Senaste kroppsmätningen

Gjorde en på Linköping Health Care 2/2 förra året, och en ny nu i mars. Vägde 2 hg mindre (mitt riktvärde har länge varit 67 kg) Mitt kroppsfett hade minskat från 10,7 till 8,9 kg. I procent: 15,8 till 13,2. Det viscerala hade ockå minskat, men där begriper jag inte vad siffrorna uttrycker. Jag bör nog vara rätt nöjd.

Enda förklaringen jag kan komma på är mitt höga blodtryck, som utom medicinering lett till skärpt diet avseende bl a kolhydrater.

Den stora gåtan är då midjemåttet, som är 85-86 cm. Där hade jag för ett antal år sen kvoten 0,8, vilket skulle betyda kanske 80 cm midja och 100 cm rumpa. Som lägst jag haft nedåt 78 på morgonen Tänkbar förklaring? Kanske att jag blivit kortare. Eller att jag blivit slappare i bukväggen. Men min mage är erkänt vältränad, kanske mina bästa muskler.

Lyxproblem? Snarare inget problem alls. Jag är bara nyfiken.
 
Midjan verkar svår att mäta, enligt min erfarenhet. Jag fick midjan mätt av företagshälsovården för ett par år sedan, och gjorde sedan en uppföljning två år senare. Vid uppföljningen var midjan 8 cm större, trots att jag vid tillfället vägde 7 kilo mindre. Upplever också att midjan blivit smalare eftersom jag har tvingats sy in flera av mina byxor och göra nya hål i bältet.
Så personligen litar jag inte alls på midjemätningar och bryr mig inte om dem. (Men sjukvården verkar ju tycka om dem, så de kanske inte är så opålitliga som jag har fått för mig.)
 
Det är även min erfarenhet. Den där kvoten 0,8 bestämdes i samband med en sådan där hydrostatisk mätning, så den verkar vara ett räknevärde korrelerat till en massa annat. Med tanke på min hälsa bryr jag mig mer om fettprocenten och speciellt det viscerala fetttet. Därjämte blodfetter där jag senast hade totalkolesterol/HDL 3, riktvärde 4, och triglycerider/HDL 0,5, riktvärde 1. Vilket gör mitt höga blodtryck till en gåta. Men det är fastställt i en 24-timmarsmätning.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.