Sprit i kyla vad är problemet

Sprit fungerar inte dåligt, det är drift säkert, lätt att använda funkar ända ner till -60.

Jag har bara använt det runt 20-25 minus men jag vet att försvarsmakten hade som krav att de nya soldatköken(soldatkök 9 och 10) skulle kunna fungera från -60 upp till +60 grader Celcius när man köpte in dem och det lyckas man med tack vare spritbrännaren.

Det som gör att man gärna ratar sprit som bränsle i sträng kyla är:
1: Tiden
Det tar bara så förbaskat mycket längre tid om man ska smälta en ansenlig mängd snö.
(Detta är ju högst personligt vad man tycker är lång tid, jag själv har svårt att acceptera att det ska ta mer än 5min koka upp 1l vatten när det är barmark och plusgrader.
Av ren lathet orkar jag inte hålla på med alla knepen för att skynda på uppvärmning med sprit, samt att den ekonomiska extra kostnaden för en gastub är försumbar i mina ögon därför använder jag gaskök.

2. Vikt.(gäller främst långturer eller när man ska smälta snö för större grupper. Dagsutflykter eller någon natts övernattning är vikten försumbara kontra vikten att dra med sig ett fler bränsle kök)
I och med att det går åt mer bränsle att smälta snö så blir det mer vikt att bära med sig men ur ett UL perspektiv är ju spritkök klockrent om man bara stirra sig blind på basvikten och inte uteffekten eller totala vikten.

3. Kit-faktor
"Grundregel" som min kollega gjorde mig medveten när kommer till fallskärms hoppning kan väl appliceras här
när det gäller frilufts kök
Speed, Coolness, Safty!(Prioritering gäller från vänster)

Där av använder man Multibränsle-kök vinter tid.

JA, gaskök funkar utmärkt med vintergas och/eller inventerad gas tub men multibränsle-kök är betydligt coolare!
 
Alla pratar om att smälta snö.
Men hur är det egentligen med att värma vatten med spritbrännare i kyla (minusgrader) kontra plusgrader?
- Har sprit sämre värmevärde när det brinner och omgivande lufttemperatur är nära eller under vattnets fryspunkt?
- Eller är det brännarens funktion som förändras vid temperatursänkning?

För alla är vi enade om att det fungerar sämre med spritbrännare och kallt väder?
Eller????
Och vad är det som gör att det förändras?
 
T-röd har ett lägre energi innehåll än t.ex. fotogen eller gasol

T-röd - 25MJ/kg
Fotogen - 42MJ/kg
Åretrunt gasol - 49,8MJ/kg

Att bara koka upp vatten är inte någon särskild skillnad mot att koka upp under plusgrader så länge som man använder sig av något av följande knep. (nyttjar man flera knep samtidigt får man ner koktiden avsevärt)

-håll spriten varm, i en liten flaska innanför jackan nära kroppen

-förvara brännaren i byxfickan så den inte är iskall

-runt sprit brännaren finns det en lite fördjupning, där man kan hälla en liten skvätt
T-röd och förvärma brännaren med.
alt/har du trangia mini kan du hälla tröd i brännarhållaren utöver att att du kör med brännaren(som Hasse har gjort men du använder inte stekpannan)


-använder du trangia 27 eller 25 köp vintertillsatsen och förvärm brännaren med.
Alt använd värmeljus istället för vinter tillsatsen

-förvara vatten i en flaska nära kroppen som du börjar koka upp innan du häller i det iskalla vattnet
/alt, förvara ljummet vatten i termos till uppkoket

-börja med att koka liten mängd vatten tills det stormkokar där efter fyll på stegvis med kallt vatten
 
Senast ändrad:
Man kan givetvis nyttja Hasses knep också för ännu mer ökad effekt det ända jag tycker är vanskligt med det knepet är statusen på non-stick beläggningen i stekpannan efteråt och vilka hälsovådliga gaser det kan avge!?

Har man ett äldre Trangia mini som gjordes utan nonstick beläggningen slipper man det problemet då återstår bara det tråkiga smaken som Polar 300 påpekade.

Jag har själv aldrig testat så Hasse får gärna återkomma med ett utlåtande om detta är ett problem?

Jag gillar knepet men ställer mig frågande till vissa detaljer i utförandet.
 
Svar till Olof B
Det är inte spritens värme värde som förändras utan att spriten har som jag skrev ovan en lågt effektvärde från början så tar det längre tid att att värma kalla vätskor och kokkärl.
Detta gäller för gas och fotogen också men i och med att effekten på dessa bränslen är betydligt högre än spriten så är kylfaktorn inte lika kännbar.

Minimerar man effekttjuvarnas påverkan är ytter temperaturen en mindre påverkande faktor för t-rödens effekt.

Kall sprit tar längre tid att förångas och brinna som optimalas
Varm sprit tar kortare tid att förångas och brinna optimalas
Förvara spriten varmt.

Vind stjäl effekt
Kalla vindar stjäl mer värme effekt
Iskalla vindar stjäl väldigt mycket effekt
Använd ett bra vindskydd då är kylfaktorn av vinden ett icke problem

Metall kräver effekt för att bli varm och överföra värmen till vattnet
Kalla metaller kräver mer effekt då det tar längre tid att bli varma.
Där av förvara din spribrännare nära kroppen så det krävs så mindre effekt att får den upp i arbetstemperatur där den fungerar som optimalas och förvara dina kokärl insvepta i en jacka eller tröja då kommer de inte vara lika kalla.

Min egna erfarenhet är att om spriten har blivit kall av t.ex. att man förvarat bränsleflaskan samt köket i ryggsäckens ytterficka, kan det bli svårt att tända med eldstål när man fyllt upp kall sprit i en kall spritbrännaren(när detta hände mig vid låg kvicksilvret runt 15 minus).

Enkelt knep då är att doppa en bit näver eller papper i spriten och använda som en stor tändsticka eller använd tändare/vanliga tändstickor.
 
Jag har bara använt det runt 20-25 minus men jag vet att försvarsmakten hade som krav att de nya soldatköken(soldatkök 9 och 10) skulle kunna fungera från -60 upp till +60 grader Celcius när man köpte in dem och det lyckas man med tack vare spritbrännaren.

Måste rätta mig själv, då jag måste råkat blanda ut matdrycken med T-röd när jag skrev detta.
Specifikationen i instruktionsboken säger att spritbrännaren fungera ner till -40 upp till +45 grader Celcius.
 
Vintertillsatsen har jag inte testat men uppfattar den brinner bara i början som en förvärmare av brännaren? Någon skrev om värmeljus det brinner längre tid.

Exakt, på vintertillsatsen applicerar man några droppar t-röd på glasfiber duken sedan fäster man den under spritbrännaren(går att göra med den fastsatt på brännaren men det är bökigare). därefter fyller man spritbrännaren med önskad mängd t-röd.
Slutligen tänder man först vinter tillsatsen och låter den brinna en liten stund där efter tänder man spritbrännaren. Tiden som vintertillsatsen brinner beror på mängden t-röd man har hällt fiberglas duken men några minuter uppskattar jag det till.
trangia-forvarmare-fv21-0.jpeg

Ett värmeljus placerar man under brännaren och likt vinter tillsatsen och tänder först där efter tänder man spritbrännaren när ljuset har brunnit någon minut eller två minuter.

Med tanke på kostnadens för inköp av vintertillsatsen och vad en påse värme ljus kostar så är värmeljus metoden den mer ekonomiska lösningen om an räknar kroner och ören.

För att förhindra att värme ljuset försvinner ner genom snön kan man nyttja ett lite barkbit som man ställer ljuset på alternativt en metall- eller träskiva av någon form

Som Joru skrev så finns det många andra saker man kan använda ett värme ljus till än att bara förvärma spritbrännaren kontra vintertillsatsen som mest agerar extravikt när den inte används.
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Dan B Röd sprit i minus grader. Kök och brännare 62
Dania Gas åtgång vs sprit Kök och brännare 34
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
Tordnado God och stark sprit? Kök och brännare 32
Chinesecrestedlover Vad är säkrast/bäst - sprit eller gasolkök? Kök och brännare 26
Wiffe Kostnadsjämförelse sprit vs gas Kök och brännare 15
dsk Sprit, gas eller primus for nybegynnere? Kök och brännare 13
Jockemeister Sprit eller gas? Kök och brännare 35
skånepågen Gas eller t-sprit på resan till Österrike? Kök och brännare 11
Hbbb t-sprit på vintern Kök och brännare 13
rakn T-sprit utomlands Kök och brännare 6
hegeland Vilken sprit använder ni? Kök och brännare 50
da_flower Sprit till Trangia sprit kök Kök och brännare 58
P.D Sprit vs gas och vikt. Kök och brännare 5
hedencrona sprit på flyget? Kök och brännare 15
MTB T-sprit till Nova Kök och brännare 5
Nanobell Från sprit till fotogen Kök och brännare 4
egh01 Bensinkök - ökad risk vid sträng kyla? Kök och brännare 34
insco Bob Moulder Heat Exchanger (HX) - För gaskök vid kyla Kök och brännare 22
skral Optimus Crux lägger av i mild kyla? Kök och brännare 21
MagArne Vilken gas vid kyla? Kök och brännare 108
pelka kyla o gas? Kök och brännare 7
sundstorm Stormtändare funkar ej i kyla? Kök och brännare 24
MTB Vilken fotogen i kyla? Kök och brännare 16
jobogg Tips om gas i kyla Kök och brännare 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.