Storlek på cykel för en förstagångscyklist!

Hej!

Jag undrar, vilken storlek på cykel bör jag ha?
Jag är 192 cm lång och väger 85 kg.

Jag kommer göra ett försök på vätternrundan som säkert kommer gå åt skogen. :}
Vad är bäst, en billig ny cykel eller en bättre begagnad?

Absolut max 5000 :- på cykel.

Jag får ursäkta om jag ställer frågor som säkert varit uppe 2000 gånger.

Tack på förhand!

/Nybörjaren

Re storlek

Hej!

Jag undrar, vilken storlek på cykel bör jag ha?
Jag är 192 cm lång och väger 85 kg.

Jag kommer göra ett försök på vätternrundan som säkert kommer gå åt skogen. :}
Vad är bäst, en billig ny cykel eller en bättre begagnad?

Absolut max 5000 :- på cykel.

Jag får ursäkta om jag ställer frågor som säkert varit uppe 2000 gånger.

Tack på förhand!

/Nybörjaren

Själv är jag 196 cm lång och har 62 cm ramstorlek på min racer, så 60-61 cm borde nog passa dig rätt bra.

Jalle! Med den bugeten skulle jag nog rekommendera begagnatmarknaden. Kolla runt på blocket och på lokala cykelklubbar.

/Morbror Niklas

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Själv är jag 196 cm lång och har 62 cm ramstorlek på min racer, så 60-61 cm borde nog passa dig rätt bra.

Jalle! Med den bugeten skulle jag nog rekommendera begagnatmarknaden. Kolla runt på blocket och på lokala cykelklubbar.

/Morbror Niklas

Det finns lite potentiella racers som jag sett. Men inga i den storleken, 56 cm finns däremot. Hur skulle den funka? Som "tur" är så lär inte jag märka någon skillnad, eftersom jag inte har något att gemföra med :)

Storlek på cykel till förstagångscyklist! Med tanke på denna trådrubrik skulle jag spontant svara trehjuling, men uppgifterna Jag är 192 cm lång och väger 85 kg gör att jag tror att den blir för liten.

HåkanF

;) för fan.

Stolek

Tjenna!

Låter som om du ska ha en L Eller XL iaf. De man utgår ifrån då man väljer storlek är främst grenmåttet.

Skulle föredra begangnade marknaden faktiskt. kolla Happymtb.org

Simon

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips