Söker en tröja för fjällvandring

Jag har beställt två Icebreaker tröjor och en Aclima doublewoll jacka Jag får prova dom och se om någon av dom kan möta mina behov. Doublewool jackan tror jag inte är något för fjällvandringen men den var billig nu på rean och den borde komma till stor nytta på vintern.
 
Jag är förvirrad över en sak.

Vi snackar tre olika lager, eller?
Lager tre är skaljacka/regnjacka(/vindjacka) som skydd för vädret
Lager två är någon varmare tröja i fleece eller ännu bättre ull (merinoull eller någon varmare ull), eller en flanellskjorta
Lager ett är vad som ska sitta närmast kroppen.
(Stämmer detta för det första?)

Min fråga är vad lager ett är? Jag förstår ju att det är ett underställ. Men jag har kikat på tshirts, typ http://www.teamsportia.se/produkter...irts--toppar/nb-exowool-tee-wmns#.VZLbROuMwn0 och http://www.teamsportia.se/produkter...troja-dam/newline-bike-jersey-ts#.VZLbxOuMwn0 , i den stilen för att använda när det är varma sommardagar på vandringen. Kan jag använda den som enda plagg, eller borde jag använda underställströjan som enda plagg när jag ändå har (ska skaffa) ett sådant? Är de tröjorna helt onödiga alltså?

Jag är ingen van vandrare och jag håller på att försöka lära mig den här klädvärlden. Det är lite snurrigt i huvudet nu =)
 
Lager tre är skaljacka/regnjacka(/vindjacka) som skydd för vädret
Lager två är någon varmare tröja i fleece eller ännu bättre ull (merinoull eller någon varmare ull), eller en flanellskjorta
Lager ett är vad som ska sitta närmast kroppen.

Min fråga är vad lager ett är? Jag förstår ju att det är ett underställ. Men jag har kikat på tshirts, typ http://www.teamsportia.se/produkter...irts--toppar/nb-exowool-tee-wmns#.VZLbROuMwn0 och http://www.teamsportia.se/produkter...troja-dam/newline-bike-jersey-ts#.VZLbxOuMwn0 , i den stilen för att använda när det är varma sommardagar på vandringen. Kan jag använda den som enda plagg, eller borde jag använda underställströjan som enda plagg när jag ändå har (ska skaffa) ett sådant? Är de tröjorna helt onödiga alltså?

Det du skriver om klädlagren stämmer.
Sedan finns det många plagg som är en mix av lager 1-2 och 2-3, använd det du trivs med och som funkar för årstiden.

Lager ett ska skapa ett skönt klimat närmast kroppen, dvs hålla dig torr och varm, tonvikten i funktion skiftar beroende på årstid och temperatur. Sommartid vandrar jag mer eller mindre i samma sorts plagg som jag tränar i, fokus ligger på att transportera bort svett och hålla mig torr. Ett värmande lager blir allt som oftast en fråga först då man stannat för kvällen.

Båda tröjorna du länkar till kan användas som enda plagg sommartid.
Under höst och vinter skulle merinotröjan även funka bra som underställ.
 
90 tröjan eller en fiberpälströja är funkis.
Sommartid finner jag en t-tröja värmetröja från CykelCity i syntet och ull svårslagen, vintertid har jag en långärmad ylleundertröja med halsöppning. I lager ett ingår långkalsonger om det kan bli så svalt som bland bergen.
go tur
 
Tack för svaren!

Så.. om jag skulle dra iväg med det här så skulle jag ha fått till det rätt bra?:

Tunn regnjacka
Tunn softshelljacka utan membran (kanske lite foder)
En varmare ulltröja
Underställ i ull
+ någon skön t-shirt



Fick precis ett meddelande om att softshell inte behövs, att det räcker att gå i fleece/ulltröja och att dra på regnjackan när det blir regnigt/blåsigt väder ("eftersom softshell är en kompromiss mellan hardshell och fleece och att genom att dela upp det får fler möjligheter"). Ligger det något i det? Jag kanske inte behöver en jacka alls utan en tjock tröja och en regnjacka räcker?
 
nej softshelljackor är inget vidare enligt mig. De är inte riktigt bra på nåt. Lite halvtaskiga på det mesta - värmer hyfsat, andas hyfsat, regnskyddar knappt. men jag har inte provat så många iof.

Föredrar ett bra yttre skal och en fiberpäls eller fleece under.
 
Jag använder en vindjacka, typ Craft löparställ, och låter regnjackan ligga i ryggsäcken i så stor utsträckning som möjligt, den kommer egentligen bara fram om det börjar regna på riktigt eftersom vindjackan klarar duggregn utan större problem. Det blir mycket skönare och behagligare i längden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Theta Söker kängkrokar Kläder 8
Mattias på myren Söker förslag på lager 2 underställ Kläder 0
Str85 Söker regnbyxor med specifika önskemål Kläder 1
waltruz söker prisvärd skidbyxa Kläder 15
aksello Söker skräddare i stockholm som kan skalplagg Kläder 5
Sezziyanen Söker prisvärt regnställ för svenska fjäll! Kläder 23
TheDude Söker en bra skjorta till vandring bl a... Kläder 32
såg Söker efter en Slokahatt eller en Rallarhatt Kläder 2
a00n Söker färgglada vandringsskor Kläder 6
totte Söker trekvartsshorts för klättring och vandring Kläder 5
Mija F Jag söker duntröja, men inte Klättermusen Liv Kläder 10
tokv41 Söker med ljus och lykta efter.. Kläder 3
mijo75 Söker varma fleace kalsonger/cykelbyxor Kläder 6
fiddeliten Söker märke? Kläder 2
Brunte Söker kängor för varmt klimat Kläder 1
Retrovirus Söker regnbyxa - tips någon? Kläder 13
Shagal Söker overaller i kamouflage Kläder 11
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
tango Tunn vindtät långärmad tröja Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
Silver Fang Långärmad skjorta eller långärmad tröja för vandring Kläder 36
andersmossing Tjock stickad tröja som foder Kläder 8
moa_k40 varm tröja till fjället sommartid Kläder 9
Wibrån Fleece/mellanlager-tröja med 2-vägs dragkedja Kläder 5
mindful Vindtät fleece/merino tröja Kläder 4
tlundberg Förstärknings-jacka/-tröja i stället för dubbla fleecetröjor Kläder 11
mårtenm efterlyses: Tröja, merinoull 400g/m2 Kläder 6
andreaze Tröja för vandring Kläder 9
niklaz Erfarenhet av Aclimas Woolnet-tröja? Kläder 20
dave333 Tröja Kläder 1
MrStrumpan Hjälp välja Tröja / Jacka (mellanlager) Kläder 13
Marcus_B Swedteams tröja scott (ull) Kläder 0
A Hamberg Letar efter en smidig fleecejackka/tröja Kläder 0
Lars_P Väst eller tröja/jacka som förstärkningsplagg Kläder 5
pettersson.e Tröja som tål vind att ha under stads/finjacka? Kläder 5
Kristina&Neo Patagonia dun tröja - vem säljer sådana? Kläder 16
lleberg Vindtät jacka/tröja, som andas bra? Kläder 17
kfn Klättermusen Mithril-tröja Kläder 4
Martin Fjäderlätt Varm tröja - vad ger bäst värme/vikt? Kläder 98
SodaJesus Hur laga hål i en Lowe Alpine Dryflo-tröja? Kläder 0
Mtess Varm tröja Kläder 20
carvingkimbo Ullfrotté=M90 Tröja? Kläder 7
oleb Stickad tröja med vindfoder.... Kläder 10
MickeD Varm fleece-tröja Kläder 18
Nurcahyo Fleece tröja med luva?! Kläder 4
gustavengvall Rätt jacka för fjällvandring Kläder 26
Hoogs Nybörjarfråga: skaljacka på fjällvandring under sommartid Kläder 9
Lockheed Regnkläder för fjällvandring. Kläder 18
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.