Solo Abisko-Nikka

Har nu bestämt att det blir Abisko-Abiskojaure-Alesjaure-Vistas-Nallo-Sälka-Singi-Nikkaloukta

På kartan slutar den markerade leden vid Vistas och Från Nallo till Sälka är den orösad. Hur lätt är det att följa den orösade leden? Jag undrar även om det finns några vadställen längs vägen?

Har en liten funderingen på hur mycket gas jag måste ha med mig, tror att det räcker med en 230g tub och en 100g som reserv?

Bussen från Nikka till Kiruna behöver inte förbokas utan man kan betala direkt på bussen?


Är glad om nån kan hjälpa svara på frågorna!

Från Nallo till Sälka är det en led, så den ska vara markerad. Det är dock ganska lätt att orientera sig, då man vandrar in i en dalgång.

Några vadställen som skapar bekymmer längs denna vägen är det inte tal om i augusti (om det inte regnar väldigt mycket).

När det gäller gas, så beror det lite på. Vad ska du äta, hur lång koktid, använder du lock och vinskydd? Men en 400 g tub brukar räcka i ungefär en vecka.

Bussen är bara att hoppa på när du kommer till Nikkaluokta.
 
Enligt min fjällkarta BD6 så är den inte markerad men jag kan inte tänka mig att det är något problem då man som du säger går i en dal.

Kanske en väldigt dum fråga nu men behövs vadarskor eller räcker det med kängorna?

Har tänkt att äta gröt som frukost, någon pasta/soppa som lunch och frystorkat till middag så gasen kommer användas ca 3 gånger per dag i 9 dagar. Av mina tidigare erfarenheter så har det gått åt väldigt lite gas med mitt kök (eta packlite med lock) men då har jag vandrat i varmare delar av landet. Kanske får bli att ta med två 230g behållare då klarar jag mig nog mer än väl.

Har tänkt att göra någon topptur vid Nallo men inget som innefattar någon betydande klättring, tips?
 
Jag gick sträckan Vistas, Nallo, Sälka i august förra året och även om det inte är en led, så finns det tydliga stigar. Där det inte finns det så beror det på att det inte behövs. På vissa ställen är det rösat också. Sträckan är ganska lätt och det är omöjligt att gå vilse om det inte blir total tjocka.

På min karta finns det en streckad stig söder om sjön som ligger i höjd med Knivkammen (tror jag) i alla fall mellan Nallo och Sälka. Jag gick på norra sidan och fick denna lunchutsikt
 

Bilagor

  • DSCN2924.jpg
    DSCN2924.jpg
    49.5 KB · Visningar: 399
Jag hittade en karta och naturligtvis ligger sjön vid Vaktposten, dessutom heter den Reaiddajavri. För övrigt gick jag snarare väster om sjön.

Inte många rätt i min turbeskrivning :)

Iaf, det är ett litet, enkelt vad precis vid nallostugan. Annars är det tämligen torrt.
 
Toppturer som kan rekommenderas i området är, vid sidan av Nállu, Čeakčačohkka (tillsammans med den högt belägna sjön), Šielmmáčohkka och även Reaiddáčohkkas topp 1825. Inga klättertag krävs för dessa toppar även om de är luftiga toppar med höga stup.
 
Sälka

Den enda toppen som jag har bestigit i just det området är Sälka. Den ger en mycket vacker utsikt både mot Kebnekaise och in mot Norge.

Man tar den ganska lätt från Sälka. Jag hade inga problem att vada över den forsen där.

Jag hade tagit med mig vadar skor inte bara för att vada utan för bekvämligheten vid lägerplatsen. Ganska skönt att slippa kängorna så fort man ska ut ur tältet.

2 x 230 g gas klarar du dig på i 9 dagar. Det är inga långkok som du beskriver där. Det kanske hade gott med 230 + 100 g också. Det bör dock vara tyngre att bära två småtuber än en stor 400 g tub.
 

avslutad210712

Gäst
Jag hittade en karta och naturligtvis ligger sjön vid Vaktposten, dessutom heter den Reaiddajavri. För övrigt gick jag snarare väster om sjön.

Inte många rätt i min turbeskrivning :)

Iaf, det är ett litet, enkelt vad precis vid nallostugan. Annars är det tämligen torrt.

Nja det är ett vad högre upp också och anledningen till att det vadet är utmärkt med strålrör är att det vadet är enkelt om man går över där rören är på stor stenar. Hur det är annars vet jag inte eftersom jag jag de två eller tre gånger gått över där vadet är markerat, Brukar finnas en anledning till markeringen......

Sen finns det ett vad till längre bort mot Sälka som inte är direkt svårt men är man ovan kanske man tycker att det är lite jobbigt.

Allt beror på mängden vatten så det är svårt att gradera.
 
Nja det är ett vad högre upp också och anledningen till att det vadet är utmärkt med strålrör är att det vadet är enkelt om man går över där rören är på stor stenar. Hur det är annars vet jag inte eftersom jag jag de två eller tre gånger gått över där vadet är markerat, Brukar finnas en anledning till markeringen......

