Solo Abisko-Nikka

Gustav Cronhamns förslag är väldigt bra. Ett snarlik variant är följande:
Abisko - Abiskojaure - Alesjaure - Vistas - Nallo - Sälka - Kebnekaise - Nikkaluokta

Jag gick sträckan ovan samtidigt med Fjällräven Classic för några år sedan. Jag såg till att lämna Alesjaure innan anstormningen ca 2 dygn efter start. På sträckan Sälka - Kebnekaise mötte jag sedan deltagare, men inte i några mängder.

För övrigt tycker jag det är olämpligt att så många människor förflyttar sig samtidigt i denna miljö. Det blir ett väldigt slitage. Dessutom lämnas det spår där deltagare uträttat sina behov. "Skitleden" tänkte jag senast.
 
Din rutt christer låter intressant. Kan man gå från sälka til keb utan att gå via singi?

Sedan tror jag jag skippar vakkotavare då det kan bli riktigt jobbigt att ro 3 gånger ensam.
 
Fel håll? Du menar att jag kommer att möta alla människor?

Fjällräven Clasic går Nikkaluokta - Abisko så du beskrev motsatta hållet. Sen är frågan, har dom precis startat från Nikkaluokta så kanske det inte är så många som har hunnit upp till Abiskojaure/Alesjaure. Vissa springer, men drygt 2000 människor är på väg. Då är det bättre att gå via Unna Allakas.

Är man mitt i när man möter merparten (t.ex. Sälka) så är det bättre att gå in i Guohpervágge och ta sig till Tarfala.

Är man i slutet av vandringen, så att man möter merparten mellan Nikkaluokta och Kebnekaise är det bättre att vika av efter bron vid Tarfalavágge och följa 1000-1100 meters nivån. Där gick jag när jag skulle hem och Clasic hade startat.

Sen när man har passerat Tjäktjapasset, behöver man gå på leden? Det är så lättvandrat även utanför leden.

Ska man från Sälka till Singi, så behöver man inte passera Singi. Leden finns utmärkt på kartan men den går lite högre. Där kommer du inte möta några Fjällräven vandrare då dom måste ner till Singi....
 
Just nu lutar det åt att starta den 11/8 och vandra Abisko-Abiskojaure-Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Keb-Nikkaloukta Hur låter det?

Det jag egentligen är ute efter är en fin vandringstur i Kebnekaiseområdet så är öppen för fler förslag. Vill uppleva storslagna och vackra vyer utan att möta alla classicvandrare.
 
Hade jag varit i dina kläder hade jag börjat i Nikkaluokta och gått mot Abisko istället. Starterna sker 8:e, 9:e och 10:e augusti från Nikkaluokta. Startar du den 11/8, så kommer du bara ha sällskap med dom som går i väldigt lugn takt....

Jag hade INTE gått Abisko - Abiskojaure - Alesjaure den 11:e/12:e augusti. Då är det sannolikt mest personer där.

Fast är det Kebnekaise du vill se så ska du inte missa Tarfala.

Det går en "rekommenderad" färdväg från Tarfala upp mot Svarta sjön och ner i Guohpervágge. Där är det jättevackert om det är bra väder. Dels vyn över Tarfaladalen men också över Drakryggen.

Det finns någon tältplats vid Svarta sjön.

Mina upplevelser:
Nikkaluokta - Kebnekaise (jätte tråkig längs leden)
Istället för att gå längs den markerade leden, så viker du av längs stigarna efter första bron. Du går upp på 1000-1100 meters nivån och följer den i samma riktning som leden. Det är mycket lättvandrat och du får vyn över Kebnekaisemassivet en lång period.
Kebnekaise - Sälka (inget speciellt inne i dalen mot Singi, men sedan väldigt vackert när man kommer över krönet och ser vyn över det öppna landskapet).
Sälka - Nallo - Vistas (Underbart för toppturer, mycket dramatiskt vid Nallo. Värt att stanna några dagar. När man går ner till Vistas, glöm inte att blicka tillbaka.)
Vistas - Alesjaure (mycket växlande miljö, vyn in mot Nallo är cool, det är en väldigt vacker dal)
Alesjaure - Abisko (större delen av den sträckan är väldigt tråkig. Mycket lättvandrad. Det börjar bli vackert när man går längs forsen innan Abisko).

Ett annat alternativ:
Från Vistas går till Tarfala. Jag har för mig leden var markerad fram till bron vid Kaskasavágge, därefter är det blockigt upp mot passet. Men i passet och påväg ner till Tarfalastugan så har du en utsikt som slår allt i svenska fjällvärlden.

Nu kändes det som att det blev rörigt, men om du vill uppleva Kebnekaise - vad ska du i Abisko att göra då?
 

avslutad210712

Gäst
Din rutt christer låter intressant. Kan man gå från sälka til keb utan att gå via singi?

Om du menar om man kan gå till Kebnekaise fjällstation utan att passera Singi Fjällstuga så är svaret ja. Finns två vägar.

