Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Excellenten har jag också. Funkar till allt! Finns med div. Olika handtag och i en mindre modell som jag saknar.Får kontra dina bahco med grapefruktkniven. Made in sweden. Hur lång är din allkniv i tidigare inlägg. De jag visade är de mindre som är ca 33 cm. Din ser ut att vara den större modellen.
 

Bilagor

  • _20180225_181922.jpg
    _20180225_181922.jpg
    7.5 KB · Visningar: 429
1. en mindre modell som jag saknar.

2. Får kontra dina bahco med grapefruktkniven.

3. Hur lång är din allkniv i tidigare inlägg. De jag visade är de mindre som är ca 33 cm. Din ser ut att vara den större modellen.
1. Den har jag också skräpandes här nånstans.

2. Söt! Funkar den som den skall??

3. Bilden är av äldre datum och jag vet inte riktigt var kniven är. Kan därför inte mäta bladlängden. Den är dock avsevärt längre än din. Skulle tro att bladet ligger på runt 27-30 cm.

~Paul~
 
2 den funkar fint. Små vassa tänder.
3 då har du den större varianten i serien.

Lägger upp två frosts-knivar. Kockkniven är den enda "riktiga" kockkniven jag äger med så brett blad. Tycker om just denna serie från frosts med de mörka handtagen.

Om någon undrar så nej, jag har för tillfället inget bättre atr ställa upp knivar med.

Hade fler intressanta knivar hemma än jag trodde. Nu måste jag till landstället där merpartenen av knivarna jag äger finns om det ska bli så många fler bilder. Alternativt försöka komma över nya.
 

Bilagor

  • _20180225_181530.jpg
    _20180225_181530.jpg
    14.4 KB · Visningar: 405
  • _20180225_181616.jpg
    _20180225_181616.jpg
    13.5 KB · Visningar: 405
1. Kockkniven är den enda "riktiga" kockkniven jag äger med så brett blad. Tycker om just denna serie från frosts med de mörka handtagen.

2. Om någon undrar så nej, jag har för tillfället inget bättre atr ställa upp knivar med.

3. Hade fler intressanta knivar hemma än jag trodde.

4. Nu måste jag till landstället där merpartenen av knivarna jag äger finns om det ska bli så många fler bilder.

5. Alternativt försöka komma över nya.
1. De är fina. Har också dessa i min samling.

2. Det duger alldeles utmärkt :).

3. Verkar så. Det är först när man aktivt letar upp knivarna som man märker hur många de verkligen är.

4. Ser vi fram emot!

5. Hehe, ja det är också ett sätt.

~Paul~
 
Man kan väl inte äga för många moror i laminerat O1, eller hur? :)

Frosts 346
 

Bilagor

  • Min Frost's of Sweden 346, laminated AISI O1.jpg
    Min Frost's of Sweden 346, laminated AISI O1.jpg
    24.6 KB · Visningar: 354
  • Min Frost's of Sweden 346, laminated AISI O1, 2.jpg
    Min Frost's of Sweden 346, laminated AISI O1, 2.jpg
    29.7 KB · Visningar: 361
  • Min Frost's of Sweden 346, laminated AISI O1, 3.jpg
    Min Frost's of Sweden 346, laminated AISI O1, 3.jpg
    21.5 KB · Visningar: 359
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 353
Svar nej så klart, men frågan är givetvis retorisk ;) Fin kniv helt klart. Även om inte själva bladformen med "trailing point" tilltalar mig egentligen.
 
Ska bara förtydliga att trailing point blad inte tilltalar mig eftersom de inte är särskilt "allround". Estetiskt är det en annan sak. Här är en som jag tycker är rätt tjusig också. Kanske som mer specifik flåkniv, som jag nyligen efterfrågade i tråden... :)
 

Bilagor

  • timthumb.jpeg
    timthumb.jpeg
    10.8 KB · Visningar: 339
Trailing Point är kanske inte den mest allsidiga bladformen men precis som du skriver så är de ofta mycket vackra att skåda. Precis som den B River som du visar upp på din bild ;).

~Paul~
 
Min favorit. Från Brasilianska Arkhip. Köpt på deras fabrik några mil norr om Sao Paulo. Kanske inte för att den är bäst, men den har ett visst affektionsvärde. Och den håller skärpan otroligt bra.
0bdef8773f4e930a1cac62235ac42d7e.jpg
 
Min favorit. Från Brasilianska Arkhip. Köpt på deras fabrik några mil norr om Sao Paulo. Kanske inte för att den är bäst, men den har ett visst affektionsvärde. Och den håller skärpan otroligt bra.
Lite annorlunda utseende.

Personligen föredrar jag fullt flatslipade kockknivar och en egg som går ända in till samma nivå som handtaget. Dvs, där greppet slutar där börjar eggen.

Vad är det för stål i bladet??

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.