Sommar kök

2004-06-16; sa:
Hej alla galada.
Kan man gör en undersökning vad ni har för kök under sommarvandringen ?

Själv har jag Trangia 27 med t-sprit.
Vad använder ni ?

Sommar/Höst i Sverige/Norge blir det Trangia med sprit. Tycker det är ett tyst och billigt alternativ.

I Europa kör jag med gastillsats i Trangiat. Gas är ju enklast om man vill få tag på bränsle i Europa. Händigt fast det blir ofta slattar över. Dålig effekt när det är kallt.

Och på vintern blir det Nova med bensin. Bäst på att smälta snö, men det krånglar lite för mycket. Dessutom låter den rätt mycket.

/Jonas U
 
Re: Re: Re: Re: Totalvikten det intressanta

Bränsleförbrukning kan man diskutera till leda, klart är att den varierar mellan olika personer med olika rutin och matvanor.

Tidigare använde jag Trangia + gastillsatt och då gjorde vi faktiskt av med ca 1000g gas på två personer. Alltså utgick jag från den förbrukning jag kan uttala mig om, min egen. Kanske skulle jag göra av med mindre gas i nuläget men å andra sidan får du aldrig ett bättre vindskydd än trangiat vilket nog gör att man får räkna med att mer energi går till spillo...

Uffe



Raskesven; sa:
Schneeberger; sa:
Inte så akademiskt kanske men så här räknar jag:

Två personer, en sommarfjällvecka, tre varma mål mat per dag och så lite kokkaffe.

Bensin:
Köket väger ca 450g
Bränslet ca 820g
Summa: 1270g

Gas:
Köket: 150g
Bränslet ca 1000 (tre små behållare)
Summa: 1150

Differens: 120g.

Jag väljer därför bensinköket då det är effektivare, stabilare och har ett fungerande vindskydd.

Uffe
.....
Låter lite mycket med 1000 gram för gasen. Tar du istället en stor, c.a. 650 grams gasbehållare, vilket täcker för en vecka åt två personer, blir differensen nära halvkilot. Även med ett vindskydd på säg 70 gram, blir diffen 400 gram, till gaskökets fördel.

Stabilitetsaspekten är dock en annan femma, så jämförelsen är lite orättvis för bensinköket. Vill man ha ett stabilt gaskök, och inte bara ett par stödjeben på gasburken, blir viktskillnaden mot ett stabilt bensinkök liten. T.ex ingen större viktskillnad mellan mitt Primus MFS och mitt Primus Easyfuel (gas).

Raskesven [/QUOTE]
 

avslutad210712

Gäst
Primus omnifuel med heptan året om.

Kollade hur mycket bensin det gick på sommarens vandring på 13-14 dagar (beror lite på hur man räknar första och sista dagen eftersom de inte är riktigt fulla dagar när det gäller matlagning) och det var ungefär 11 dl och inte 14 dl som jag skrev i en tidigare tråd.

Och precis hemkommen från en 6-7 dagars tur där det var både kallt och blåsigt hade det gått ungefär 5,5 dl heptan.

Har haft köket i tre år nu och det är ungefär samma bränsleåtgång från resa till resa vilket innebär ungefär 0,5 dl per person och dag under "rinnande vatten" delen av året och ungefär 1 dl per person och dag när jag måste smälta snö för att få vatten.

Har även ett toppmonterat gaskök som jag mest använder hemmavid när jag går iväg till fiskesjön. Ett av problemen med dessa toppmonterade gaskök är att fixa vindskydd och att de är lite ostabila pga höjden. Vid fiskesjön är det inget problem eftersom det finns både vindskydd och en liten stuga att krypa in i men i fjällen är det lite värre.
 
alla snackar om att toppmonterade kök är ostabila, en sak har glömts i den ekvationen.. Även de ultralätta toppmonterade köken är så snabba och effektiva att det bara tar nån minut att fixa käk till skillnad från blötköken som det tar en jävla tid med, så under den korta tiden ser jag inte problemet med att hålla i kastrullen om det mot förmodan är så vingt att den inte kan stå själv utan stöd..
(vilket inte hänt mig ännu..)
 

avslutad210712

Gäst
-PaTRiC-; sa:
alla snackar om att toppmonterade kök är ostabila, en sak har glömts i den ekvationen.. Även de ultralätta toppmonterade köken är så snabba och effektiva att det bara tar nån minut att fixa käk till skillnad från blötköken som det tar en jävla tid med, så under den korta tiden ser jag inte problemet med att hålla i kastrullen om det mot förmodan är så vingt att den inte kan stå själv utan stöd..
(vilket inte hänt mig ännu..)

