helt ok att gå under, men aldrig över, tänkt vinkel.
Avsluta med strigling.

Här hemma har tyvärr eggslipningen blivit ett tråkigt måste på knivarna som tillverkas. Så jag kör det maskinellt nu. Byggde denna jig av Tormekdelar häromdagen, och den funkar så förbaskat bra. Låga varvtal med blött band är det som gäller. Sen "striglar" jag på en motormonterad filtskiva med polermedel.
20201114_135916.jpg
 
Ja kör på med tuschpenna och stryk på ny mellan samtliga grovlekar/stenar. Och känn med nageln att där är ett skägg när du är klar i varje steg.
Man ska ju som vi alla vet hålla kniven lodrätt i sharpmakern, men om man ändå ska vobbla så gör det åt sidorna och inte mot centrum :) Då kommer du nämligen åtminstone aldrig skapa en slipvinkel som är högre (slöare) än den som sharpmakern är inställd på. Detta gäller all frihandsslipning: helt ok att gå under, men aldrig över, tänkt vinkel.
Avsluta med strigling.

Här hemma har tyvärr eggslipningen blivit ett tråkigt måste på knivarna som tillverkas. Så jag kör det maskinellt nu. Byggde denna jig av Tormekdelar häromdagen, och den funkar så förbaskat bra. Låga varvtal med blött band är det som gäller. Sen "striglar" jag på en motormonterad filtskiva med polermedel.
Har köpt en läderbit avsedd för strigling som jag alltid avslutar med efter sharpmakern :)
 
  • Gilla
Reactions: MAW
Ja kör på med tuschpenna och stryk på ny mellan samtliga grovlekar/stenar. Och känn med nageln att där är ett skägg när du är klar i varje steg.
Man ska ju som vi alla vet hålla kniven lodrätt i sharpmakern, men om man ändå ska vobbla så gör det åt sidorna och inte mot centrum :) Då kommer du nämligen åtminstone aldrig skapa en slipvinkel som är högre (slöare) än den som sharpmakern är inställd på. Detta gäller all frihandsslipning: helt ok att gå under, men aldrig över, tänkt vinkel.
Avsluta med strigling.

Här hemma har tyvärr eggslipningen blivit ett tråkigt måste på knivarna som tillverkas. Så jag kör det maskinellt nu. Byggde denna jig av Tormekdelar häromdagen, och den funkar så förbaskat bra. Låga varvtal med blött band är det som gäller. Sen "striglar" jag på en motormonterad filtskiva med polermedel.
Visa bilaga 34154

Utmärkt lösning [emoji106]


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
  • Gilla
Reactions: MAW
Skärpan och zoom-omfånget är alldeles tillräckligt för att kolla var jag har slipat och inte. Däremot
är batterierna, ett antal knappceller, lite b. Jag köpte mig en 'bättre' variant med AA-batteri men den
hade mindre skärpedjup vilket inte förenklade funktionen. dvs det var svårare att träffa rätt i djupled.
Men att se var man kommit åt och inte, jo det är bra. Man slipper gissa.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.