Stort knivintresse - välj din favoritkniv

Ang B&S blad

Nu kom jag att tänka på att han brukade smärgla ner filar till knivblad. Så B&S kanske är något verktygsfabrikat. Å andra sidan har jag ett antal smidda knivblad B&S löst i en låda någonstans. Bökerkniven är bra (AUS8, tar rakbladsegg) men så jävla ful. Deprimerande. Jag tycker de flesta moderna fällknivar a'la receptet clips, svarta sidor och mycket exponerad metall är fula. Groteska.

Det råkar vara så att jag är sonson till smeden för Bäck & Son som B&S står för.
Jag är intresserad av att få tillbaka så många blad jag bara kan då smedjan lades ner på 70talet.
 
Nykomlingen är den sedan länge emotsedda BarK River Scandi i CPM 3V pulverstål.

skaftmaterial och jag slog till på något jag aldrig har sett förr.
Nämligen med skaft i stabiliserad grankotte, som dessutom är självlysande i mörker!
Grattis! En mycket fin kniv med ett kul handtag. Har sett liknande självlysande grepp i samband med andra material men aldrig tillsammans med kottar! :)

~Paul~
 
Ahti - Laurin metalli, vilket sort?

Jag är en så länge väldigt nöjd mes Ahtis knivar. Testat ett par leukus.

Undrar om stålsorten. Det är ett kolstål från Laurin metalli. Någon som vet mer exakt vilket kolstål?
 
Jag är en så länge väldigt nöjd mes Ahtis knivar. Testat ett par leukus.

Undrar om stålsorten. Det är ett kolstål från Laurin metalli. Någon som vet mer exakt vilket kolstål?

Det är ett kolstål som helt enkelt heter "Laurin Metalli High Carbon Steel". Den kemiska sammansättningen i volymprocent på järnbas är som följer:

Kol: 0,81
Krom: 0,54
Mangan: 0,56
Kisel: 0,35
Vanadin: 0,161
Svavel: 0,004
Fosfor: 0,01


Hårdheten ligger på runt 59 Rockwell C grader. Stålet är ett låglegerat kolstål. Den lilla mängd vanadin och krom bidrar till en ökad slitstyrka. Det är ett tämligen rent stål i mångt och mycket likt ett upphottat AISI 1080.

~Paul~
 
Fick hem min kniv igår :) mycket nöjd! Känns väldigt gedigen och är ruskigt vass! Går lätt att öppna med en hand oxå. Liten, smidig, snygg, vass och skön känsla är mitt första intryck. Dock blev jag lite besviken på orundade kanter. Men de va lätt att fixa med sandpapper. Ska bli spännande att se va 3g stålet har att erbjuda!

Den där är ruskigt fin även om jag generellt tycker att Fällkniven kan vara lite väl dyra. Stålet kommer du att bli nöjd med. 3G stålet tar en ruskig skärpa och håller länge är min erfarenhet. Aningen knepigt att slipa om dock. Så hoppas du är nöjd med eggvinkeln och inte planerar några stora förändringar där för då har du lite arbete att se fram emot. :)

/ J
 
Hehe, sorry för de glesa inläggen. Har haft en del att göra i samband med jul/nyår och tiden innan.

Tackar också för dina recensioner! Alltid kul att läsa!

~Paul~

Tack för det!

Ja, helgerna sätter sina spår på lite olika vis. Bland annat avspeglar det sig i midjemåttet om inte annat.:)

På knivfronten mycket nytt kan konstateras. Fler omdömen/recensioner/presentationer kommer. Både av av gamla hyllvärmare, några moderna klassiker och en rad traditionella mönster från bland andra RR, Buck Creek och Hen & Rooster. Lägg därtill att jag fått hem en helt otroligt välgjord klon av en Shirogorov Cannabis. Den var av det dyrare slaget med överträffade alla förväntningar. Originalet kan man knappast få tag i då jag tror den gjordes i runt 100 exemplar och drog uppemot tusenlappen i pris. I dollar kan väl tilläggas. Det är en kniv med traditionellt droppointblad, flatslipning och utan ricasso. Det du! ;)

Sen har jag fått hem en riktig önskekniv för mig. En ZT 0770CF. Äntligen en kniv från dem som inte är för grovt dimensionerad och som faktiskt skär! Den är dessutom mycket lätt och ligger bra i min hand. Sen appropå stål så är det Elmax i den. Ett stål jag inte är bekant sen tidigare.

I antågande är även en ytterst sympatisk Spyderco i form av den Art-Deco doftande Des Horn. Den ser jag fram emot.

Sen måste jag passa på att tacka alla som deltar i den här tråden. Den är för mig ytterst bildande och trivsam!

/ J
 
Och så blir det förstås någon text kring den här nya fickfavoriten: Case Stockman med skollor i G10. Inte hundra traditionellt men snyggt.

EDC%20Pair%202.jpg

Kershaw Blur Blackwash och Case Stockman G10

/ J
 
Victorinox Ecoline köptips

Hej!

På Jula rear dom nu ut Victorinox Spartan Ecoline (3.3603.B) för 99:-, ordinarie pris 249:-
Jag tycker inte man ser ecoline-varianterna så ofta när det gäller de klassiska modellerna. Nylonskalorna tycker jag känns robustare men inte lika eleganta som dom blanka Cellidor-varianterna.

Det blev köp av ett par stycken som kan få ligga och drälla lite utan att man behöver oroa sig :)

/Fredrik
 

Bilagor

  • victorinox_ecoline.jpg
    victorinox_ecoline.jpg
    49.3 KB · Visningar: 860
Hej!

På Jula rear dom nu ut Victorinox Spartan Ecoline (3.3603.B) för 99:-, ordinarie pris 249:-
Jag tycker inte man ser ecoline-varianterna så ofta när det gäller de klassiska modellerna. Nylonskalorna tycker jag känns robustare men inte lika eleganta som dom blanka Cellidor-varianterna.

Det blev köp av ett par stycken som kan få ligga och drälla lite utan att man behöver oroa sig :)

/Fredrik

Tack för tipset! Kan hända att jag kanske slår till på en Vic till. Men å andra sidan tycker jag att de är lite tråkiga. Men för det priset så. Annars blir nog nästa SAK en "Pioneer" med alu-handtag.

Här hittar ni för övrigt en presentation av en liten rackare, mindre än Ecoline t o m! :)

http://cykligare.blogspot.se/2015/01/traditionella-fallknivar-rr-peanut.html

RR%20Peanut.jpg

RR Peanut

/ J
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.