Stormköks brännare får igen gas

Biltemas bilder på hemsidan är rätt förvirrande. Många bilder är på fel gasoltuber om man tittar på beteckningarna. Kan du ta bilder på själva anslutningarna Joseph87?

Thure
 
Vad Utsidan är bra! Köpte två förpackningar om 450 gr. Öppnade en och den fungerade inte på någon av våra tre olika kök! Så det blev ett återköp och en reklamation på den öppnade tuben. Till skillnad från andra tuber känns dessa trögare att gänga på och svårt att dem ner så långt att ventilen öppnas.
/LasseÅ, som fick springa över till Jula istället
 
Mycket märkligt om Biltema gjort bort sig här och inte kvalitetssäkrar en standardprodukt så den uppfyller just standarden? De skriver ju själva:
”Med patenterad, självstängande och dubbelväggig ventil samt internationell standardgänga (7/16). Kan användas till olika typer av campingutrustning, ex. campingkök, campinglyktor m.m”

Nu befinner jag mig långt från närmaste Biltema varuhus annars hade jag direkt åkt dit och kollat. De som köpt de nya tuberna som inte passar borde omgående reklamera dessa och göra Biltema medvetna om problemet.
 
Hittade ett tekniskt datablad på B188 ventilen som dessa flaskor ska ha.

Någon som kan mäta på en ny tub fr Biltema för att se om det finns en diff?
 

Bilagor

  • B188_Product-sheet_23062020.pdf
    561.3 KB · Visningar: 81
Jag var iväg för att köpa gas till fjällturen och det brukar jag göra på Biltema som är närmast för mig. Noterade att alla 450 grams burkar i butiken var av den nya sorten med en ny sorts plastkork som tycks fungera som en enkel plombering som bryts när man ska använda gasen första gången. Däremot hade de kvar av den gamla 230 grams sorten (art.nr 17-613) som i princip alltid fungerat oklanderligt. Det var främst den jag var ute efter så jag köpte inte på mig någon större. Dessa nya är för övrigt tillverkade i Albanien och inte i Korea, om det nu har någon betydelse. Bra att problemet uppmärksammas, men tyvärr kan jag inte kasta mer ljus över saken.
 
Biltemas bilder på hemsidan är rätt förvirrande. Många bilder är på fel gasoltuber om man tittar på beteckningarna. Kan du ta bilder på själva anslutningarna Joseph87?

Thure
Biltemas bilder på hemsidan är rätt förvirrande. Många bilder är på fel gasoltuber om man tittar på beteckningarna. Kan du ta bilder på själva anslutningarna Joseph87?

Thure
20220723_181019.jpg
ny till vänster gammal till höger
 
Svårt att se på bilden, men har den nya modellen tydlig gänga vid anslutningen? Det finns en annan typ av 450g tuber som bl a säljs under namn Campgaz som saknar gänganslutning (den har bajonettfattning istället för 7/16 gänga men ser i övrigt väldigt lika ut). Just fowwes kommentar om annan förslutning som man bryter istället för det vanliga återmonterbara plastlocket fick mig att tänka på Campgaz varianten? Även Lasses kommentar om att den nya är trögare att gänga på ger lite associationer åt samma håll.
Campgaz varianten liksom 190 g punkteringsflaskor är vanliga i syd och sydöstra Europa.
 
Senast ändrad:
Svårt att se på bilden, men har den nya modellen tydlig gänga vid anslutningen? Det finns en annan typ av 450g tuber som bl a säljs under namn Campgaz som saknar gänganslutning (den har bajonettfattning istället för 7/16 gänga men ser i övrigt väldigt lika ut). Just fowwes kommentar om annan förslutning som man bryter istället för det vanliga återmonterbara plastlocket fick mig att tänka på Campgaz varianten? Även Lasses kommentar om att den nya är trögare att gänga på ger lite associationer åt samma håll.
Campgaz varianten liksom 190 g punkteringsflaskor är vanliga i syd och sydöstra Europa.
Kanske att den nya är något mer "avrundad" högst upp om det är vad du menar med "tydlig gänga vid anslutningen" men vet inte om jag bara inbillar mig. Om det är som du säger en campgaz står det då fel på gasflaskan? Står ju på den 7/16" gänga
 
Var tvungen att testa mina 2 nyinköpta flaskor på ett primus kök och lampa från 70 talet och det funkade, men det normala pyset/läckage som en hör när en monterar köket på flaskan uteblev som att gummi tätningen på köket tätade innan ventilen öppnade. Min teori är att ventilen öppnar senare som att den sitter längre ned, och är pinnen som trycker och öppnar ventilen lite för kort eller att en inte drar på flaskan ordentlig så blir det kall mat.
Får testa på mitt primus omnifuel och thermacell till veckan.
 
Kolla munstycket. Fick skit i mitt munstycke och tryckluft hjälpte mig. Skruvade ut munstycket och blåste men det finns även tunna trådar att sticka in för att rensa.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.