Sen finns det ett vad till längre bort mot Sälka som inte är direkt svårt men är man ovan kanske man tycker att det är lite jobbigt.

Allt beror på mängden vatten så det är svårt att gradera.

Menar du där jkken rinner ut från Reaiddajavri? Det slapp jag i så fall eftersom jag bara har gått väster om sjön. Söder om sjön minns jag det som rätt stenigt med lite vatten liksom under stenarna. Så du har förstås helt rätt, om det är mycket vatten så är det blött :)
 
Har nu slagit fast planen och det blir vandring genom norra vistasvagge och sedan stuor räitavagge ner mot sälka. Som jag har fattat det är Nallo och Sielmatjåkka det "största" längs denna sträckan. Vad kan mer rekommenderas?

Var först inne på kungsleden från abisko till Nikka, är det något man missar när man väljer vistas-nallo istället?
 
Har precis kommit hem från en toppbestigningstur i Kebnekaise, och Sielmatjåkka är nog den topp jag rekommenderar allra mest (jag besteg bland annat också Räitatjåkka och Nallo). Dess sluttning har rätt så snäll lutning jämfört med många andra toppar i området, och utsikten är den bästa jag har sett i området. Mycket spektskulär topp helt enkelt. Missa inte heller sydtoppen (1885 möh) som har ett mycket högt stup och en enorm höjdkänsla.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
williamkarlsson 15 åring solo? Fjällvandring 35
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
veni Reseberättelse från min solo vandring, Nordkalottvägen Kilpisjärvi till Kautokeino Fjällvandring 16
sachsaren Fjällvandra gärna solo! (Tekniska aspekter) Fjällvandring 21
avslutatmedlemskap1004 Fjällvandra inte solo Fjällvandring 95
såg Hur lång tid skulle de ta att gå från Abisko till Kvikkjokk Fjällvandring 15
Smarrigchokladboll STF faciliteter off-season? Abisko - Nikkaluokta Fjällvandring 6
Fjorr Fullbokat tåg Kiruna-Abisko Fjällvandring 6
såg Låkkatjåkka till Abisko Fjällvandring 2
såg Är det många som går från Abisko ner till Vakkotavare Fjällvandring 9
Jonasjarmen Dagsturer i Abisko, oktober. Fjällvandring 2
Maalla Abisko 8-10 september Abisko-Kårsavagge-Abiskojaure-Siellavagge-Ballinvagge-Abisko Fjällvandring 4
I95tomjo Abisko-måndalen-harpasset-låkktatjåkka Fjällvandring 1
Jockan Transport kiruna till abisko Fjällvandring 4
HellenS Treriksröset till Abisko via Geppohyttan & Rostahytta Fjällvandring 3
Nallo_Gus Abisko - Nikka utanför Kungsleden Fjällvandring 5
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
barasara Rutt från Sverige till Norge (Narvik eller Bodö/Sulitelma/Sulitjelma) Fjällvandring 9
Jesper1972 Hur långt ut från Abisko, till första tältplats ? Fjällvandring 10
Jesper1972 Abisko till Vakkotavare, via Unna Allakas (eller inte ?) i Augusti Fjällvandring 9
HellenS Treriksröset till Abisko Fjällvandring 8
Paulo_zavala Abisko-Vakkotavare tidigt april Fjällvandring 12
Andreas123456 ryggsäck abisko-nikkaloukta Fjällvandring 5
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Ambientograph Abisko-Njakajaure Fjällvandring 0
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
DanielK Kårsavagge-Låktatjåkka-Trollsjön-Måndalen-Abisko Fjällvandring 5
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Fjorr Bra rutt för Abisko-Ritsem-Kvikkjokk? Fjällvandring 9
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Mediumviktsvandraren Kungsleden, Abisko-Kvikkjokk augusti-september 2022 Fjällvandring 36
andersnoren Fyra-fem dagars vandring i Abisko med fjällnybörjare Fjällvandring 17
Valde Abisko-nikkaluokta Fjällvandring 12
jojjebros Har gått Abisko-Nikkaluokta två ggr. Vart ska jag nu? [Råd och tips] Fjällvandring 21
Ooscar Abisko till Nikkaloukta via Siellavaggi, Mårma, Kaskasavagge och Tarfala Fjällvandring 14
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Folkhem Kungsleden på 3 veckor, Hemavan-Abisko Fjällvandring 16
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Robtrek Till Lapporten från Abisko Östra eller från Turiststation? Fjällvandring 1
Toblin Tältplatser lapporten nära abisko ? Fjällvandring 6
Llama Frågor om alternativ rutt Abisko-Nikkaluokta via Nallo/Unna räita Fjällvandring 9
Johannes_ Sovsäck och liggunderlag Abisko v26. Fjällvandring 4
Ulan65 Var parkera? Abisko, Kiruna eller Nikkaloukta? Fjällvandring 25
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Jojosurf Komma ut till Abisko Fjällvandring 3
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.