Stenbron vid Råvvejaure

Hej alla!

Jag planerar att i sommar passera östra änden av sjön Råvvejaure norr om Vaimok i Kvikkjokkfjällen. Enligt Grundsten ska där finnas en naturlig kalkstensbro vid sjöns utlopp. Inget jag betvivlar, men jag lyckas inte se den i flygbilden. Kan någon säga mer exakt var jag ska hitta den?

Hälsn Pelle

Hej
Den naturliga stenbron är precis vid utloppet av Råvvejaure i dess östra ände.
Det är riktigt fint dit du planerar att gå
Med vänlig hälsning, E

Värt ett besök

Den går inte att missa, precis i utloppet i sydöstra hörnet.
Det var knappt simhöjd under den när jag passerade augusti 2016.

Hur går turen i övrigt?
undrar Cecilia (som förra året fick fina Njoatsosvagge-tips av dig)

Bilagor

• IMG_0740.jpg
    IMG_0740.jpg
    59.6 KB · Visningar: 1,055
Efter denna snabba respons förstår jag flygbilden bättre och ser av vattenströmmarna hur det rinner.

Till Vildaspår: Tack! Jag ser att detta är ditt första inlägg här på Fjällsidan. Välkommen i gänget!
Till Cecilia: Tack för din fina bild! Jag tänkte gå från Kvikkjokk söderut, därefter Sarddavagge norrut till Vaimok, Råvvejaure, Viejjevagge, Staloluokta, Alggavagge till Suorva.
Till Tobbe: Tack för ditt exakta svar och hälsning!
Till Håkan: Tack för ditt inlägg! Vi ses nog inte denna gång, hoppas komma iväg redan efter midsommar.

Hälsn Pelle

På bilderna får man intrycket att inte bron räcker hela vägen - blir det ett hopp eller jättekliv på slutet, eller är bara den delen skymd i bild?

Bland de läskigaste övergångar jag gjort, bortsett från rena vad, är Kvitevatnets utlopp i Jotunheimen, på sneda, glatta stenar - det gällde att ta sig från sten till sten utan att glida av. Det gick - sen läste jag i Til fots att det fanns trygg omväg på väg.

Men hur är det nu västra änden, alltså mellan Hádditjávrre och Råvejávrre?

Och jag ska hit även denna sommar i början av augusti.
Ses vi?

Om du skulle svänga förbi Vaimok kan jag bjuda på kaka (andra gången gillt?)... :cool:

Men hur är det nu västra änden, alltså mellan Hádditjávrre och Råvejávrre?

Sjöarna separeras av en rejäl klipptröskel (ses från nordost till höger i bild här). Fina lägerplatser vid (eller rentav i) deltat. Råvejávrres västra strand består för övrigt av sand.

Om du skulle svänga förbi Vaimok kan jag bjuda på kaka (andra gången gillt?)... :cool:

Sjöarna separeras av en rejäl klipptröskel (ses från nordost till höger i bild här). Fina lägerplatser vid (eller rentav i) deltat. Råvejávrres västra strand består för övrigt av sand.
Fullt framkomligt, alltså? Passage väserom Råvejavvre skulle passa bättre med mina planer.

Härlig lägerbild - just såna platser man vill vakna på.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips