Solo Abisko-Nikka

Nu kändes det som att det blev rörigt, men om du vill uppleva Kebnekaise - vad ska du i Abisko att göra då?

Bra fråga, egentligen behöver jag inte till abisko. Första tanken var keb och sedan kom abisko in i bilden för att jag inte bara vill åka dit o bestiga sydtoppen och åka hem utan även fjällvandra lite längre.

Tarfala och svarta sjön är något som jag verkligen vill se. Skulle även vara riktigt häftigt med Nallo.

Kanske kan man gå från nikkaloukta upp genom vistasvaggi till vistas och sedan nallo för att svänga av vid tjätjkavagge och upp mot svarta sjön?
 
välkommen till Nallo

jag skall vara stugvärd där från 10 juli till 23 aug.
Kan tipsa om en tur från Abisko till Alesjaure och sen ned mot Vistasstugan och Nallo.
Att gå övre delen av Vistasvaggi ned mot Vistasstugan anser jag vara en av fjällens vackraste vandringar.
Att gå från Nikka upp genom Vistasvagge är en lite annan upplevelse. Man går ju mest genom tät björkskog och ser inte så hemskt mycket av fjällen, men ändå väldigt vackert.....

Att sen gå mot Sälka via Nallo är ju liksom en lite annan upplevelse, höga fjäll, kargt men vackert...

M.a.o, det är vackert i fjällen....

Å glöm en köpa ett par meter av Kungsleden........
 
Nu har det ju kommit några förslag redan, själv tycker jag en trevlig vandring mellan Abisko - Nikkaluokta är att gå via Ballinvaggi-Siellavaggi, sedan österut efter Aliseatnu som korsas vid bron och vidare mot Alesjaure men vik av strax innan ner mot Vistas och därefter mot Nikka eller mot Nallo.

Har gått "till möte" med Fjällräven Classic en gång, som tur var bara några kilometer och det räckte mer än väl. Undvik det.

//Daniel

Flugfiske, Fjäll & Foto
 
Bra fråga, egentligen behöver jag inte till abisko. Första tanken var keb och sedan kom abisko in i bilden för att jag inte bara vill åka dit o bestiga sydtoppen och åka hem utan även fjällvandra lite längre.

Tarfala och svarta sjön är något som jag verkligen vill se. Skulle även vara riktigt häftigt med Nallo.

Kanske kan man gå från nikkaloukta upp genom vistasvaggi till vistas och sedan nallo för att svänga av vid tjätjkavagge och upp mot svarta sjön?

Nu har jag ingen karta framför mig, men den Svarta Sjön som jag menar ligger inte vid Tjäktjavágge utan precis över Tarfala. Den är inte utmärkt på fjällkartor, men högfjällskartan.
 
Det var före augusti, så jag tror inte heller att snön är ett problem. Däremot nerför mot Tarfala är luftigt.

Var gick du då? Från Svarta Sjön och ned mot Tarfala är det inte speciellt luftigt om man följer den rekommenderade färdvägen..... Däremot om man inte går ut på glaciären en bit, så kan jag nog tänka mig att det känns lite luftigt!
På moränryggen har jag aldrig reflekterat över något, för det är en sån bra stig att följa där. Lite stenar som rasar ibland men.
 
Vad tror ni om det här då?

Nikka-Keb fjällstation-Singi-Sälka-Nallo-Vistas och efter vistas vika av till kaskavagge och därifrån ska det gå att nå Tarfala samt svarta sjön? Och sedan tillbaka till Nikka.

Jag är oerhört tacksam om någon med erfarenhet kan ge synpunkter.
 
Vad tror ni om det här då?

Nikka-Keb fjällstation-Singi-Sälka-Nallo-Vistas och efter vistas vika av till kaskavagge och därifrån ska det gå att nå Tarfala samt svarta sjön? Och sedan tillbaka till Nikka.

Jag är oerhört tacksam om någon med erfarenhet kan ge synpunkter.

Har du kollat själv på kartan? För att gå från Vistas till Tarfala längs Kaskasavagge och via svarta sjön så krävs det att man tar sig över 2 stycken pass (1480m, 1520m) Det finns ett alternativ till, vid bron över Kaskasavagge ta sig söderut och ner till tarfala mellan topparna Darfalcohkka och toppen 1626. Jag har inte vandrat något utav alternativen själv men varit i Tarfala själv och skulle tro att utsikten från det senare alternativet väster ut en fin dag måste vara väldigt fint med hela Kebnekaisemasivet i blickfånget
 
Från andra hållet.

Hej!
Nu rör jag kanske till det ytterligare men jag har gått från Tarfala till Vistas via topparna 1904 och 1127 samt vindskyddet i Kaskasvagge.
Om vi vänder på det och du kommer från Vistas går Du genom rätt tät björkskog i början sen blir det en låång seg uppförsbacke innan 1007. Sen är det inga konstigheter innan Du kommer till sista biten då Du skall ned mot stugan i Tarfala. Där är brant och regnar det kan det ju vara en aning trixigt.
Utsikten innan just den nedfarten är däremot grandios.
Svarta sjön hade jag tänkt som en dagstur från Tarfala en gång.
Det bör vara enklare än att gå som Du beskrev.
Jag vände dock innan sjön men det är en annan historia.
Stugvärden i Tarfala var ytterst hjälpsam, en erfaren man som jag hoppas Du träffar.
Han hette Lars och har jobbat där i många år. Finns han på plats är han värd att lyssna till.
Går man ensam och på inte alltför trafikerade ställen ställer det ju extra krav på försiktighet.
Tänk också på att provianten längs stugorna utefter Kungsleden kan ha sinat efter Classicdeltagarna som just passerat!
Lycka till!
Vonsan
 
Var gick du då? Från Svarta Sjön och ned mot Tarfala är det inte speciellt luftigt om man följer den rekommenderade färdvägen..... Däremot om man inte går ut på glaciären en bit, så kan jag nog tänka mig att det känns lite luftigt!
På moränryggen har jag aldrig reflekterat över något, för det är en sån bra stig att följa där. Lite stenar som rasar ibland men.

Jag följde den markerade färdvägen. Det jag lärde mig är att den bara är utritad på ett ungefär på kartan. Jag letade länge innan jag hittade var jag skulle kliva ut på glaciären, det stod visserligen ett röse där men det krävdes att man gick fram över kanten för att se att andra hade gått ner där.

Det var framförallt utsteget och ner för snön som jag tyckte var brant. Moränryggen var ok även om jag fick med mig ett stenras ner på ett ställe.

Det är ju möjligt att det berodde på orutin att jag upplevde det som luftigt och att jag inte skulle uppleva det på samma sätt med fler fjällvandringar och toppturer i bagaget.
 
Jag funderar på att vandra någon av dessa turer. Kan någon svara på vad som är för/nackdelar med dessa?



Kebnekaise runt, Vistasvagge-varianten
Gradering: Medel
Tidsåtgång: Drygt en vecka upp till 10-12 dagar

Motsols vandring där man antingen vandrar den första biten eller tar båt en sträcka uppför Vistasvagge. Tält är ett krav. Inga andra stugor än Vistasstugorna (34 km från Nikkaluokta) finns i Vistasvagge. Andra dagen när man framme i Vistas. Sedan vandrar man Nallo - Sälka - Singi - Kebnekaise fjällstation och tillbaka till Nikkaluokta.



Kebnekaise runt, Tarfala-varianten
Gradering: Medel-Svår
Tidsåtgång: Drygt en vecka

Vandringen sker medsols för att riktigt få upp flåset innan turens jobbigaste del vandras. Start i Nikkaluokta. Vandring till fjällstationen - Singi - Sälka - Nallo - Vistas. Efter Vistas vandrar man en halvmil söderut till bron över Vistasjåkka. Fina tältplatser finns på andra sidan bron. Tält är ett krav eftersom det inte finns några stugor mellan Vistas och Tarfala annat än en liten raststuga av prismatyp i Kaskasavagge. Sedan fortsätter turen upp in i Kaskasavagge via Njunniplatån. Efter det stenig blockmark till passet ner till Tarfala. Vidare vandring till fjällstationen igen och tillbaka till Nikkaluokta.
 
jag skall vara stugvärd där från 10 juli till 23 aug.
Kan tipsa om en tur från Abisko till Alesjaure och sen ned mot Vistasstugan och Nallo.
Att gå övre delen av Vistasvaggi ned mot Vistasstugan anser jag vara en av fjällens vackraste vandringar.
Att gå från Nikka upp genom Vistasvagge är en lite annan upplevelse. Man går ju mest genom tät björkskog och ser inte så hemskt mycket av fjällen, men ändå väldigt vackert.....

Att sen gå mot Sälka via Nallo är ju liksom en lite annan upplevelse, höga fjäll, kargt men vackert...

M.a.o, det är vackert i fjällen....

Å glöm en köpa ett par meter av Kungsleden........

Blir nog att satsa på ditt förslag fjällvinden att starta i Abisko och sedan vandra till Vistas-Nallo-Sälka-Singi och en eventuell bestigning av sydtoppen innan nikka. Tror leden från tarfala upp mot svarta sjön inte är något att satsa på då jag ska vandra ensam.
 
Har nu bestämt att det blir Abisko-Abiskojaure-Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Nikkaloukta

På kartan slutar den markerade leden vid Vistas och Från Nallo till Sälka är den orösad. Hur lätt är det att följa den orösade leden? Jag undrar även om det finns några vadställen längs vägen?

Har en liten funderingen på hur mycket gas jag måste ha med mig, tror att det räcker med en 230g tub och en 100g som reserv?

Bussen från Nikka till Kiruna behöver inte förbokas utan man kan betala direkt på bussen?


Är glad om nån kan hjälpa svara på frågorna!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
williamkarlsson 15 åring solo? Fjällvandring 35
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 11
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.