Stockholms skärgård till Åland

(Jo, jag sökte lite men gav upp. Ja, jag är lat.)

Hur lång är längsta överfarten om man vill ut till Åland?

Och, kan man tälta på vid början och sluten på denna överfart eller måste man lägga på en massa mer mil (mellan tältplatsställen och före och efter "överfartkobbar") för att fixa den dagen? Hur lång blir hela överfartsdagen?

Jo, jag skall fixa en karta/sjökort för att skaffa lite överblick men jag blev lite nyfiken just nu...

Är det någon som har koll och som samtidigt fattar frågorna?? ;-)

Patric

Inget svar på frågorna, men artikeln "Kamp i kuling" i utemagasinet nr 4 i år kan ju vara intresssant. Den ger i alla fall endel tips om paddling till Åland.

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Även jag har funderat på att paddla till Åland ibland.

Kortaste vägen över öppet hav borde vara mellan Understen och Enskär. Det är omkring 25 km på öppet hav. Men i båda ändar så blir det långa sträckor i öppen skärgård innan man når större öar.

På svenska sidan skulle man kunna börja på Råstens Udde på norra Singö eller på Äspskär på södra Gräsö.

På Åland hamnar man i stort sett rakt på Storby på Eckerö.

Jag skulle tro att det rör sig om 60 km paddling från Singö till Eckerö.

Tältbara skär på svenska sidan finns i princip ända ut till Understen, men sista större ö som inte har landstigningsförbud eller är någon form av skyddsområde borde vara Garpen, ca 10 km från Understen.

Är inte landstigningsförbudet hävt för Understen och det militära skyddsområdet i övrigt?

Den som _vet_ hur det är med landstigningsförbudet på Understen och Roten får gärna skriva det. Jag vet inte, olika bud från alla håll. På Roten satt i alla fall skyddsobjektsskyltarna kvar förra sommaren.

Men det finns ju även en del sälskyddsområden där ute.

Bäst alltså att inte räkna med at kunna tälta på Understen, Roten eller öarna därikring. Någonstanns att stanna för en sista pisspaus borde dock inte vara något problem.

Åland till Sverige eller andra hållet

Tjena, jag har paddlat mellan Mariehamn och Söderarm och sedan in till Kapellskär, det tog väl kanske 9 timmar varav 7 timmar öppethav. Jag tror att öppet hav sträckan är ca 35 km.

Hej Östkustpaddlare!

Här på sveriges framsida, vid HAVET ni vet (sorry ;-), har vi oftast västlig vind. Det är helt enkelt ett gott antagande att man har västan hos oss.

Om man nu funderar på en överfart av det fetare slaget... är det, vindmässigt, bäst att köra till Åland, eller från Åland?

Eller är det som vanligt, ett det-beror-ju-på-svar?
-p-

Motvind eftersträvas självklart.

Självklart vill du ha motvind på överfarten, så att berättelsen för barnbarna blir bra du vet.
Så jag rekomenderar att åka från Stockholm till Åland som grundplan. Vill du ha sällskap? Om ja När åker vi?
~MrS~

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips