Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Hej!

Har sett att M95:an dyker upp med goda omdömen lite varstans - bland annat i denna gigantiska tråd...
Jag har gått och blivit lite sugen på den och undrar helt sonika vilken slida som är "bäst" - plast eller läder? Eller är de bra på olika vis?

Har nämligen på flera ställen läst att just plastslidan är att föredra men inte förstått varför? Själv tycker jag ju att läder är snyggare och om jag förstått det rätt så har den en insida av plast och då förstår jag inte varför den skulle vara sämre?

Med vänlig hälsning, Henrik

Plastslidan är grymt bra. Kniven sitter riktigt säkert i den, och går att dra med en hand. Ingen rem som man riskerar skada som på t ex Fällknivens zytelslidor, som dessutom inte låser kniven utan att remmen är knäppt.
Plast är ju generellt okänsligare än läder i sammanhanget och det är något jag uppskattar.
Kniven är en perfekt skogskniv. Lätt, grymt grepp, bra bladgrometri, bra längd. Köp!
lamnia.fi har numer gratis frakt så det är ju nice.
 
Intialt tänkte jag Micarta, gärna i någon jordfärg eller grön. Har ingen riktig erfarenhet av detta och ont om verktyg, även om det kanske inte krävs några avancerade ting....

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Jag har inte använt micarta själv, men g10. Det behövs en liten bågfil, sandpapper från 120-2000, lite polermedel, epoxylim, två klämmor. Nitar så klart, om man vill ha det i skaftet.
 
Både G-10 och Micarta är relativt enkla att jobba med.
Tänk dock på munskydd, du vill inte dra i dig dammet.

Håller i övrigt med om WM-1. Mycket trevlig kniv förutom det på tok för smala skaftet. Tror att målgruppen var kvinnor, som kanske har mindre händer än män, därav det smala.

//Per
 
Har haft kniven i någon månad nu och haft den i fickan nästan hela tiden. Trots att den är värdelös på att skära en del saker, på grund av tjockleken på bladet, så gillar jag ändå kniven.
image.php

Well, charm och personlighet kan man komma långt med även om man råkar vara född till kniv! :) Skämt åsido har jag också funderat på den där. Tycker att den är snygg på något avigt inte direkt uppenbart vis. Jag kan gilla design som är på det viset. Det väcker intresset mer än att hoppa på en direkt.

Men för min del lutar det åt att om det blir någon titanvariant av Spyderco, vilket jag inte har än, så blir det nog trots allt klassikern Sage 2. Möjligen skulle det bli en Techno just för att det inte är en Sage eftersom jag har ettan och inte har någon lust att "samla" alla i serien. De nya varianterna de kommit med som Slysz Bowie och Farid tycker jag är för dyra.

5QlqXUyw


Den här köpte jag av samma skäl fast ännu lite mer extremt. Som blivande hyllvärmare vilken den för det mesta är. Bär den ibland för sakens skull men relativt sin storlek är den tung och klumpig och framförallt är den en spräck-kil. Den skär inte mycket med lätthet trots att den är vass och dessutom saknar den all form av spets.

Föremålet ifråga är mer att betrakta som en liten statyett. Men som sådan gör den sig bra och jag gillar fortfarande formspråket även om det finns knivar som är betydligt vackrare.

Ibland kommer jag in i perioder när jag vill ha någon kniv som inte är direkt elegant eller kanske inte ens följer devicen "form follows function". Men för det mesta gäller det...

/ J
 
Har haft kniven i någon månad nu och haft den i fickan nästan hela tiden. Trots att den är värdelös på att skära en del saker, på grund av tjockleken på bladet, så gillar jag ändå kniven.
image.php

Jag tycker designen är bra. Det som fått mig att avstå är just bladets tjocklek. Och materialet i skaftet. Någon form av syntet eller trä tilltalar mig mer.
Här är min senaste kniv med trevliga egenskaper som planslipat blad, nylonsidor och lite bonus med pincett, tandpetare och korkskruv. Vic Alpineer.
 

Bilagor

  • DSC_0178.jpg
    DSC_0178.jpg
    16 KB · Visningar: 909
fällkniven tk3

Fick hem min kniv igår :) mycket nöjd! Känns väldigt gedigen och är ruskigt vass! Går lätt att öppna med en hand oxå. Liten, smidig, snygg, vass och skön känsla är mitt första intryck. Dock blev jag lite besviken på orundade kanter. Men de va lätt att fixa med sandpapper. Ska bli spännande att se va 3g stålet har att erbjuda!
 

Bilagor

  • 1420738697807.jpg
    1420738697807.jpg
    32.1 KB · Visningar: 854
Ja det är dåligt tryck i tråden helt klart! Har själv varken handlat eller byggt så mycket på det senaste. Har iofs ändrat skaftet lite på en WM1 jag byggde för ett par år sedan. Har gjort greppet lite mer spolformat och slipat ner parerskyddet lite.

Snyggt & prydligt jobb på den där WM1'an!

Jag hör till dom som har handlat.
Nykomlingen är den sedan länge emotsedda BarK River Scandi i CPM 3V pulverstål.
Hårdheten är satt till RC 60!
Det borde borga för både slagseghet och långvarig skärpa.

Bark River är ju känt för sin mångfald av skaftmaterial och jag slog till på något jag aldrig har sett förr.
Nämligen med skaft i stabiliserad grankotte, som dessutom är självlysande i mörker!


Mikael
 

Bilagor

  • IMGP5985.JPG
    IMGP5985.JPG
    128.2 KB · Visningar: 886
  • IMGP5997.jpg
    IMGP5997.jpg
    28.6 KB · Visningar: 1,272
  • IMGP5999.jpg
    IMGP5999.jpg
    32.2 KB · Visningar: 896
  • IMGP6000.jpg
    IMGP6000.jpg
    27.9 KB · Visningar: 881
  • IMGP6001.jpg
    IMGP6001.jpg
    29.4 KB · Visningar: 902
Fick hem min kniv igår :) mycket nöjd! Känns väldigt gedigen och är ruskigt vass! Går lätt att öppna med en hand oxå. Liten, smidig, snygg, vass och skön känsla är mitt första intryck. Dock blev jag lite besviken på orundade kanter. Men de va lätt att fixa med sandpapper. Ska bli spännande att se va 3g stålet har att erbjuda!

Vilken snygging!
Jag tror inte du blir besviken på 3G!


Mikael
 
Snyggt & prydligt jobb på den där WM1'an!

Jag hör till dom som har handlat.
Nykomlingen är den sedan länge emotsedda BarK River Scandi i CPM 3V pulverstål.
Hårdheten är satt till RC 60!
Det borde borga för både slagseghet och långvarig skärpa.

Bark River är ju känt för sin mångfald av skaftmaterial och jag slog till på något jag aldrig har sett förr.
Nämligen med skaft i stabiliserad grankotte, som dessutom är självlysande i mörker!


Mikael

Det där va ingen dålig kniv! Cpm 3v har jag bara hört gott om! Vilket skaft! Stabbad kotte!! Hehe de har ja aldrig hört talas om innan! Grattis till en riktigt fin kniv!
får mar fråga var du beställde ifrån och va du fick betala i frakt och tull? Barkriver kniv har jag varit sugen på länge!

Johan
 
Det där va ingen dålig kniv! Cpm 3v har jag bara hört gott om! Vilket skaft! Stabbad kotte!! Hehe de har ja aldrig hört talas om innan! Grattis till en riktigt fin kniv!
får mar fråga var du beställde ifrån och va du fick betala i frakt och tull? Barkriver kniv har jag varit sugen på länge!

Johan

Ja, Jänkarna är verkligen påhittiga!
Scandi'n är gjord i en uppsjö av olika skaftmaterial och det finns fortfarande mkt att välja emellan.
Vad jag vet, finns den på 3 ställen.
DLT Trading
Knifeshipfree
TheKnifeConnection.

Prisnivån varierar mellan $ 250-330.
Moms, Tull & frakt blir dryga tusenlappen, så det är inte helt billigt!


Mikael
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.