SOTO-brännare

Har en liten enmans SOTO-brännare med Pietzostift som primär tändmekanism. Nu har denna klick-tändare slutat fungera. Någon som varit med om liknande och dessutom har lyckats åtgärda det, antingen själv eller genom inköp av reservdelare eller att skicka in köket?

Tacksam för svar snarast.
/Johan

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Eller så skruvar man bort den defekta pietzotändaren och använder tändstickor som väger 15 gram för en ask. Jag köpte en liten Primuständare men den gick bort pga. vikt 70 gram och även här pietzotändning.

Eftersom man aldrig kan lita på en pietzotändaren, så måste man ju ändå alltid bära med sig ett alternativ, eller kunna skapa gnistor på något annat sätt.

Eller så skruvar man bort den defekta pietzotändaren och använder tändstickor som väger 15 gram för en ask. Jag köpte en liten Primuständare men den gick bort pga. vikt 70 gram och även här pietzotändning.

OBS...Skruva INTE bort den trasiga Piezotändaren utan låt den sitta kvar. Jag gjorde så när min pajjade och följden blev att köket inte fungerade optimalt, spottade och fräste och gav en dålig låga. Troligtvis kom det in luft eller något...

Köp istället en lös piezotändare "Optimus Sparky" eller liknande...samt en ask tändstickor i backup :)!

Bilagor

• 254x254.jpg
    254x254.jpg
    10.3 KB · Visningar: 691
Ser nu att det var 10 reservstift med, men på CO's hemsida står det bara 5. You only live twice...

Någon som vet vilken bok/film det är. Inte googla!

Fyller på tråden här med ett annat ”problem” med Soto brännare. Och då Soto Windmaster.
Någon mer som haft problemet med att lågan bara ’dör av’ ibland. Mitt under kokning så lägger den helt enkelt av. Lågan stryps ner till minimum. Får stänga av gasen och börja om, och tända lågan igen.
Vågade inte ta med Soto köket sist på fjällvandringen om det skulle krångla ordentligt utan fick ta mitt tunga Trangiakök istället.
Kan problemet bero på att jag använder ett Optimus Clip On vindskydd på brännaren? Kanske inte behövs ett vindskydd heller även i blåsten på fjället?
Kör med ett Soto kokkärl 1 liter till brännaren och mest Primus gas.

/Johan

Haft det drygt ett år. Och fick för mig bara att vindskydd till Soto Windmaster kanske inte funkar. Tillverkaren gör inga vindskydd till Windmaster vad jag vet.

Det lustiga är att jag känner en som har Soto Windmaster brännare och även han har satt på ett likadant Optimus vindskydd, och har samma problem med lågan som dör ut ibland.

Hrm, svårt att svara på vad det beror på. Jag har lite svårt att föreställa hur ni har satt på vindskyddet på brännaren? Själv har jag Soto R1 sedan 12 år och inte har haft något problem med att lågan dör ut ibland.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips