Stormlykta till mysiga hundpromenader?

Tja!

Skulle vilja ha en stormlykta till mina hundpromenader när man är ute och går i skogen på natten.

Helst så skulle jag vilja ha en med fotogen, antar att det ger det mysigaste, lite fladdrande ljuset? Men är lite orolig att de inte håller tätt när man stapplar runt i snön.

Så en led-version kanske är bäst i det hänseendet, men då är ju frågan om ljuset blir lika mysigt.

Nån som har några förslag?

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Då tror jag du är ute efter någonting som den här "stormlyktan" med 12 st varmvita dimbara LED-punkter. De lyser uppåt mot en konvext buktig reflektorkon som riktar om ljuset utåt-nedåt. Två stycken vanliga AA-batterier... Min sambo fick den i någon tillställning för några år sedan på den skola där hon är lärare, så jag/vi vet inte mer än vad som står på märklappen på undersidan. Uppfyller nog dina 'krav': stormlykta och fladdrande, ostadigt, omnidirektionellt ljus

Bilagor

• PICT8718B.jpg
    PICT8718B.jpg
    165.9 KB · Visningar: 1,269
Stormlykta eller stallykta

När jag var liten kallade vi fotogenlykta med veke för stallykta.
Fotogenlykta med strumpa och pump för stormlykta.
Jag vet inte om det är rätt terminologi.
Inomhuslampor typ golvlampa, bordslampa och taklampa som drevs med fotogen stötte jag på först som vuxen.
/John

Jag kör på fotogenlykta (veke) och stormlykta (strumpa). Har en gammal fin stormlykta. Tätt håller den allt om man inte välter den. Men strumpan är oerhört känslig för stötar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips