Sovsäck max 1000:-

Labil?

Vad får man för vettiga sovsäckar som håller för ett friluftsliv under 1000:-,eller har du för vana att grina till dig saker billigt.

peter

Inte behöver jag grina heller! Men det är väl kanske för att jag inte är någon prinsessa på ärten som jag faktiskt sover gott om natten i säckar från Everest och Clas Ohlson (en säck i taget, märk väl), som har en bra bit kvar upp till tusingen. Så jag behöver inte gråta över bortkastade pengar. Och eftersom jag inte har några prylbögar med mig ute i naturen så är det ingen som mobbar mig så att jag börjar grina för den sakens skull heller...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
syntetsovsäckar går ofta på rea för 7-800.
Thure
Mina fem ören oxå. Får dock rekommendera att du lägger till minst fem grader på komforttemperaturen.

Vidare får jag säga att inlägget om tidningar o tejp var acceptabelt, kanske t o m roligt för den prylfixerade. Efter det har du gått över gränsen, Trooper. Skärp dig.

Öhrnell;391466 sa:
Inte behöver jag grina heller! Men det är väl kanske för att jag inte är någon prinsessa på ärten som jag faktiskt sover gott om natten i säckar från Everest och Clas Ohlson (en säck i taget, märk väl), som har en bra bit kvar upp till tusingen. Så jag behöver inte gråta över bortkastade pengar. Och eftersom jag inte har några prylbögar med mig ute i naturen så är det ingen som mobbar mig så att jag börjar grina för den sakens skull heller...

Jo,jag har inga som helst problem med loggor,den är ofta en försvinnande liten del av helheten att den inte märks i funktionen.Det är bara en av fördelarna med att köra solo att man kan låta funktionen styra ens val av utrustning.CO's säck har jag inte ens bemödat mig att syna närmare eftersom de är skit rakt igenom (utifrån mina krav-nota bene),Everest har jag däremot åtminståne testat,komf +4 C stod det på specen.I verkligheten var komf runt +20 C eftersom den saknade en vettig klaff innaför dragkedjan så att all värme läckte ut som i ett såll.

Se ovan.

Vättlefjäll;391542 sa:
Mina fem ören oxå. Får dock rekommendera att du lägger till minst fem grader på komforttemperaturen.

Vidare får jag säga att inlägget om tidningar o tejp var acceptabelt, kanske t o m roligt för den prylfixerade. Efter det har du gått över gränsen, Trooper. Skärp dig.

Tidningar funkade som extra isolering under kläderna i Finska krigen,ihopknölade och instoppade i en dubbel 'påse' av hoptejpade uppslag går det att styra komfen hur högt/lågt som helst.Skitbra ju...

Bara för att det är du,så okej.
*viskar för mig själv "bara i den här tråden-hahaha"* :)

peter

Everest har jag däremot åtminståne testat,komf +4 C stod det på specen.I verkligheten var komf runt +20 C eftersom den saknade en vettig klaff innaför dragkedjan så att all värme läckte ut som i ett såll.
Med dina testkriterier måste jag gå ut med en skarp varning mot Marmot. Skitgrejer faktiskt...alltihopa. Varför? Jo, jag köpte en Marmot säck, Marmot Pounder Reg, "komf +4 C stod det på specen.I verkligheten var komf runt +20 C eftersom den saknade en vettig klaff innaför dragkedjan så att all värme läckte ut som i ett såll."
OT, OT, OT, OT...

Har inga erfarenheter om CO/Everest, uttalar mig inte om dem. Men andra tips kom också. Jag o en till (den andre förvisso efter ditt tidningspappersinlägg, som var ganska skoj tyckte jag) tipsade om Alpkit, schyssta dunsäckar som för sommarbruk ligger på £65 plus frakt. Tror att de hade varit ok även under Finska vinterkriget (fast då får man nog kombinera med väl vald lektyr förstås). I alla fall tills de blev blöta ;)

Jag tycker det är synd att det ska vara så svårt att etablera en lite mer ekonomiskt blygsam hållning till friluftsliv. Det går faktiskt. Och många (utom möjligen Marmot, WM, Haglöfs, TNF och "några" till) skulle tjäna på det.

Helt klart kan man köpa en sovsäck som funkar året runt för tusen spänn om man letar bland begagnade grejor.
Då det inte precis vimlar av sådana säckar får man nog ge det lite tid.
En del skiljer sig, slumpar bort allt de har för att akut lösa ekonomin som ofta blir taskig i samband med skillsmässor ex.vis

Jag tycker det är synd att det ska vara så svårt att etablera en lite mer ekonomiskt blygsam hållning till friluftsliv. Det går faktiskt. Och många (utom möjligen Marmot, WM, Haglöfs, TNF och "några" till) skulle tjäna på det.

Flera delar under mitt friluftsliv har inhandlats i "secondhand" butiker,bl.a kastruller,ylletröj samt en och annan jacka är sånt som funkar ibland.Men allt sånt tar tid och engagemang eftersom det oftast bara finns ett exemplar i just den storleken precis där och då,och mycket finns överhuvudtaget inte.I övrigt finns det ju delar som kan göra ont och förstöra en hel tur om den inte 'räcker till'.Skor,tält och sovsäck är väl de tydligaste exemplen på sånt som man inte bör spara in på,därmed inte sagt att det inte finns visst överpris ibland.

peter

...Skor,tält och sovsäck är väl de tydligaste exemplen på sånt som man inte bör spara in på...

Mjaa, vet man vad man erbjuds så kan man visst köpa beggade skor mm.
Har köpt bla flera par Lundhags-kängor á 2-400:- samt en Roberts.pl 0gr-dunsovsäck för 750:- där man kunnat tro att grejerna var nya. Eller ett välanvänt Fjällräven ryggåstält för 400:- som har många år kvar att ge...

Kvarnträsk;391665 sa:
Mjaa, vet man vad man erbjuds så kan man visst köpa beggade skor mm.
Har köpt bla flera par Lundhags-kängor á 2-400:- samt en Roberts.pl 0gr-dunsovsäck för 750:- där man kunnat tro att grejerna var nya. Eller ett välanvänt Fjällräven ryggåstält för 400:- som har många år kvar att ge...

Du ser bara det du vill se,eller hur?

Du har inte sparat in nånting! Du har betalt vad sakerna kostar,i befintligt skick.

peter

Vad hände med Mountain Equipment? hade dom inte ett par vettiga syntetsäckar till bra pris för nâgra âr sedan.
Hittade inga alls nu vid snabb koll.
Vad hette dom? Firewalker? eller nâgot sânt.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips