Stövel eller känga i fjällen?

Vilket fördrag du? Att vandra med stövlar eller med kängor på fjällturen.

Själv är jag förespråkare av stövel eftersom det är mer praktiskt när man ska vada över någon liten bäck. Det är nästan löjligt att se de andra med kängor leta febrilt efter en plats där de inte behöver blöta ner sig. Redan när det är 10 cm djupt är det för djupt för kängor om man inte vill bli blöt om fötterna. Med stövlar är det bara att "stövla" på.
 
Cover Boots

Hej på dig!

Enligt min åsikt är kängor både skönare och mer fotvänliga att vandra i än vad stövlar är. En känga är mer fotvänlig än en stövel, sulan är bättre utformad och kängan ger mer stabilitet och stöd när man ska gå långt jämfört med en stövel. Det är inte många vad man gör under en vandring, de få gånger det kan bli aktuellt med ett vad tar jag fram mina cover boots. Enkelt, smidigt och torrt!

Mvh / Bekkis
 
Kängor

Som alltid föredrar jag kängor av cellgummi/läder med högt skaft. Stadigt och skönt att vandra i. Väl insmorda så klarar man mindre vad utan problem. /Gunnar
 
Beror på

Om man endast tänker hålla till nere i dalgångarna funkar nog stövlar bra, men det är ju toppturerna som förgyller vandringen och då behövs lite stadigare kängor.

Insmorda kängor går alldeles utmärkt att vada i, men när det regnade hela sista dagen i sommras önskade jag att jag haft stövlar. Å andra sidan hade stövlarna inte fungerat så bra på resten av turen så det är som vanligt, det finns inget som är bäst till allt.

Mvh Fredrik
 
tholi; sa:
Vilket fördrag du? Att vandra med stövlar eller med kängor på fjällturen.

Jag fjällvandrar ju i stort sett bara i Sydnorge och har nog ALDRIG sett
någon med stövlar. Förhållandena är förstås mer lika dem i
Alperna och Pyreneerna där kängor är en självklarhet
(om man nu inte använder lättare vandringsskor).
Kängor är .överlägsna i stenig terräng; vidare är
det väl inte så roligt att resa till och från vandringen
med stövlar på fötterna.

Om vadet är mer än skodjupt tar man på sig regnbyxor.
Fördetmesta klara jag mig utan ändå, vad gör det
om fötterna blir lite blöta?
 
Helt klart kängor, jag har provat stövlar men tycker inte att dom är tillräckligt stadiga när det blir stenigt. Vid vad använder jag coverboots eller sandaler och det fungerar ypperligt.

Mvh
Uffe
 
Kängor i kombination med vadningssandaler

Jag föredrar kängor. Efter ungdomens scoutår med stövlar som standard kan jag inte säga annat än att i min värld är väl insmorda kängor oslagbara!

Mina första kängor var billiga rea-kängor, men även de räckte väl utan att jag blev blöt trots jungfrufjällvandringens 3 dagars regn. Nu har jag ett par Meindls och älskar dem!

När jag skall vada djupare byter jag om till sandaler. En gång plumsade jag ofrivilligt i en jokk med alla kläder och så klart kängorna på och blev blöt upp till midjan. Men kängorna, hör och häpna, blev inte det minsta blöta invändigt! Ahh, mina älskade kängor...
 
varför byter alla skor vid vad?

De få gånger jag inte klarar mig med enkel stengång har jag
aldrig känt någon längtan att byta skor. Tidigare
hade jag lägerskor, men när jag tappade den ena dojan
insåg jag att det var ett falskt behov. Och sparade kanske
8 hg i vikt.

il C.
 
tholi; sa:
Själv är jag förespråkare av stövel eftersom det är mer praktiskt när man ska vada över någon liten bäck. Det är nästan löjligt att se de andra med kängor leta febrilt efter en plats där de inte behöver blöta ner sig. Redan när det är 10 cm djupt är det för djupt för kängor om man inte vill bli blöt om fötterna. Med stövlar är det bara att "stövla" på.
Jag stövlar på med kängor och i kobination med GoreTex och remmar nera är det bara att känga på. Nu testar jag med skinnbyxor, bara jag smörjer dessa så de blir lika täta som kängorna så kan jag vada lårdjupt utan problem. Har gjort det men fick in för mycket vatten genom byxsömmarna. // Roland
 
il Camoscio; sa:
De få gånger jag inte klarar mig med enkel stengång har jag
aldrig känt någon längtan att byta skor. Tidigare
hade jag lägerskor, men när jag tappade den ena dojan
insåg jag att det var ett falskt behov. Och sparade kanske
8 hg i vikt.

il C.
8 hg? Träskor med stålhätta eller...
Mina pensionerade löparpjuck (Saucony) som numera degraderats till lägerskor väger 285g, och jag skulle aldrig lämna dom hemmma annat än för en ren stugtur.
Efter att ha tillbringat kanske åtta timmar tillsammans vill både fötterna och kängorna (eller stövlarna!) inget hellre än att slippa varandras sällskap.
 
