STORKÖK I kajak?

Vi är en grupp som skall ut och paddla. Vi vill helst slippa en stor dubbel som trosskajak. Känner någon till ett gas- eller bensinkök som är demonterbart så vi får in det i en vanlig kajak? Jag tänkte nåt stadigt. Annars blir det fyra enkelkök. Fast dom är så vingliga!

Här är vår trosskajak från i fjol. Lite väl stabil tycker jag.

Bilagor

• standup.jpg
    standup.jpg
    24.9 KB · Visningar: 1,086
Vad är vanlig

kajak för dig?

Trangia har en 4,5 liters kastrull som man kan stoppa ned 25-köket med vindskydd och stekpanna i. Med tre rostfria skruvar med muttrar och tre hål nära kanten av undre vindskyddet kan du med gas eller fotogenbrännare till Trangiaköket laga till relativt stora kok. Bäst är att komplettera med ett yttre vindskydd för att minska koktid och bränsleåtgång.

Thure

På bilden har vi efter måltiden värmt diskvatten i kastrullen. En sån här kastrull kan man ju förstås använda med eller utan trefotsupphängning över öppen eld också.

Bilagor

• Gräsö 08 013.jpg
    Gräsö 08 013.jpg
    251.4 KB · Visningar: 781
Precis, vindskyddet ska vara på och man fäller upp de 3 armarna som används till stekpannan.

Bilagor

• IMG_4114.jpg
    IMG_4114.jpg
    44 KB · Visningar: 745
Jag trodde att här hade alla en dylik.....

Två och en halvliters kastrullen rymmer lilla köket i sig, fungerar på samma sätt.
Coleman har ett hopvikbart dubbelt bensinkök, det är rätt smidigt, men jag har inget själv.
Gasol är så enkelt under barmarkssäsongen och bensin när det är vitt ute.
Så uppmaningen får väl bli skaffa lägerkastrullerna till era Trangia! ;) Glöm inte en bit mjuk järntråd för att hänga dem i under trefoten.

Precis, vindskyddet ska vara på och man fäller upp de 3 armarna som används till stekpannan.

Detta har en nackdel då man använder gas eller bensin eller fotogenbrännare då lågan hamnar för långt från kastrullbotten. Spritlågan däremot är högre. Därav modifieringen med skruvar.

Thure

Då plats och viktbekymmret inte är lika alarmerande som när man bär på grejorna och stadigheten högt prioriterat så skulle jag fundera på tex. biltemas 'japankök' 17-618 och med nära 1 kg gasol för 59:- till den (17-595)

man skall elda ganska så mycket innan propankök med stora gasflaskor blir billigare i drift rent bränslemässigt...

Finns en något mer vindkyddad variant på jula (Artnr: 769019) och är samma som biltemas äldre variant med vindskydd runt lågan (utgången) - och japp - biltemas billiga gasol enlig. ovan passar här också. Dessa kök kostar inga stora pengar att köpa hem och prova.

obs. tuberna innehåller bara nästan ren butan och därmed dåliga köldegenskaper - så köket passar bäst för sommarbruk.

---

T-sprit har halva energiinnehållet per Kg gentemot gasol - viktigt när man bär på bränslet men mindre viktigt i kajak. Men det är gasolens lättreglerbarheten och att inte köra med större låga och längre tid än nödvändigt som är den största orsaken till att man använder gasol och inte T-sprit, när man väl en gång börjat med gasol.

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.
Himla fina tips

Tack för engagemanget: Nu är det så att vi är 10 per som skall paddla i Alaska i 14 dar i augusti så kyla är inget ptroblem. Däremot så tror jag att bensin är mer universellt, speciellt i USA. Jag hade tänkt mig nåt fyrkantigt som kopplas ihop men ändå går ner i luckan.

Gillar Biltemagrejen. Skall kolla luckornas storlek.
Här är vårt kök förra sommaren. Ingen minimalism där inte.

Bilagor

• kok.jpg
    kok.jpg
    71.1 KB · Visningar: 601
Det väsnas

Tycker ni inte att gas och framför allt bensin för ett djävla liv? Jag gillar när det är tyst i naturen. Ett skäl till T-sprit eller öppen eld.

Bilagor

• DSCN0174.jpg
    DSCN0174.jpg
    45.4 KB · Visningar: 565
Vi är en grupp som skall ut och paddla. Vi vill helst slippa en stor dubbel som trosskajak. Känner någon till ett gas- eller bensinkök som är demonterbart så vi får in det i en vanlig kajak? Jag tänkte nåt stadigt. Annars blir det fyra enkelkök. Fast dom är så vingliga!

Här är vår trosskajak från i fjol. Lite väl stabil tycker jag.

Kanske är ett litet och stadigt kök med stor kastrull ett alternativ eller eller blir det per automatik stadigt för att det är "stort"?

;)

Tycker ni inte att gas och framför allt bensin för ett djävla liv? Jag gillar när det är tyst i naturen. Ett skäl till T-sprit eller öppen eld.

bensin och gasolkök för direkttryck väsnans för att det är höga tryck genom munstyckena och ger turbulens/ångvissla nästan.

tidigare nämda jula/biltemaköket (japanköket) och även den tvålågiga köket på bilden och driven från propantub har tryckreducering till 30 mBar, munstycket är mycket större och allt flödar lungnare och därmed tystare.

inte ens en brasa är helt ljudlös när det sprakar och knäpper - T-sprit brinner onekligen tyst men - det går åt en massa bränsle och är inte speciellt lättreglerat och tar bort möjligeh som att sjuda/småkoka (tex riskokkning) under lite längre tid med liten låga - - jo jav vet att det fins sparing på trangias spritbrännare, men hanteringen och steglöshete har en del övrigt att önska.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips