Söker ryggsäck för fjällvandring

Du landar i vart fall på 85L. Jag använder mig av en kajka, vandrar nästan uteslutande själv. Maten tar stor del av platsen i ryggsäcken.

Men är det något jag innerligt hatar är de gånger jag behöver fästa något utanpå säcken. Jag gör mycket för att undvika det! Inte minst förstör det estetiken på fotografierna (enligt mig).

Jag fick plats med mat för 24 dagar, och allt annat man behöver. Dock ganska sparsamt med "extra" grejer. En kamera modell större fick dock följa med. Den hängde dock framför mig på bröstet så det skulle aldrig packas ner.

Min far lånade min säck i somras, då följde ett set vadare i goretex, neoprenskor etc och allt annat för flugfiske. Det gick ned, med nöd och näppe. Dock endast mat för 7 dagar.
 
Lika bra att ta i ordentligt i storlek, för man vet aldrig vad man kan behöva där ute i vildmarken. Hellre några kilo för mycket än för lite.

Alldeles rätt tänkt, men byt ut kilo mot viktiga saker. Vill man bära kilon för kilonas skull är det ju enklast att ha påsar som man kan fylla med sten eller vatten. Men för många av oss som inte lider av något fysiskt handikapp är det trevligt att kunna bära med de saker man har lust att ha med och anser sig klara av att bära.
 
Hejsan.
Ta papper och penna.
Summera ihop en packningslista.
Jag tippar på att du med en rygga på tre kilo,ett tält på fyra kilo, fiskeprylar,kläder,kamera med stativ etc och mat för två veckor kommer att passera trettiofem kilo......kanske rent av fyrtio kilo.....!
Inte många som gillar eller rent av klarar att bubba på den ryggan....inte jag,,nixpix..;-)
Med risk för att låta tjatig..banta,minimera,lämna hemma... :)
Själv använder jag ett par lite för stora badskor(neopren med gummisula) som lägerskor/vadarskor till vadarbyxorna/reservskor..
Go tur, vi kanske syns därute... :)
Mvh
Som jag förstått det väger mångas packning runt 18kg på en 1-2 veckors tur. Du tror alltså att min lilla fiskeutrustning, kamera och stativ kommer väga runt 20kg utöver den normala packningen?
Banta och minimera säger du. Jag har inget jag kan banta just nu. Skulle väl vara om jag köper lättare saker men jag känner inte för att lägga dom pengarna.

Lika bra att ta i ordentligt i storlek, för man vet aldrig vad man kan behöva där ute i vildmarken. Hellre några kilo för mycket än för lite.

Här hittade jag en som verkar stor och bra.
Kan vara en ide.. Jag slipper i alla fall tältet:)
 
Skulle jag vara du skulle jag provpacka så gott det går. Dvs skaffa dig ryggsäcken och sedan prova. Håller med någon annan som sa att man blir förvånad över hur mycket plats saker och ting faktiskt tar.
Låt oss t.ex. kolla på sovsäcken. En "vanlig" syntetsäck som inte går att komprimera så mycket=14-15 liter. Ett Trangiakök, 5 liter? Kängor som du räknar på ska ta upp cirka 5 liter i utrymme skulle jag nästan dubbla i mina beräkningar, dvs 10 liter. Tre saker och du är redan uppe på 30 liter. Lägg till kläder, tält, mat för två veckor osv...ja du förstår. 80 liter och över skulle jag vilja påstå. Och jag tror tyvärr att chansen att du hittar en ryggsäck för 2000kr som kommer vara behaglig och klara vikten av din packning är omöjligt så länge du inte börjar kolla begagnade prylar.
Dock skulle jag mer en gärna bli motbevisad!
 
Hejsan igen..
Mmm..jepp..kilona kommer fort.. ;-)
Räkna med papper och penna..
Med tio kilo mat, 4 kilo tält, 3 kilo rygga, fiskeprylar inkl byxor,håv och skor, systemkamera med stativ, lite kläder etc passerar du sannolikt trettiokilossträcket. Är du sedan oförsiktig med braattha prylar så närmar sig trettiofem ganska snabbt...
Go tur, vi kanske syns därute.. :)
Mvh
 
Och jag tror tyvärr att chansen att du hittar en ryggsäck för 2000kr som kommer vara behaglig och klara vikten av din packning är omöjligt så länge du inte börjar kolla begagnade prylar.
Dock skulle jag mer en gärna bli motbevisad!

vulcan som nämnts, bergans finnmark finns nu för 2095, men man kan få den billigare om man väntar. och man klarar garanterat upptill 30 kg behagligt i den. Faktum är att jag vågar påstå att den är bättre med avseende på bärkomfort än många 4kg+ säckar för över 3000 kr.
 
PLCE säcken är designad för militärt bruk, det antas att personen som bär säcken har på sig stridsväst, m.m., man har mer eller mindre tagit bort stoppning i rygg, bärremmar och höftbälte. Inte optimal för normalt bruk alltså, men fortfarande mycket populär bland militärromantiker. :) Den är billig.
 
PLCE säcken är designad för militärt bruk, det antas att personen som bär säcken har på sig stridsväst, m.m., man har mer eller mindre tagit bort stoppning i rygg, bärremmar och höftbälte. Inte optimal för normalt bruk alltså, men fortfarande mycket populär bland militärromantiker. :) Den är billig.

Stämmer säkert, men nu var det ju studentekonomi det handlade om hos OP. Vulcan är dock ett bättre val.

Mats
 
Mitt förslag till trådskaparen är att inte bara stirra blint på antal liter som går och packa i en väska. Tillverkarna mäter lite olika, samtidigt som mycket av sakerna man har med sig inte går och forma exakt som väskan är formad.

Min erfarenhet av att packa ryggsäckar är att allt tenderar att bli ganska tungt, speciellt om man inte har det lättaste på marknaden. Ofta glömmer man också bort att maten väger en hel del. Jag brukar räkna med totalt ca 900g om dygnet, och då är allt ompackat i vakuumförpackningar osv.

Eftersom ryggsäcken ofta blir tyngre än vad man tänkt sig så bör man fundera huruvida bärsystemen fungerar bra eller inte. En vanlig 75l säck brukar ge upp runt 20-25 kg.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
daniel81 Söker tips ang ryggsäck Transportera 18
jerklaren Ny ryggsäck. Söker erfarenheter och tips. Transportera 0
Norris Söker stor ryggsäck Transportera 6
bigfoot Söker en "resetrunk" i handbagage-storlek Transportera 10
Aftermath Söker en bra dagstursryggsäck med lite speciella krav Transportera 19
pal2 Söker affär i Göteborg Transportera 3
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8
Fjällkjell Ny ryggsäck -lätt! Transportera 23

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.