Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Flåkniv hög kvalitet

Hej!

Om man är på jakt efter en flåkniv av högsta kvalitet, vilket märke ska man kolla in? Frosts, Giesser, Dick, Swibo, Eka?
Victorinox har jag haft i kocknivar tidigare och tycker väl att de håller skärpan sisådär.
Giesser kör något kromvanadium stål, eka sitt 12c27 liksom Frosts. Frosts kocknivar har jag mycket god erfarenhet av, de håller skärpan kanon. Någon som har erfarenhet av Ekas diton? Swibo har jag ingen koll på, samma som Victorinox stål? Victorinox äger väl Swibo nu (tidigare Wenger).
Är på jakt efter en mindre flåkniv med blad på 13-15 cm, utan för överdriven uppåtsväng på bladet.
 

Bilagor

  • 7363727-origpic-85dd1c.jpg
    7363727-origpic-85dd1c.jpg
    6.9 KB · Visningar: 542
  • eka-flåkniv-15-cm-0.jpg
    eka-flåkniv-15-cm-0.jpg
    5.6 KB · Visningar: 566
  • 10886.png
    10886.png
    31.5 KB · Visningar: 572
  • fdskinner5in_8226013.jpg
    fdskinner5in_8226013.jpg
    14.4 KB · Visningar: 557
  • s-l300.jpg
    s-l300.jpg
    3.4 KB · Visningar: 573
Fällkniven F3z?

Hej!

Om man är på jakt efter en flåkniv av högsta kvalitet, vilket märke ska man kolla in? Frosts, Giesser, Dick, Swibo, Eka?
Victorinox har jag haft i kocknivar tidigare och tycker väl att de håller skärpan sisådär.
Giesser kör något kromvanadium stål, eka sitt 12c27 liksom Frosts. Frosts kocknivar har jag mycket god erfarenhet av, de håller skärpan kanon. Någon som har erfarenhet av Ekas diton? Swibo har jag ingen koll på, samma som Victorinox stål? Victorinox äger väl Swibo nu (tidigare Wenger).
Är på jakt efter en mindre flåkniv med blad på 13-15 cm, utan för överdriven uppåtsväng på bladet.

Om du letar högsta kvalitet ligger väl Fällknivens variant bra till? Annars är Ekas flåknivar bra tycker jag!
 

Bilagor

  • 192647D5-8B42-4984-B796-4BCFA68F06DF.jpg
    192647D5-8B42-4984-B796-4BCFA68F06DF.jpg
    4.8 KB · Visningar: 568
Varianter på denna gamla Frosts?

Jag tycker den här gamla Frostskniven jag fyndade för något år sedan är rätt underbar, trots att bladet eg. är för smalt så att man drar i knogarna när man skär ”framåt/neråt”. Någon som vet om det finns varianter på modellen, t.ex. mindre allkniv?
 

Bilagor

  • 9016AE9E-4FD4-48CA-85E3-9C547FA5F8F1.jpg
    9016AE9E-4FD4-48CA-85E3-9C547FA5F8F1.jpg
    40.2 KB · Visningar: 565
1. Jag tycker den här gamla Frostskniven jag fyndade för något år sedan är rätt underbar, trots att bladet eg. är för smalt så att man drar i knogarna när man skär ”framåt/neråt”.

2. Någon som vet om det finns varianter på modellen, t.ex. mindre allkniv?
1. Det är ju egentligen ingen kökskniv utan snarare en campingkniv. Har två liknande själv men din har ett finare handtag ;).

2. Ja, det finns varianter med kortare blad. Tror att jag har en sådan (eller flera) i min samling. Tyvärr kan jag inte hitta den f n.
 

Bilagor

  • Moralng.jpg
    Moralng.jpg
    14.5 KB · Visningar: 539
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 530
1. Det är ju egentligen ingen kökskniv utan snarare en campingkniv. Har två liknande själv men din har ett finare handtag ;).

2. Ja, det finns varianter med kortare blad. Tror att jag har en sådan (eller flera) i min samling. Tyvärr kan jag inte hitta den f n.

Aha! Campingkniv... Har det funnits en slida till då kanske? Annars är det ett lite märkligt koncept, om de inte hade sin plats i en tillhörande utflyktskoffert eller liknande
 
1. Om man är på jakt efter en flåkniv av högsta kvalitet, vilket märke ska man kolla in?...Är på jakt efter en mindre flåkniv med blad på 13-15 cm utan för överdriven uppåtsväng på bladet.

2. Någon som har erfarenhet av Ekas diton?

3. Swibo...samma som Victorinox stål?

4. Victorinox äger väl Swibo nu (tidigare Wenger).
1. Skall man ha det bästa så är custom den enda vägen att vandra ;).

Av de nyare modellerna/märkena så är det Frosts, Bergo Tools, Sanelli (Italien) och eventuellt Fällkniven (som det redan har nämnts).

Fällkniven är förstås ganska dyr men har det bästa stålet. Bergo Tools har den överlägset bästa ergonomin och Frosts ligger mitt i mellan på alla punkter. Sanelli är ett wild card. Trevliga knivar till överkomligt pris, bra ergo och hyfsat stål.

Min favorit är en gammal E A Berg. Perfekt bladform, grepp och finish. Lagom stor:
Min%20Erik%20Anton%20Berg%20styckningskniv%202.jpg


Min%20Erik%20Anton%20Berg%20styckningskniv.jpg


Min%20Erik%20Anton%20Berg%20styckningskniv%204%20taringngen.jpg


Över huvud taget så skulle jag om jag vore dig kika på äldre alster från Jernbolaget/Berg/Holmberg/Hellberg på diverse auktionssajter. Dessa gamla 12C27-knivar var hårdare i stålet på sin tid än vad dagens knivar är.

2. Deras slaktset är populärt. Dock är de tidigare nämnda märkena "ett strå vassare" ;).

3. Ja.

4. Ja igen.

~Paul~
 
1. Skall man ha det bästa så är custom den enda vägen att vandra ;).

Av de nyare modellerna/märkena så är det Frosts, Bergo Tools, Sanelli (Italien) och eventuellt Fällkniven (som det redan har nämnts).

Fällkniven är förstås ganska dyr men har det bästa stålet. Bergo Tools har den överlägset bästa ergonomin och Frosts ligger mitt i mellan på alla punkter. Sanelli är ett wild card. Trevliga knivar till överkomligt pris, bra ergo och hyfsat stål.

Min favorit är en gammal E A Berg. Perfekt bladform, grepp och finish. Lagom stor:
Min%20Erik%20Anton%20Berg%20styckningskniv%202.jpg


Min%20Erik%20Anton%20Berg%20styckningskniv.jpg


Min%20Erik%20Anton%20Berg%20styckningskniv%204%20taringngen.jpg


Över huvud taget så skulle jag om jag vore dig kika på äldre alster från Jernbolaget/Berg/Holmberg/Hellberg på diverse auktionssajter. Dessa gamla 12C27-knivar var hårdare i stålet på sin tid än vad dagens knivar är.

2. Deras slaktset är populärt. Dock är de tidigare nämnda märkena "ett strå vassare" ;).

3. Ja.

4. Ja igen.

~Paul~

Fin kniv där på bilden! Bergo Tools var faktiskt okända för mig. Ser klart ergonomiska ut. Hittar dock ingen på 13-15 cm. Sanelli är bekanta sen innan, har deras ostronkniv och den känns välgjord och fungerar bra.

Är du verkligen säker på att stålet i Swibo och Victorinox är samma? Wenger ägde ju tidigare Swibo och Victorinox logga är förvisso numer printad på bladen sedan de köpte Wenger. Men läser man runt på nätet så hålls Swibo högre än Victorinox när det kommer till skärpebeständighet etc, dock kommer de utlåtandena från tiden när Wenger fortfarande hade Swibo... Hmm
 
1. Bergo Tools...Hittar dock ingen på 13-15 cm.

2. Sanelli är bekanta sen innan, har deras ostronkniv och den känns välgjord och fungerar bra.

3. Är du verkligen säker på att stålet i Swibo och Victorinox är samma?...på nätet så hålls Swibo högre än Victorinox när det kommer till skärpebeständighet etc, dock kommer de utlåtandena från tiden när Wenger fortfarande hade Swibo
1. OK, trodde inte att det var så viktigt ;).

2. Kul. Som sagt, mycket prisvärda knivar.

3. Victorinox har alltid varit opportunister och handlat stål från ett stort antal leverantörer, allt beroende på världsmarknadspriser. Detta vet jag med säkerhet eftersom jag haft email-kontakt med den ansvariga (en kvinna som jag glömt namnet på) för den europeiska marknaden. Har för mig att hon höll till i Holland.

Jag har svårt att se att de skulle fortsätta köra på tre olika stålsorter till sina knivar. Det har alltid handlat om ett 440A-klassat stål oavsett vilken av dessa tre vi än må snacka om. Förstår därför inte varför Swibo skulle ha ansetts äga bättre stål än Wenger?

~Paul~
 
Två av samma typ, dvs frukt-/grönsaks-/konditorkniv.

Bahco 3755-8 Excellent
Min%20Bahco%203755-8%20Excellent.jpg


Min%20Bahco%203755-8%20Excellent%202.jpg


Erik Anton Berg Senior Excellent
Min%20Erik%20Anton%20Berg%20Excellent%20Senior%202.jpg


Min%20Erik%20Anton%20Berg%20Excellent%20Senior.jpg


Båda knivarna har ett 210 mm långt blad i Sandvik 12C27 rostfritt stål. Bladet är vågtandat och i tunt gods. Den första knivens grepp är i jakaranda och den andra knivens är i svart Delrin.

~Paul~
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.