Stålmugg/flaska som går att elda

Nys, har kaffepannor som stått mot eld i åravis! Se bara till att det är vatten i dem och elda klokt.

Helt enig här, aluminium går fint också på öppen eld, så länge det är något blött i grytan.
Fördelen med rostfritt är att det tål torrkokning.
Frågan man får ställa sig själv är om man är fokuserad när man lagar mat/kokar vatten eller om man håller på med en massa andra saker samtidigt och kan glömma grytan på elden.
Fråga nummer 2 blir om man är hur man prioriterar vikt, rostfritt blir tyngre.

För min del blir det aluminium då jag mest kokar vatten, eller mat där jag slår bort vatten efter kok, t.ex pasta.
Jag har inte använt rostfritt på många år.
Titan hamnar ju i en helt annan prisklass, och är egentligen bara överlägset i hållfasthet, så det är det ultimata alternativet om kokkärlet ska dubblera som fotboll på raster.
Ska dock säga att jag hamnat i titanfällan själv, och det är inget dåligt kokkärl, men definitivt inte värt 10 gånger mer än en aluminiumgryta.
 
lite OT här men vad skiljer det temperaturmässigt ungefär på lågorna mellan gas, sprit och ved?

Skulle va intressant att veta.
 
tackar, men är lite förvånad eftersom jag antog att vedbrasa var "sämre" för tex aluminiumkärl för att det hade med värmen att göra.
 
men vad grundas idén på att det är ok med alu-kärl på spritkök men ej på en vedbrasa? Risken att smälta borde väl isf va högre på en varmare låga
 
Skillnaden är energimängden. Ett campingkök har en effekt som kan jämföras med ett värmeelement för hemmabruk. En lägereld skulle kunna jämföras med värmepannan som värmer hela huset.

Det hettar ju inte i ansiktet när du sitter och tittar på ett csmpingkök ett par meter bort liksom.

Men tillämpat betyder det: aluminium inställt på glödbädden i en brasa är riskabelt.
Aluminium över en liten kaffeeld eller litet vedkök är helt ok.

Sen att det smälter om det kokar torrt ja det kan ju hända på de flesta kök också skulle jag tro.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.