Storlek på sovsäck

Hej!

Jag har sökt efter svar här men helt ärligt förstår jag mig inte på sökfunktionen, och inte hittade jag något bra svar på google heller.
Det är så här att jag är på gång och köpa en ny sovsäck då det ska vandras kungsleden snart, har funderat på en Haglöfs Slumber S3, Men frågan är ju vilken storlek man ska köpa, jag är 1.86 lång, kan jag klämma mig i den som är 1.83 eller ska jag skaffa mig en massa döutrymme i den som är 2.00 istället? vad tycker ni lite mer erfarna är bäst, är ganska ny inom detta område. Även tips på alternativa sovsäckar är välkomna, men helst svenska återförsäljare då jag måste ha grejerna någon gång på slutet av nästa vecka, vikt är inte så noga, storlek i ryggsäcken inte så noga, pris någonstans max 1500:- och liknande temperaturer som S3:an.

Tacksam för svar!:)

Jag har två Haglöfssäckar.

En Trail Lite i "normalstorlek" och en Zensor 3S lång. Båda är väl tilltagna i både längd och bredd. Jag kan sträcka ut mig helt i den förstnämnda utan att det tar emot, och i den senare drunknar jag nästan.

Köp den i normalstorlek om du handlar Haglöfs.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Det kan va gränsfall och helt och hållet beroende på hur du rör dig i sovsäcken, hur stora fötter du har etc. =)

Bästa är att prova i butik, om du kan ta dig till en XXL butik så har de Haglöfs Zensor S3 till reapris för 1549 kr. Dvs en lite mer avancerad sovsäcken för samma pris som Slumber.

Om du bestämt dig för en syntetsovsäck så är Haglöfs ett bra val, deras syntetsäckar är i världsklass.

183 räcker för mina 1.86m

Haglöfs Slumber S3, Men frågan är ju vilken storlek man ska köpa, jag är 1.86 lång

Jag är också 1.86 och hade samma fråga som dig när jag skulle inhandla en Slumber S2, men efter att ha bäddat ner mig i en butik så insåg jag att 183 säcken räcker till och blir över.

Så mitt tips är att skippa den extra vikten du får släpa på för en 200 säck (Dock är det ju alltid bäst att själv prova i en butik).

Du skall absolut provligga säcken i butik om du är tveksam till längden. En tight säck i längdled ger inte bara dålig isolering kring ex fötter och axlar, den är även klart oskön av ligga i om man inte kan sträcka sig inuti sovsäcken utan att det stramar.

Senast ändrad:
Tack så mycket för svaren och tipsen, har ingen XXL butik i närheten men får fösöka prova lite storlekar i någon av sportbutikerna, hittade även zensor3S för 1595 på friluftsvaror.se, har haft dålig erfarenhet av XXLs webbshop än så länge, så beställer nog hellre därifrån.. Vill ju helst inte behöva drunkna i sovsäcken så lutar åt att det blir en 1.83 lång, men som sagt ska försöka pallra mig in och prova först :)

Om du provligger i butik, glöm inte att när nästan alltid har lite kläder med sig i säcken när man man sover lajv.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips