Sommar kök

2004-06-16; sa:
Hej alla galada.
Kan man gör en undersökning vad ni har för kök under sommarvandringen ?

Själv har jag Trangia 27 med t-sprit.
Vad använder ni ?

Helgturer = spritkök, minitrangia eller Optimus88 beroende på typ av mat. Tyst, idiotsäkert och enkelt.

Nytt och testat för året: längre fjällturer sommartid = litet gaskök som skruvas på flaskan (enbart pga låg vikt). Mat lagar jag bara på morgonen och på kvällen, så bristen på vindskydd kan kompenseras genom uppställning i absiden.

Jag gillar inte att laga mat på denna typ av kök eftersom större kastruller blir rangliga och måste hanteras med största försiktighet...små kastruller går bättre, men att försöka klämma ner en ordentlig portion mat i någon mikrokastrull är svårt, att röra om är ännu svårare...dessa kök verkar vara bäst lämpade för små trista påsar typ nudlar...det minskar användningsområdet ordentligt åtminstone för mig...

T-sprit på långtur går bort pga vikten på bränslet...

Jag är van vid fotogenkök på långtur och gillar den lösningen...stabiliteten gör att man kan använda stor bytta och även enkelt röra om och växla mellan byttor utan att köket står och svajar... F*n vet om gasköket inte kommer att förpassas till högen sällan använd utrustning just av det skälet...

Men lätt är det förstås...

//J
[Ändrat av joru 2006-09-03 kl 15:09]

Gas.

Gas,ett Primus Micron i mitt fall,mest använder jag det till frukostkaffet och eventuellt vid rast.Till middagen och Chokladen till kvällsmackan använder jag i möjligaste mån elden.Tycker att det ger en extra dimension på friluftslivet.

peter

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
2004-06-16; sa:
../Kan man gör en undersökning vad ni har för kök under sommarvandringen ?/ ...
Beror på vart jag vandrar? Vandringen i stadsskogen eller i granskapet föranlder inget kök. Vid en fiskeresa vid älven så går det bra med eld. Fjällvandring MS Whisperlite International BENSIN BENSIN BENSIN BENSIN BENSIN BENSIN BENSIN BENSIN BENSIN BENSIN BENSIN .. där fick du Putte .. Men jag måste erkänna att jag kolla lite på MSR WindPro fast halvfulla gasbehållare är inte så roliga :-|

Trangia 27 (ibland 25) med metanol. Absolut sotfritt.
Tid har jag i regel gott om när jag vandrar, så snabbheten med gas är inget argument för mig.
Men har i alla fall funderat på gas för att reducera vikten en aning. Har ännu inte "kommit till skott".
/ Bertil

Sommartid:
-MSR pocketrocket
-gastub, ställ till tuben (3-fot)
-2 kastruller från trangia 27
-ev tamojen (eller vantarna beroende på latfaktorn)
-pajform som lock

Totalvikten det intressanta

Något som ibland kommer bort i "köksdiskussionerna" är totalvikten av brännare, kastrull och framförallt bränsle.

Med våra matvanor har jag räknat fram att viktbesparningen för två personer under en vecka är knappt 100g med ett miinigaskök jämfört med bensinkök.

Men är man ensam eller gör en kortare tur blior givetvis kökets egenvikt mer betydelsefull.

Uffe

Lite beroende på så använder jag

Trangia 27 med gas brännare för normal hushållning både sommar som vinter.

Mini trangia med spritbrännaren om jag bara skall komma loss en liten stund efter jobbet och värma vatten för att göra the eller hälla i en frystorkat påse. Där värderar jag tystheten den korta chansen jag har att vara ute.

Köpte ett jetboil i sommras men jag har inte riktigt hittat hur jag vill använda den ännu, så nu används den mest till att göra thevatten med.

Jag har aldrig några problem med att inte göra slut på hela gas kartuschen utan kör slut på den både vintern och sommaren.
Använder dessutom gas till en primus lanterna.

/Torbjörn

Gas på sommaren, bensin på vintern. Primus micro eller alpine beroende på antal personer.
Om det förväntas bli blåsigt blir det MSR Whisperlight I. spindelben monterade på en primusgasbrännare för trangia och ett portabelt vindskydd. MSR Whisperlight och alkylatbensin på vintern.

OBD; sa:
Trangia 27 (ibland 25) med metanol. Absolut sotfritt.
Tid har jag i regel gott om när jag vandrar, så snabbheten med gas är inget argument för mig.
Men har i alla fall funderat på gas för att reducera vikten en aning. Har ännu inte "kommit till skott".
/ Bertil

Vilka är dina erfarenheter av att använda metanol som bränsle i Trangia?

- Kör du med 100% metanol?

Re: Totalvikten det intressanta

Schneeberger; sa:
Något som ibland kommer bort i "köksdiskussionerna" är totalvikten av brännare, kastrull och framförallt bränsle.

Med våra matvanor har jag räknat fram att viktbesparningen för två personer under en vecka är knappt 100g med ett miinigaskök jämfört med bensinkök.

Men är man ensam eller gör en kortare tur blior givetvis kökets egenvikt mer betydelsefull.

Uffe

>>>>
Detta skulle jag vilja få en akademisk utredning om.

T-sprit, gas, fotogen, bensin....

För något eller några år sedan diskuterades hembyggda minikök med metatabletter som bränsle vill jag minnas. Är det inte någon som använder sådant?

Mvh
Peter P.

joru; sa:
.....
Jag är van vid fotogenkök på långtur och gillar den lösningen...stabiliteten gör att man kan använda stor bytta och även enkelt röra om och växla mellan byttor utan att köket står och svajar... F*n vet om gasköket inte kommer att förpassas till högen sällan använd utrustning just av det skälet...

Men lätt är det förstås...

//J
[Ändrat av joru 2006-09-03 kl 15:09]
Det är anledningen till att vi använder Primus Easyfuel när vi vandrar två stycken. Händer att jag tar det när jag går ensam också. Det är ett spindelkök, dvs. det finns alltså lika stabila gaskök som bensin/fotogenkök.

Men, du har väl ett Omnifuel? Duger inte det med gas?

Raskesven

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips