Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Oolala mycket tjusigt! Vad har du för korn på bladets finish?

400. Men då är det äkta 400, inte en fulrepa någonstans. Märkena på bladet på bilden är smuts. Lite polertrissa med autosol på det, sen räcker det för mig. Men jag måste hitta mer finkorniga slipband till min slipmaskin, det är ett j-a jobb att handslipa från 100...
 
Ja autosol är rätt lagom efter 400 korn. Ja hanslipning känns möjligen ok efter 240, men kanske helst 400.
Vilka mått har du på slipbanden?
 
Går ju att få måttbeställda i vilken typ och korn som helst, om du vill fortsätta med den maskinen och är redo att köpa 3-10 st av varje korn.
 
Går ju att få måttbeställda i vilken typ och korn som helst, om du vill fortsätta med den maskinen och är redo att köpa 3-10 st av varje korn.

Måttbeställa... Hade jag inte koll på. Var kan man göra det? Jag vill eg. INTE. behålla min maskin men har man lovat frun en båt så har man :)
 
T ex

www.topabrasive.cz

De har en hel del annat smått och gott också. Där är ju lite fraktkostnad men de har riktigt bra priser. VSMs 3Ms band etc. Bulkköper man lite så lönar det sig. Och de gör band i alla mått.
 
Jag bor den här helgen hos min moster och där behövs lite hjälp med att sköta om kor och får. Blev att jag pratade med henne om knivar. Då tar hon alltså fram min mormors pappas två knivar. Det är de med vitt skaft. En EKA som var till vardags, Och en tysk som var finkniven. Den svarta kniven var min morfars. Och min moster och mamma minns hur han använde den hela tiden. Han arbetade i skogen och jordbruk. Det är den enda kniv de minns att han använde förutom moraknivar. Han var bra på handarbete och snickerier min morfar. För en tid sedan postar ju jag också min numera döde pappas kniv här i tråden som jag inte visste att han använde. Jag kan inte minnas att morfar använde kniven som syns här men jag var väldigt mycket med honom så troligen har jag sett den många gånger. Han verkar ju använt den när han åt amerikansk fläsk till frukost Och historien säger att jag åt fläsk med honom mest dagligen som Lillpojk. Kanske är det inte så konstigt ändå att den dagliga fickkniven blivit viktig för mig.

Bosse
 

Bilagor

  • 0DE92D88-5587-477B-9E2A-AC7EC7FF9288.jpg
    0DE92D88-5587-477B-9E2A-AC7EC7FF9288.jpg
    77.3 KB · Visningar: 293
  • 0C654978-D923-4BDC-A3EC-CC3C28EF4778.jpg
    0C654978-D923-4BDC-A3EC-CC3C28EF4778.jpg
    62.7 KB · Visningar: 292
Jag bor den här helgen hos min moster och där behövs lite hjälp med att sköta om kor och får. Blev att jag pratade med henne om knivar. Då tar hon alltså fram min mormors pappas två knivar. Det är de med vitt skaft. En EKA som var till vardags, Och en tysk som var finkniven. Den svarta kniven var min morfars. Och min moster och mamma minns hur han använde den hela tiden. Han arbetade i skogen och jordbruk. Det är den enda kniv de minns att han använde förutom moraknivar. Han var bra på handarbete och snickerier min morfar. För en tid sedan postar ju jag också min numera döde pappas kniv här i tråden som jag inte visste att han använde. Jag kan inte minnas att morfar använde kniven som syns här men jag var väldigt mycket med honom så troligen har jag sett den många gånger. Han verkar ju använt den när han åt amerikansk fläsk till frukost Och historien säger att jag åt fläsk med honom mest dagligen som Lillpojk. Kanske är det inte så konstigt ändå att den dagliga fickkniven blivit viktig för mig.

Bosse

Fin historia. Ibland önskar man att man var mer som di gamle, och bara hade ”en av varje”, fickkniven inkluderat. Då blev man ju verkligen ett med verktyget. Men, nu är ju tiderna annorlunda...
 
Sånt här verkar folk i äldre tider har roat sig med på kvällstid i skogskojorna. Det och så drog dom väl någon snusdosa med varandra. Förmodligen pratade de väl också gamla minnen Från andra tider precis som jag gör med er nu.

Bosse
 

Bilagor

  • 282FBB7F-DD10-44DB-928D-477FCE3FE13C.jpg
    282FBB7F-DD10-44DB-928D-477FCE3FE13C.jpg
    45 KB · Visningar: 276
Har läst den här tråden (får erkänna: inte riktigt hela) med stort intresse. Lyckades bjuda hem en sliten Wirkkala på Tradera för att ha som brukskniv men skulle vara kul om den går att få lite finare. Någon som eventuellt sitter inne på lite tips eller kanske kan rekommendera en skicklig person som jag kan få hjälp av?
 

Bilagor

  • 097EF637-9064-4BCA-9AEB-B36D7029956F.jpg
    097EF637-9064-4BCA-9AEB-B36D7029956F.jpg
    92.5 KB · Visningar: 235
  • 8A1E0947-E1D5-4D4A-8B14-879D7563CEE3.jpg
    8A1E0947-E1D5-4D4A-8B14-879D7563CEE3.jpg
    26.9 KB · Visningar: 226

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.