Sovsäckstemperaturer vs verkligheten

Det finns många anledning till att det där varierar.

Temperaturen kan falla och stiga fort (alltså en kort köldknäpp på natten) eller så är det mer ihållande och stadig temperatur. Det är ju en himla skillnad på om det är -1 i 6 timmar, eller om det bara är i 1 timme.
Du kan vara nedkyld och hungrig, eller mätt och uppvärmd.
Olika tält är olika varma.
Vinden kan variera.
O.s.v.

Lägg då till att de som vaknar och fryser sällan vet hur kallt det är. I bästa fall har de en termometer som de kollar på. Eller så kollar de på SMHI när de kommer hem. De allra flesta har förmodligen ingen aning om hur temperaturkurvan såg ut från läggdags till att de vaknade och frös. De enda de tar med sig är att "det var - 2 och jag frös", vilket egentligen är ganska ointressant då det är kurvan som är intressant.

Kombinera allt detta med varierande fysiologiska förutsättningar, och röran är komplett.

När du har rutinerna, utrustningen och erfarenheterna på plats lär du dig vilken Tlim som är lämplig för dig.

1100g syntetfiber-säck (typ som den du länkar till) funkar på sommaren nedan trädgränsen för mig. Hade en sån på en fjällvandring för några år sedan, och det var en kall natt. Den hade en Tlim på +6.
 
När det gäller att frysa (eller inte) frysa i en sovsäck så har du en rejäl dos individuell variation.

Under militärtjänstgöringen hade alla likadana (dun)sovsäckar. Vi vara alla i samma ålder och alla vältränade.

Det var i alla fall stor variation på hur bra vi sov i säckarna. En del frös jämt, en del sov gott hela tiden. En del av det är hur din kropp hanterar kyla, en del är handhavande av utrustning. Ligger du stilla i säcken, men rejält ihopdragen öppning blir det mindre kalluft som kommer in än om du ligger och snurrar i din säck med stor öppning.

I slutändan är det teoretiska värdet just det. Ett teoretiskt värde. Det kan användas för val, men det är bara du själv som vet om du behöver en "varm" eller "kall" sovsäck.
 
Jag är inte frusen, men vill ändå ha rejäla marginaler, att småfrysa och sova dåligt gör att vandringen blir en pina. Jag vill ha en Tcomfort på åtminstone -10 till -15 grader även för sommarvandringar i fjällen. Liggunderlaget är också viktigt. Sovsäcken får ett ett högre pris och väger några hekto extra, men det är det värt.

Om man är ute på längre fjällturer i obanad mark så är sovsäcken också en mycket viktig säkerhetsdetalj. Efter några dygns regn och storm så behöver sovsäcken vara *varm* för att man ska kunna återhämta sig.

För vandringar där det finns leder / stugor och under trädgränsen går det såklart att ha mycket mindre marginaler.
 
Kolla även fill power och hur det mäts har 850 på min och 650 på gränsen 450 ej mer än kamping.
Tält med myggnät i inner kräver den där insparade vikten i ökad sovsäcks vikt,lika med liggunderlag.
Alla variabler får man tänka på och oftast provasig fram,sedan är ju vädret ngt varmare nu för tiden men även val av tältplats spelar stor roll,kän efter hur tex värmen varierar på olika ställen.
 
En eller två litersflaskor med varmt vatten i sovsäcken vinter gör stor skillnad på hur länge det dröjer till att man vaknar huttrande. Så pulka och tunga Nalganeflaskor rekommenderas.

go tur
 
Jag tror den exakthet du strävar efter är svår att nå. Det är massa grejer som påverkar om man sover lagom varmt. Vinddrag, tält, liggunderlag, utmattning, svett, kamrat i tältet, osv. För egen del (man) så vill jag ha några grader till övers på T-comfort. Tex min fjällsommarsäck har -2 T-comf. Den funkar bra ner till någon plusgrad och jag börjar svettas i den nånstans vid 15 grader gissningsvis, men har aldrig mätt upp den övre gränsen.

För övrigt så undrar jag varifrån detta med att män skulle klara sig med T-limit medan kvinnor behöver T-comf kommer ifrån. Känns som ett marknadsföringsgrej framförallt liksom alla andra "kvinno- och mansgrejer" där funktionen är exakt densamma, bara storlek o färg som skiljer.
Generellt, och det är ju det tillverkare får gå på eftersom de inte gör skräddarsydda grejer, så fryser kvinnor vid högre temperatur jämfört med män med samma utrustning i vila. Kvinnor behöver också extra isolering på andra ställen än män, plus att de flesta av oss också har ett arsle som tar plats som behöver tas med i beräkningen. Det är helt enkelt inte svårare än så. Det är ju samma sak med verktyg och säten och allt där det behövs en anpassning till våra kroppar för att man ska kunna använda grejer på ett bra sätt. När standard är 1.80 lång och handskstorlek är 10 så blir livet lite besvärligare om man inte passar in där. Det tillverkas ju fortfarande maskiner och utrustning där det är jag som är 1.68 och har storlek 8 i handskar inte vare sig är lång nog eller har tillräckligt stora händer för att framföra tex åkgräsklippare eller trimmer, maskiner som jag använt mycket i mitt yrkesliv, utan att det antingen sliter hårt på senor och muskelfästen i händer eller jag får palla upp bakom ryggen med jackor eller jag jag får tag i för att nå gas- och backpedalen ordentligt. Det är små justeringar som hade behövts, små justeringar som gör stor skillnad.

Sedan finns det så klart individuella skillnader och det är ju något som man får prova sig fram kring. Jag har alltid tänkt att jag är frusen av mig, men T-comfort stämmer bra på mig och med förstärkning kan jag komma ett par grader under det tom. Men sen känner jag kvinnor som absolut inte kan göra så utan måste ta till säckar som har lägre T-comfort än vad jag behöver. Det gäller ju män också. En del är varma av sig medan andra gärna inte går fullt så långt ner som T-limit på en säck utan förstärkning.
 
För övrigt så undrar jag varifrån detta med att män skulle klara sig med T-limit medan kvinnor behöver T-comf kommer ifrån. Känns som ett marknadsföringsgrej framförallt liksom alla andra "kvinno- och mansgrejer" där funktionen är exakt densamma, bara storlek o färg som skiljer.
Utan att nörda in mig så gissar jag att kvinnor fryser lite lättare pga lägre metabolism vilket kan härledas till lägre andel muskelmassa.

Sen precis som du skrev, dessa olika gränser får nog ses som rimliga antaganden givet att alla övriga parametrar är uppfyllda. Men det är ju sällan så i verkligheten.

//J
 
Jag hade en granne som hade ett fryshus med -20 i. Allt som förvarades där var välbalat så jag jag frågade om jag fick pröva min nya vintersovsäck där, ju i tält gick bra och det var ju ett aber då golvet var ett målat betonggolv. Min bekant på FOA som prövade vinterutrustning visste råd, en brädram runt tältet med utstickande stumpar, rejält skruvade i ramen för staglinorna. Vintersäcken som prövades var min -29 Tkomfort. Jag sov natten igenom. Bra att veta vad som fungerar före.

go tur
 
Hej!

Det jag undrar är hur många grader över komforttemperaturen för män (Tlimit) som ni män sover bekvämt och hur många grader extra utöver det som det börjar bli för varmt för er så ni måste ta av er kläder eller knäppa upp säcken?

Tillexempel:

En sovsäck som inte finns har Tlimit x grader, i den sover en man bekvämt först när det är y grader över Tlimit alltså vid (x+y) grader och börjar bli för varm och måste knäppa upp sovsäcken efter ytterligare z grader, alltså vid (x+y+z) grader.

Där jag skrev y och z är de siffror jag undrar över, vad för temperaturer det är för er i verkligheten?

Är det samma förhållande för alla säckar, vintersäckar som sommarsäckar? Alltså är det alltid TEX 5 grader högre än Tlimit ni känner er bekväma oavsett sovsäck?

Ni får gärna dela med er om eller vad ni har för kläder på er, ifall ert liggunderlag är bra isolerat och ifall ni sover i tält eller inte, samt ifall era säckar är EN-testade.

Tack på förhand.
Jag utgår alltid från komforttemperaturen på sovsäcken. Och även om yttertemperaturen är över sovsäckens komforttemperatur kan jag behöva ha mer än underställ på mig för att inte frysa. Jag sover mestadels i tält och har ett uppblåsbart liggunderlag. Jag upplever inte att det kommer upp kyla underifrån.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nermander Sovsäckstemperaturer Bo och sova 25

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.