Stormköks brännare får igen gas

Läste säkerhetsdatabladet till respektive burkar.

Den gamle (17-613, 17-614) innehåller:
Butan 44,68%
Propan 26,46%
Isobutan 28,08%

Den nya (17-977) innehåller:
Butan 95%
Propan 5%
 
Läste säkerhetsdatabladet till respektive burkar.

Den gamle (17-613, 17-614) innehåller:
Butan 44,68%
Propan 26,46%
Isobutan 28,08%

Den nya (17-977) innehåller:
Butan 95%
Propan 5%
Det innebär att man kan förvänta sig sämre egenskaper vid kyligare väderlek med den nya modellen 17-977.

Julas tub med Art. nr: 010997 verkar ha samma gasblandning som den gamla 17-614.
 
Läste säkerhetsdatabladet till respektive burkar.

Den gamle (17-613, 17-614) innehåller:
Butan 44,68%
Propan 26,46%
Isobutan 28,08%

Den nya (17-977) innehåller:
Butan 95%
Propan 5%
Men i texten till 17-977 står det ”Innehåll: 75 % butan, 25 % propan.” Verkar som om Biltema inte har nån ordning på prylarna!
/LasseÅ
 
Bild från säkerhetsdatabladet som är min källa.
Tror på det smux säger, biltema har inte uppdaterat, jag frågade i butiken idag o personalen sa det skulle vara exakt samma (detta var innan jag läst på om blandningen)Screenshot_20220726-134244_Drive.jpg
 
Två möjliga felkällor tuben eller brännaren. Kontrolleras lätt med tub av annat fabrikat och en annan brännare som fungerar. Har varit med om att kamratens enormt anvämda Pocket Rocket inte fungerade, vi körde den i ultraljudstvätt och det behövdes, satte på en ny O-ring ur SAE-lådan och den gick igen, det är nog mer i gasflaskorna än vad de de deklarerar, bottensatsen i UL-rengöraren påminde om asfalt, vi filterade vätskan och fyllde på lite färsk.
 
Tror biltema har bytt gastuber nyligen, funkar inte på min heller
Även jag har råkat ut för detta. Gummipackning överst i ventilen verkar ligga för högt upp jämfört med fungerande behållare. Fick det att funka lite grann men var tvungen att skaka gasen under uppkok, slutade man skaka dog lågan.
Reklamera!
 
När det gäller gasbehållare för campinggas är Biltemas hemsida i vissa fall missvisande, ofullständig eller felaktig.

Till exempel är bilden för artikelnummer 17-613 ett gasolkök. Och det saknas säkerhetsdatablad för artikelnummer 17-976.

/Birger
 
Jag tror detta problem inte är isolerat till enbart Biltemas gasoltuber. Jag köpte en liten gasoltub (100g) i Chamonix tidigare i somras. När jag skruvade på mitt toppmonterade kök som alltid funkat tidigare nådde den inte att trycka till ventilen så att den öppnades. Provade med ett toppmonterat MSR istället som fungerade... Det verkar alltså finnas skillnader i dimensioner trots att de ska följa samma standard. Läxan blir att kontrollera kompatibiliteten mellan gasoltub och brännare innan turen hädanefter.
 
Instämmer, det är viktigt att kolla att tuben fungerar på den brännare man tänkt använda på turen innan man ger sig ut. Jag stötte även för ett antal år sedan på en annan vandrare där ventilen på hans tub inte stängde när han tog bort brännaren (något han inte testat innan turen), så även det ett problem man gärna vill undvika i förväg.
 
Jag har ett Vintage kök från Du-Pontarnas land och den tar de burkarna utan ventil och där uppges det vara mer propan.
Bytet av tuben kan ibland bli lite problematiskt ev är min nål ej vass och det pyser ut rätt mkt gas.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.