Sovsäck max 1000:-

Om man nu nödvändigtvis måste ha t.ex. Marmot kan man ju kolla in deras Wave-serie, ligger precis under tusenlappen på Addnature.
 
Fast iofs, går man till en återvinningscentral och köper tidningar för 900 och sen tejp hos grossist för 100 spänn har man jävlar i mig material till en av världens bäst isolerande sovsäckar, eller bo eller vad man nu ska kalla det.

Tror man att man inte kan hitta "vettiga sovsäckar som håller för ett friluftsliv" (vad ett friluftsliv nu innebär, en mansålder utomhus?) för under tusenlappen så måste man ju bo under en sten eller nåt. Har en äldre alpkitsäck som kostade under 1000, den har vart med i fjällen ca 40 nätter och ser oanvänd ut. Min äldre syntethaglöfs gick lös på 800, den har väl ca 130 nätter i sig, och fortfarande massa underbara nätter kvar.

Sen finns det ju en begagnatmarknad här och på blocket. Tar inte många sekunder att sålla ut det som är intressant.

Det är kul att det finns så många världsmästare på internet.
 
Tror man att man inte kan hitta "vettiga sovsäckar som håller för ett friluftsliv" (vad ett friluftsliv nu innebär, en mansålder utomhus?) för under tusenlappen så måste man ju bo under en sten eller nåt. Har en äldre alpkitsäck som kostade under 1000, den har vart med i fjällen ca 40 nätter och ser oanvänd ut. Min äldre syntethaglöfs gick lös på 800, den har väl ca 130 nätter i sig, och fortfarande massa underbara nätter kvar.

Sen finns det ju en begagnatmarknad här och på blocket. Tar inte många sekunder att sålla ut det som är intressant.

Hmm,du har väl varit med tillräckligt länge för att veta att jag skriver ett (1) när jag avser antal.

"Ett friluftsliv" är nåt som går parallelt med andra livsstilar.En vettig sovsäck är ytterst beroende på var och när,för allmänt bruk ligger väl en komf +-0 bra till.Sen ville trådstartaren att hänsyn skulle tas till packvolym också.
Under 1000 spänn,hosta upp ett par alternativ.Tillbud som beg eller rea är knappast relevanta om man inte tar hänsyn till nypris eller ordinarie pris.


peter
 
Ang. Alpkit

Lite OT:

På Alpkit's hemsida står det att temp.klassningen är gjord av "University of Leeds".Ni som använt deras sovsäckar,stämmer klassningen eller är den likvärdig EN (?????) eller är det friluftsbranchens motsvarighet till "Ett oberoende testlaboratorium i Schweiz"?


peter
 
Lite OT:

På Alpkit's hemsida står det att temp.klassningen är gjord av "University of Leeds".Ni som använt deras sovsäckar,stämmer klassningen eller är den likvärdig EN (?????) eller är det friluftsbranchens motsvarighet till "Ett oberoende testlaboratorium i Schweiz"?

Min uppfattning efter ha använt deras Pipedream 400 och 600 är att de är konservativa i sin klassning (ur min synvinkel, jag är varm av mig). Jag mailade och frågade Alpkit om saken, och det var enl dem så att de helt enkelt inte får nån ekonomi i att låta EN-testa säckarna (det är tydligen ganska dyrt och de har inte så stor volym på verksamheten). Själv bad jag dem att ta ett foto där jag kunde se loftet på en Pipedream 600 innan jag beställde...

Man kan jämföra material, konstruktion, dunkvalitet och dunmängd med t ex Marmot och Western Mountaineering, så ser man att de ligger högst rimligt i sina klassificeringar.
 
Min uppfattning efter ha använt deras Pipedream 400 och 600 är att de är konservativa i sin klassning (ur min synvinkel, jag är varm av mig). Jag mailade och frågade Alpkit om saken, och det var enl dem så att de helt enkelt inte får nån ekonomi i att låta EN-testa säckarna (det är tydligen ganska dyrt och de har inte så stor volym på verksamheten). Själv bad jag dem att ta ett foto där jag kunde se loftet på en Pipedream 600 innan jag beställde...

Man kan jämföra material, konstruktion, dunkvalitet och dunmängd med t ex Marmot och Western Mountaineering, så ser man att de ligger högst rimligt i sina klassificeringar.

Nu blir jag tveksam...

"Konservativ klassning"...David mot Goliat...en inte oäven (du är riktigt bra) fotograf litar till fotografiers spegling av verkligheten...

Hmm,är det en tofs på ett Uggleöra som syns därute i mossen eller är det Starrgräs???

En fråga till:Får du en god natts sömn när temperaturen är i gränstrakterna?


peter
 
Senast ändrad:
Nu blir jag tveksam...

"Konservativ klassning"...David mot Goliat...en inte oäven (du är riktigt bra) fotograf litar till fotografiers spegling av verkligheten...

Hmm,är det en tofs på ett Uggleöra som syns därute i mossen eller är det Starrgräs???

En fråga till:Får du en god natts sömn när temperaturen är i gränstrakterna?

För att svara på din sista fråga så ja, det gör jag. Men allt sånt är oerhört individuellt. Jag är varm av mig (även om åldern börjat göra mig vek). Jag sover alltid i underställ och mössa om jag tror temperaturen kommer understiga sovsäckens gränsvärde. Äter ordentligt innan jag sover, etc. Så förutsättningarna är oftast goda.

Jag tror att man med fördel kan göra den jämförelse jag pratade om ovan, med andra likvärdiga säckar från andra tillverkare. Materialvalen i form av tyger är oftast närmast identiska, dun är ju dun, kvaliteten står tydligt (kom ihåg att europeisk och amerikansk mätmetod skiljer sig åt, finns trådar om det), sedan får man kolla om klaffar och kragar är lika. Man kan ju också titta på loftet för att skaffa sig en hyfsad bild av isoleringsförmågan.

Nej, jag har ingen spons eller får kickbacks från Alpkit :) De råkar helt enkelt göra bra grejer till bra priser. Även Roberts i Polen ligger bra till i pris när det gäller dunsovsäckar, men de har jag ingen egen erfarenhet av.
 
För att svara på din sista fråga så ja, det gör jag. Men allt sånt är oerhört individuellt. Jag är varm av mig (även om åldern börjat göra mig vek). Jag sover alltid i underställ och mössa om jag tror temperaturen kommer understiga sovsäckens gränsvärde. Äter ordentligt innan jag sover, etc. Så förutsättningarna är oftast goda.

Nja,skillnaderna människor emellan ligger mest på ett annat plan än det fysiologiska.Där är vi ganska lika trots allt.

Jag tror att man med fördel kan göra den jämförelse jag pratade om ovan, med andra likvärdiga säckar från andra tillverkare. Materialvalen i form av tyger är oftast närmast identiska, dun är ju dun, kvaliteten står tydligt (kom ihåg att europeisk och amerikansk mätmetod skiljer sig åt, finns trådar om det), sedan får man kolla om klaffar och kragar är lika. Man kan ju också titta på loftet för att skaffa sig en hyfsad bild av isoleringsförmågan.

Jo,skillnaderna mellan vävar från Perseverance Mills eller Toray är mer känslomässig än påtaglig.Designen som sådan är väl beprövad,så inget märkvärdigt där.

Nej, jag har ingen spons eller får kickbacks från Alpkit :) De råkar helt enkelt göra bra grejer till bra priser. Även Roberts i Polen ligger bra till i pris när det gäller dunsovsäckar, men de har jag ingen egen erfarenhet av.

Killarna bröt sig ut från Outdoors Magic för att göra kvalitetsprodukter,svårt att klandra såna.Men tusenlappen övertrasseras...


peter
 
bra val

Jag kör på en Sovsäck från Hiker. Syntetsäck med extremtemp på - 2 grader (alltså ingen vintersäck men utmärkt 3 -säsong) Den väger 1200 gram och ligger runt 650 kr.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Patrik_L Sovsäck kring nollan och max 500g Bo och sova 6
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
Troll 3 Sovsäck Western Mountaineering Terralite Bo och sova 7
randomnilla Sökes: Tips ang. tält, liggunderlag och sovsäck för relativ nybörjare Bo och sova 26
bientai Sovsäck Cumulus Lite Line el Haglöfs Lim +1 Bo och sova 20
ostenolsson Sovsäck André Jamet Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.