Stockholms skärgård till Åland

Re: Motvind eftersträvas självklart.

Självklart vill du ha motvind på överfarten, så att berättelsen för barnbarna blir bra du vet.
Så vitt jag förstår så kan man ljuga för barnbarn. ;-) Det verkar behagligare.

Vill du ha sällskap? Om ja När åker vi?
Du läste säkert mitt mejl. (Har "sälle", men du kan väl haka på.) Nä, det är inte bestämt. Jag har (hade?) bara en liten fundering på att ta det som en del av hela paketet där borta. Och i så fall så lutar det åt hemvägen tycker jag. Men... allra mest lutar det nog åt att skippa det, denna gången...

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Längsta skuttet

Om man paddlar via Märket är längsta skuttet från ö till ö ca 15 km. Är det lugnt går det då att landstiga och rasta på Märket och kobbarna norrr om Understen.

När jag och min fru paddlade denna sträcka 1992 så paddlade vi ca 40 km den dagen vi tog oss över Ålands hav och hade bra och skyddade lägerplatser både på Ålands och Roslagssidan.

Thure

Simpsnäskubb till Mariehamn är 48 km, dvs 8 timmar i lugnt tempo.

Fördelen med det valet är att du slipper färjetrafiken och beroende på vindriktning har goda möjligheter att driva iland om du skulle bli oförmögen att paddla.

Se till att välja en dag med litet vågor. SMHI har en service där du kan ringa metrologerna.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips