Större portabel solpanel

För 28 år sen hade Contras en solpanelväst, som en sandwitch man, för att ladda radioackar och datorer. Så visst fungerar större yta.

go tur
 
Jag tror du ska titta i en båttillbehörsaffär - segelbåtar vill ofta ha solceller (eller vindsnurra) för att ladda batterierna. somliga är nog avsedda för fast montage på båten men det finns också de man plockar upp och ner vid behov.

/Patrik
 
Själv håller jag just på med ett litet campervanprojekt där jag just nu håller på med elsystemet. Där har jag valt att använda 4 stycken 100Ah 3.2V LiFeYPO4 batterier för att komma upp i 12V nominell spänning. Som både solcellskontroller och BMS/balanserings/skydd åt battericellerna använder jag electrodacus SolarBMS40.

Just nu håller jag på och funderar exakt på vilka solceller jag ska använda, men troligtvis blir det 2x 100W monokristalina semi-flexibla paneler.

Nu framgår det inte riktigt om det främst är fordonsbaserat användande du är ute efter eller även när du endast har ryggsäck.


Det finns ju också paneler av "tunnfilmstyp" som har lite kortare livslängd (man pratar om 10 år vis a vis 25 år för polykrystalina och monokrystalina), men i gengäld kan de alstra mer ström vid skymning/skugga/mulet jämför med polykrystalina. Monokrystalina befinner sig någonstans mellan poly och tunnfilms gällande förmåga att alstra el när det ej är soligt.

Ska du ladda elektronik behöver du alltid något typ av regulator mellan panel och batteri alternativt mellan panel och förbrukare.
 
Nyfiken, någon som har testat större portabla solpaneler för längre camping, av liknande modell som denna Portabel Solcellspaket med väska ?
Om så, hur har de fungerat, i vilket användningsområde och hur stort batteri har använts (om något alls)?

Jag köpte en liknande men högre effekt till båten i somras. Den har lite fler paneler som viks ut men principen är den samma. Viker ut den på rufftaket när jag ligger still och laddar ett vanligt marinbatteri typ 75Ah. Det fungerar alldeles utmärkt och är smidigt eftersom ingen installation behövs. Rekommenderas!
 
Avväpningen av Contras skötte ONUCA i Nicaragua. I Contras hade varje bataljon en Personal och en Logistisk PC med sig, sen fanns det givetvis en drös radiostationer ner till plutonsnivå. Alla som bar denna utrustning hade en flexibel solcellspanel över ryggsäck eller bröst och ryggsäck. Det fungerade utmärkt.
ONUCA hade satelitradiostationer med sig vilket innebar att vi var tvingade att spränga sikthål i djungel för att se sateliterna medan vi kunde nyttja dem.

go tur
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.