Tydligen ett viktigt ämne

Roligt att läsa alla svar sedan igår. Jag förstår att kängor verkar vara det som de allra flesta föredrar. Själv har jag faktiskt inte provat att vandra i kängor, förutom i lumpen då jag älskade mina M90. Väl insmorda och ingångna kunde jag gå hur långt som helst och stå i en djup vattenpöl utan att bli blöt. Nu är det så att jag inte har dem kvar. :-(

Flera tycker att stövlar inte torkar till nästa dag. Jag förstår att de där skinn-tajta stövlarna från Treton och vad de nu heter inte kan torka. Mina egna stövlar från Claes Ohlson funkar däremot bättre, men de har ju vissa nackdelar som jag beskriver i recenssionen http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=3272. De funkar även utmärkt uppe på klippmassiven med vassa stenar och dålig terräng och känns väldigt stabila.

Jag börjar ändå tro att det kan vara värt att investera i ett par bra kängor och kanske även sådana där vadar-boots. Det kanske kan vara något. Men för det ger jag inte upp tanken att vandra i stövlar fler gånger - inte ännu i alla fall.

Tack till Erik Hedman för länken till den andra tråden!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Claes_H Vandring långhelg 21-24 september - Skäckerfjällen eller Sonfjället? Fjällvandring 7
k elias Enafors till Storlien eller andra hållet? Fjällvandring 3
nicko_ Gå Svartsjön/Gaskkajavri-Tarfala eller omvänt -- är det möjligt i början av september? Fjällvandring 11
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
SofiaPS 5-7 dagar ensligt eller oledat med hund Fjällvandring 9
GrodanW Footprint: ta av eller inte? Fjällvandring 23
haiwa åka eller inte åka... Fjällvandring 12
medicinmannen MSR eller Marmot tält Fjällvandring 10
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
Picea Höga vägen Rapadalen eller längre in? Fjällvandring 11
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
Glimmerstigen Vada Siellajohka eller annat trevligt turförslag Fjällvandring 1
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
pajaflow Storulvån - Ljungdalen eller Storulvån - Ramundberget? Fjällvandring 12
berekson Hösthelg Skäckerfjällen (eller andra tips?) Fjällvandring 0
jonas2000 Sovsäck, reselakan eller påslakan i stugor Fjällvandring 9
Linnea74 Starta i Vaisaloukta eller Akka? Fjällvandring 12
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
jonas72 Dagsturer Anaris eller Lunndörrstugan Fjällvandring 0
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Denisee1 Någon som åker från östersund till storulvån eller valådalen idag 15/6? Fjällvandring 1
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
danneman10 Utmaning eller dumdristigt ? Fjällvandring 39
Chrille74 Har ni med er både tändare och tändstickor eller... Fjällvandring 24
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
moa_k40 Osprey Ariel eller Aura 65 AG med tung vikt? Fjällvandring 2
Snöslask Lättviktstält 2p för skandinavien (amerikanst eller nordiskt?) Fjällvandring 21
Wotan88 Mat i eller utanför tältet? Fjällvandring 49
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
tobstu Södra Kungsleden via Drevdagen eller Röskåsen ? Fjällvandring 0
Chrille74 Lättviktstält eller andra märken. Fjällvandring 40
apfaktor Bågarna utanför ytterduken Bra eller dåligt??? Fjällvandring 11
mojson Tips! Kvikkjokk eller Abisko Fjällvandring 2
VandrarEmil Vandringsstavar eller käpp Fjällvandring 16
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
lapphund Kajka 65 L eller 75 L Fjällvandring 14
triptrapp Tipps på liggunderlag i vinter exped downmat eller.. Fjällvandring 5
k elias Dovrefjell med små barn? Eller alternativ? Fjällvandring 8
Elvah Luohttolahko, Njoatsosvágge eller Rapadalen Fjällvandring 48
Friluffarna Tips önskas: Vita sten till Aktse eller Rinim till Aktse? Fjällvandring 2
Frelink123 Tarradalen, vandra eller flyga? Fjällvandring 10
S.Hellman Lill- eller storsylen Fjällvandring 5
xolacaa Genväg eller senväg? Fjällvandring 4
Klofver Vandringsstavar eller inte? Fjällvandring 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.