Skall man ha vindskydd till höghusen får man linda liggunderlaget runt det hela :)

Tid och tid - en del av oss är i fjällen för att koppla av och då spelar det ingen roll om det tar 5 eller 7 minuter att montera ihop köket och koka upp vattnet till maten. Och med tanke på att en del av oss tar en ordenlig vila efter maten så innebär det egentligen bara att vilan blir 2 minuter kortare :)
 
Tid är inte så viktigt för vissa men är man blöt och frusen är två minuter en mycket lång tid....så konditionerna varierar. Att beskylla tornen för att vara instabila tyder bara på fel vispteknik med skeden och att man inte jämnat till underlaget. Att inte kunna fixa till vindskydd med både liggunderlag, sig själv och magnumryggsäck verkar också taget ur luften och ej baserat på IRL. Givetvis finns det stormkök som är effektiva och ibland offektiva. Vi har här på utsidan hört om både nersmälta kök och ett som inte ens sjöd.... Det handlar om konditioner.
I många år bar jag på ett SVEA, inte lättast men snabbt att få en varm kopp eller soppa. Anser fortfarande att denna uråldriga konstruktion håller väl i konkurensen, plus att det är vida lättare hitta oblyad bensin än gasbehållare ännu....

Go tur
 

avslutad210712

Gäst
johankse; sa:
Tid är inte så viktigt för vissa men är man blöt och frusen är två minuter en mycket lång tid....så konditionerna varierar. Att beskylla tornen för att vara instabila tyder bara på fel vispteknik med skeden och att man inte jämnat till underlaget. Att inte kunna fixa till vindskydd med både liggunderlag, sig själv och magnumryggsäck verkar också taget ur luften och ej baserat på IRL. Givetvis finns det stormkök som är effektiva och ibland offektiva. Vi har här på utsidan hört om både nersmälta kök och ett som inte ens sjöd.... Det handlar om konditioner.
I många år bar jag på ett SVEA, inte lättast men snabbt att få en varm kopp eller soppa. Anser fortfarande att denna uråldriga konstruktion håller väl i konkurensen, plus att det är vida lättare hitta oblyad bensin än gasbehållare ännu....

Go tur

Men om jag först skall jämna till underlaget och sedan ordna vindskydd med ryggsäck och liggunderlag för att kunna använda mitt höghuskök så har jag för länge sedan kokat upp vattnet om jag använder ett omnifuel, heptan och primus högst primitiva men lätta aluminiumfolievindskydd.

Och om jag nu använder mitt liggunderlag till vindskydd så var iallsin dar skall jag ligga när jag lagar mat.......

Att tippa maten från sitt kök går bra även om man använder ett lågbyggt omnifuel kan jag meddela efter sista vandringen *L*:
 
Om ett kök med toppmatad brännare blir instabilt eller inte beror till stor del på kastrull som används och mat som lagas. Ska man bara koka upp vatten i en liten kastrull är det inga problem. Men testa att laga riktig mat i t.ex Trangias eller Primus 2,5 literskastruller på en fickraket och med stor gastub.

Raskesven
 
Använder ett gammalt Optimus No 00 fotogenkök i mässing vid kortare turer, ja det sotar och det luktar och det behöver definitivt förvärmas men det har sin charm och tar förvånansvärt lite plats. Nostalgi i högsta grad och jag gillar det skarpt.
De kunde göra riktigt bra kök även förr i tiden.

Vid längre turer brukar istället Omnifuelen åka med i säcken och då primärt med gas som bränsle eller vad man råkar ha hemma bensin, fotogen, diesel t.o.m T-sprit vid något tillfälle.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 7
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6
Tundraman Vindskydd toppmonterat kök Kök och brännare 34
SWESalK Stabilt kök för matlagning Kök och brännare 51
GustavOh Rekommenderade kök per användningsområde Kök och brännare 16
Viktorious Vilket kök bör jag köpa? Kök och brännare 6
busnicke Vilket kök ska jag köpa? Kök och brännare 15
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Askel Hur varmt under ett trangia-kök? Kök och brännare 13
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Garherr Kök för nybörjare Kök och brännare 51
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
AndersPS Vilket kök!? djungel!!! Kök och brännare 6
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Chrabban Kök för 2 ? Kök och brännare 29
Hanna M Lätt, bra och billigt kök för 2 pers? Kök och brännare 16
1145 Var köpa Coleman-kök i Sverige Kök och brännare 6
silenhag TEST kök friluftsbrännare Kök och brännare 10
magnus ul Samlarmani, hur många kök kan man ha egentligen? Kök och brännare 90
iamanders Få plats med fristående kök i Terra weekend Kök och brännare 14
MaSt Kök för matlagning, råd och dåd önskas Kök och brännare 5
asfaltsbarn Hjälp med att hitta rätt kök Kök och brännare 7
friluftsrookie Köpa kök Kök och brännare 19
... Olika sorters gasblandningar kompatibla med olika kök? Kök och brännare 7
josia kök och kokkärl för matlagning Kök och brännare 25
seobserver Jämförelse mellan Optimus 77 (Jägare/Tor) och Ö&B (Biltema) kök Kök och brännare 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.