Den ena är markerad på kartan och går upp på platån som ligger öster om Singi. Enkel

Den andra är att gå in i Singivagge från väster - upp Durlings led till Kaffedalen - Västra leden ner till fjällstationen. Något jobbigare
 

avslutad210712

Gäst
Ett problem om man går mot Fjällräven Classic är att man på många ställen går spångat vilket innebär att någon måste kliva av för att släppa fram den andra. Blir lätt lite irriterande om det är du som får kliva av hela tiden och tar en jäkla massa tid.
 
Just nu lutar det åt att starta den 11/8 och vandra Abisko-Abiskojaure-Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Keb-Nikkaloukta Hur låter det?

Det jag egentligen är ute efter är en fin vandringstur i Kebnekaiseområdet så är öppen för fler förslag. Vill uppleva storslagna och vackra vyer utan att möta alla classicvandrare.

Du skriver inte så mycket om dina tidigare vandringserfarenheter, det kan spela roll för vilket vägval man gör och också för hur långa dagsetapper man kan tänka sig. Har du tänkt att bo i stuga eller tält?

Den sträckan du har planerat går till största delen på Kungsleden. Det kan ju vara en fördel eftersom det går mycket folk där i båda riktningarna och chansen att man får hjälp av någon om något skulle hända är stor. När jag gick Vistas- Nallo- Sälka mötte jag inga andra människor.

När jag går själv bor jag i stuga, dels så blir det mindre packning att bära på, dels så träffar man alltid någon att prata med en liten stund när man kommer till stugan.

Jag har gått Goupervaggi till Tarfala som har varit uppe som förslag. Jag gick själv och har det på listan över saker som var snudd på dumdristiga. Dels var snön inne i Goupervaggi rutten så den brast när jag gick, det gjorde att jag fick kängorna fulla av snö, det var otroligt jobbigt att gå och jag funderade några gånger på riskerna att skada sig när foten sitter fastkilad mellan stenar som har kommit fram under snön. Dessutom är nedfarten till Tarfala minst sagt brant. Man går i kanten på en glaciär och sedan på en moränrygg. Jag hade tur och mötte två personer strax innan nedfarten så efter långt letande hittade jag deras spår och kunde följa dem ner. Det är inte så många som går den sträckan så är man nybörjare skulle jag inte rekommendera den.

Jag skulle definitivt undvika att möta alla Fjällräven Classicdeltagare. Jag tror att tycker man att sådana massvandringar är roliga så går man med i arrangemanget, annars håller man sig undan.

Jag planerar att gå från Katterat (man fortsätter med tåget ett par stationer in i Norge) till Hunddalshyttan, därifrån till Unna Allakas - Alesjaure - Vistas - Tarfala - Nikkaloukta. Det gör att jag bara behöver korsa Kungsleden vid Alesjaure. Några av de här sträckorna är ganska långa. Från Hunddalshyttan kan man stanna i ytterligare en stuga i Norge om man vill korta av den sträckan. Sträckan mellan Vistas och Tarfala räknar jag med är den tuffaste. Dels är den lång, dels är det stora höjdskillnader och det är dessutom mycket sten. Vill man inte gå hela vägen Tarfala Nikkaloukta går man vägen förbi Kebnekaise fjällstation. Till de norska stugorna måste man ha med sig nyckel, den beställer man från Norska turistföreningen. Väljer man att tälta bestämmer man ju helt själv hur långa sträckor man går varje dag.

Trevlig tur!
 
Jag har gått Goupervaggi till Tarfala som har varit uppe som förslag. Jag gick själv och har det på listan över saker som var snudd på dumdristiga. Dels var snön inne i Goupervaggi rutten så den brast när jag gick, det gjorde att jag fick kängorna fulla av snö, det var otroligt jobbigt att gå och jag funderade några gånger på riskerna att skada sig när foten sitter fastkilad mellan stenar som har kommit fram under snön. Dessutom är nedfarten till Tarfala minst sagt brant. Man går i kanten på en glaciär och sedan på en moränrygg. Jag hade tur och mötte två personer strax innan nedfarten så efter långt letande hittade jag deras spår och kunde följa dem ner. Det är inte så många som går den sträckan så är man nybörjare skulle jag inte rekommendera den.

När gick du denna sträckan? Jag har mycket svårt att kunna tänka mig att det är någon snö i augusti. Det har det inte varit dom gångerna jag har varit där. Det kan ev. Vara lite isigt när man ska ta några steg på glaciären, men det är egentligen inga problem.
 
När gick du denna sträckan? Jag har mycket svårt att kunna tänka mig att det är någon snö i augusti. Det har det inte varit dom gångerna jag har varit där. Det kan ev. Vara lite isigt när man ska ta några steg på glaciären, men det är egentligen inga problem.

Det var före augusti, så jag tror inte heller att snön är ett problem. Däremot nerför mot Tarfala är luftigt.
 

avslutad210712

Gäst
Det var före augusti, så jag tror inte heller att snön är ett problem. Däremot nerför mot Tarfala är luftigt.

Jag tillhör de som inte riktigt älskar höjder men jag tyckte inte att själva vandringen på åsen var så farlig men däremot var utsteget inte alltför skojigt. I mitt fall hade jag dock en hund som drog i kopplet vilket inte direkt underlättade.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
williamkarlsson 15 åring solo? Fjällvandring 35
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.